Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Ras 74

Bricklink affärer - Positiva:
A-Z international - Tyskland
Bengh Zeran Corporation (Holland)
BricksNBitz - England
Bruno's Brick Depot - Tyskland
HELGE's sets & bricks - Norge
KRAM - England
Magic Magnus - Tyskland
Munich-Bricks - Tyskland
Open all hours - England
Simply Bricks - England
SealedOnlyhttp://www.bricklink.com/store.asp?p=fiorano.
danska Byggeklodsen http://www.bricklink.com/store.asp?p=byggeklodsen


Bricklink affärer - Negativa:
BRICKFOX i Österrike http://www.bricklink.com/store.asp?p=bytefox
folklego (Pavel Folkman Praha Czech Republic)
Bargain Bricks & Bits - USA
Brick Alby - ??
HOUSE OF LOGOS - USA
Rick's Great Bricks Shop - ??
The Nerds Shope http://www.bricklink.com/store.asp?p=nerd VÄLDIGT höga shippng kostnader.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Skrytsson

#1
Finfint!

Tanken med denna tråd är alltså att vi ska kunna tipsa varandra om Bricklink-butiker vi har bra erfarenheter samt varna varandra för butiker vi har upplevt vara mindre bra eller rentav dåliga.

För att denna tråd och dessa listor ska vara meningsfulla rekommenderas det starkt att man motiverar varför en butik är särskilt bra eller särkilt dålig. T ex oerhört bra bemötande, snabb hantering/packande, billig fraktkostnad eller otrevlig säljare, orimligt höga avgifter, varor som inte stämmer.

Jag börjar:

HELGE's sets & bricks (Norge) - en butik jag starkt rekommenderar då (1) de har oerhört stort utbud med minifig-delar till (oftast) humana priser, (2) tar inga extra utgifter utöver de faktiska fraktbelopp som står på Splash-sidan och (3) De skickar inom en dag och frakten tar alltid två, max tre, arbetsdagar.

Bengh Zeran Corporation (Holland) - fantastiskt bemötande, extremt kompromissvilliga och jobbar mycket fort.


Bricksaver (Sverige) - Säljer använda bitar som under Splash-sidan benämns som "normally used condition" men i realiteten oftast innebär mer eller mindre sönderrepade bitar som ibland också är trasiga. OBS, de är dock alltid mycket vänliga och skickar nya bitar om man är missnöjd - dock lider dessa ofta också av skador.

Bargain Bricks & Bits (USA)[/b] - Stopplistade mig för att jag påtalade att jag fick en figur som hade stora sprickor. Den var listad som ny, och säljaren menade att jag försökte blåsa henne på figurerns värde varpå hon svartlistade mig. Inget vidare bemötande och förtroende för sina kunder med andra ord.


Ras 74

Citat från: Skrytsson skrivet 22 januari 2011 kl. 23:15HELGE's sets & bricks (Norge) - en butik jag starkt rekommenderar då (1) de har oerhört stort utbud med minifig-delar till (oftast) humana priser, (2) tar inga extra utgifter utöver de faktiska fraktbelopp som står på Splash-sidan och (3) De skickar inom en dag och frakten tar alltid två, max tre, arbetsdagar.

Har träffat honom i Oslo för ett par årsedan på LEGO World. Han är grymt trevlig och hjälpsam med.
En av de första butikerna jag handlade av när jag började med BL.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Sirre

#3
Får man kommentera andras rekommendationer? :D
Annars får väl moderatorn redigera detta. :)

Bricksaver
Jag håller med om att de bitar som de säljer begagnat är allt som oftast i ganska slitet skick. Men som det nämnt så är försäljaren väldigt trevlig och har alltid varit hjälpsam.
Så även om bitarna inte är de bästa (jag har kommit att förvänta mig sånt när man köper begagnade bitar från BL) så är det inget fel på butiken i sig tycker jag. :)


Simply Bricks (England)
Bra, snabb och tillmötesgående säljare. Alltid bra kvalité på bitarna och billig frakt (som de flesta brittiska butiker :))

mechamike

Positiva

Open all hours
Aldrig några bekymmer, packar i plastlådor,(Liten röklukt om bitarna dock)
Trevlig och rak. UK  (6 order hitintills)

Simply Bricks
Aldrig några bekymmer. (3 order hitintills)
?

robban

#5
Jag tycker nog att denna lista blir lite konstig. Jag har bara bra erfarenheter av Bricksaver Röd måla någon för dom säljer repiga begangnade bitar är väll lite väl magstarkt? Nej jag vill nog att det ska till lite värre grejer innan man hänger ut någon offentligt. Jag har också fått bitar av ganska dålig kvalite men det har aldrig varit några problem har aldrig blivit blåst eller lurad på mina slantar eller hamnat i konflikt.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Superkalle

#6
Jag är nog tyvärr också lite fundersam till att publicera negativa omdömen i denna tråd.

För det första finns ju systemet med att lämna feedback på själva BrickLink. Och är en säljare genomgående kass, så brukar det rätt snabbt visa sig i antal negativa feedback där. För det andra är det tveksam till att vi listar negativa kommentarer här baserat på att en enda av oss kan ha haft strul med en säljare eller gått i klinsh med någon. Det är ju omöjligt att veta om det är en engångshändelse, eller om det är en tydlig trend. Känns inte riktigt schysst mot den säljaren. Ta Bricksaver t ex. De har jag haft att göra med vid tillfällen och det är reko folk. Vad som är "normally used condition" är ju svårt att definera, men jag kan mycket väl tänka mig att de utan att mena illa tänker att det kan defineras som innehållande "lådlego" (lego som legat i lådor och vispats runt under åren). Själv brukar jag tänka så, att vill jag veta garanterat att det är fräscha grejor då köper jag nytt eller där det explicit står "like new condition".

Alltså, inget ont menat mot den goda idéen med att starta denna tråd - bara att det kan bli lite missriktat.

Positiva omdömen här är dock alltid bra (lite som "straightshooters list").

de Gothia

bricksaver har funkat kanon för mig varje gång! jag har inte några neg omdömen om nån säljare jag haft. iofs handlar jag bara av några stycken, tex bricksaver och helge o de funkar alla tiders!

sen finns ju denna tråden som kanske är samma sak?
http://www.swebrick.se/index.php?topic=85.0

Skrytsson

#8
Tanken med att lista butiker vi har negativa erfarenheter av är att kunna varna varandra.

Citat från: Superkalle skrivet 23 januari 2011 kl. 11:40
För det första finns ju systemet med att lämna feedback på själva BrickLink.

Ja, men det är långtifrån alltid omdömmessystemet ger en rättvis bild av en säljare. Jag själv har exempelvis bara lämnat negativt omdömme en enda gång, trots att jag kanske har velat göra det 3-5 gånger. I alla affärer finns det en ömsesidig skräck för att lämna negativt omdömme, för då kanske motparten lämnar negativt omdömme tillbaka i hämndaktion.

Jag vet inte hur ni andra känner, men jag är definitivt intresserad av att läsa andras positiva och negativa erfarenheter av BL-butiker - listor som jag kan gå tillbaka och titta på om jag någongång skulle vara på g med en order i någon listad butik.
Så länge vi är tydliga med att motivera exakt vad vi upplever vara negativt med en butik tycker jag detta är helt okej.

Bricksaver:

Jag listade de rött då jag själv gärna hade velat att någon skulle sätta upp en varningsflagga åt mig innan jag ordrade där. Jag anser att bitarna de säljer är oerhört slitna och inte sällan t o m sönder. Jag har köpt begagnade bitar i flertalet andra affärer: A lot of Bricks, svenska LocalShop, BeTechnic, mfl mfl och aldrig upplevt att bitarna är i närheten av så dåligt skick som de Bricksaver säljer.

Men, visst, jag har inte blivit blåst, de har alltid ett trevligt bemötande och är hjälpsamma och försöker skicka nya bitar så jag kan väl hålla med om att jag kanske var lite hård mot dem.
Jag har tagit bort dem från mitt tidigare inlägg nu.

mordatre

åker ni inte på moms från Helge? Han har ju minimiköp på ca:600:-
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

Aqualize

Jag har lagt 4 ordrar på BL.
Första var Magic Magnus (Tyskland). Det var en 8295 Telescopic Handler som beskrevs som skadad kartong och öppnad men påsarna oöppnade. Stämde precis överens (jag köper inte set för kartongernas skull).
Andra som kom i torsdags var från KRAM (England). Jag köpte techicdelar "i lösvikt" så att säga. Allt var klassat som NEW och så långt jag kan se på delarna stämmer det.
De två andra väntar jag på ännu, men det har inte gått onormalt lång tid.

Skrytsson

#11
House of Logos = äckligt långa packnings- och frakttider. En order fick jag först 40 dagar efterbetalning.

mechamike

#12
Jag tycker nog den här tråden kan innehålla både ris o ros.
Det är ju upp till var och en att avgöra om man vill handla från olika försäljare.

För att återanknyta så tycker jag inte att begagnat=hårt slitet/trasigt på BL. Möjligtvis att det är så på Tradera/Blocket. Sen tycker jag man ska skilja på sak o person, Bara för att man är trevlig betyder inte att man driver en bra shop och är seriös.. tycker gott att Bricksaver kan åka tillbaka på listan



The Brick Lot drivs av Legohouse *Edit: Har hört av sig Och lovat att åtgärda bristerna efter jag skapde en NSS.. Får se hur det slutar (den 7 Feb går NSS igenom) *end Edit  UPPDATE: Säljaren fixade allt till slut och kastade med en liten bonus som plåster på såret. Säljaren hade drabbats av dödsfall i familjen och det var därför saker spårade ur under ett tag.

Över till riset!

Brick Alby drivs av Brickalby
Rick's Great Bricks Shop (som inte är så Great) drivs av rsg55551414


The Brick Lot
På en order med 6 st lots saknades 2 stycken lots och en tredje lot var ofullständig trots att i description så hade hon skrivit MED STORA bokstäver att just den biten följde med som hon inte skeppa ut.

Hon svarar inte på mail längre ,I början när hon svarade så är det helt förvirrat (misstänker att hon ev svarat mig på någon annans frågor)
Idag fick det bli en NSS.

Brick Alby som skeppar extremt långsamt.. sa jag extremt långsamt? typ ett halvår eller så?

Rick's Great Bricks Shop är en en riktig skojare, som jag blev varnad för i forumet på BL men som fortfarande får sälja trots flera NSS på sistone (och som dessutom har fått negativa kommentarer raderade)
http://www.bricklink.com/feedback.asp?u=rsg55551414
?

Sirre

Citat från: Skrytsson skrivet 23 januari 2011 kl. 21:51
House of Logos = äckligt långa packnings- och frakttider. En order fick jag först 40 dagar efterbetalning.

Håller med om att försäljaren är långsam (tog nån månad eller så innan jag fick hem beställningen), men många bitar, billigt, och fick rikligt med kompensation för en lot som saknades.

Skulle inte avråda att köpa från denna säljare, utöver långsamheten är allting bra i mitt tycke, men om man vill ha sina saker snabbt kanske man ska söka efter en annan butik. :)

Erik

Citat från: Skrytsson skrivet 23 januari 2011 kl. 21:51
House of Logos = äckligt långa packnings- och frakttider. En order fick jag först 40 dagar efterbetalning.

Håller med! Jag väntar fortfarande på en större beställning från House of Logos lagd den 4 december och enligt dem skickad på julafton.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.