Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tåglandskap

Startat av Valthornet, 08 december 2023 kl. 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet

Citat från: Joyride skrivet 12 december 2023 kl. 15:38Så varje liten ruta i dina ritningar är 16x16? :o
My god, det här är stooort :) 
Exakt. En liten ruta är 16x16 och en fet med 4x4 rutor är som en basplatta

Valthornet

Tanken var att börja med att ballasta rälsen under lördagen, men istället blev det att putsa rälsen först. Dels vill jag använda 9V rälsen för att de är snygga, men kanske även för att använda något lok med 9V motor.
Det var en yta på rälsen, den vanliga oxidationen antar jag. Det är svårt att se på bilderna, men innan var det som en brun/mässingfärgad beläggning. Googlade först vad som skulle vara smidigast att rensa med. Läste förslag med_
- tandkräm (3 av 5 klossar). Tar bort smutsen förvånatsvärd bra, men det tar tid. Man får gnugga ordentligt.
- sudd (också 3 av 5 klossar), samma som tandkräm. Tidskrävande.
- Svinto (5 av 5 klossar). Jag satte 3 räls ihop och gnuggade först ena sidan och sen ändstycke dvs där rälsen för kontakt med sänsta räls. För jag misstänker att just i skarven sänks spänningen pga beläggning. Vände på rälsen och putsade den andra sidan. Viktigt var även att rengöra "insidan" av rälsen, där hjulet har kontakt och får spänningen.
Ta isär alla 3 räls och gnugga i skravarna. Klart

20231209_155653.jpg

Bild 2 och 3:
till vänster innan, till höger efter

20231209_160016.jpg
20231209_160022.jpg

Och eftersom det är nu skräp och tvål från Svinton på rälsen, är det dags för att bada. Lite Yes och en diskborste, sen ett vattenbad för att skjölja bort alla resterande partiklar.

20231209_195521.jpg20231209_195900.jpg

Och vi avslutar med att torka rälsen med golvvärme. Har torkat av rälsen med en handduk så att jag har så lite fukt som möjligt kvar på metallen.

schienen.jpg

Totalt 242 stycken. En hel dags arbete.

To be continued...

pehter aka ibbe

Dom gånger som jag har fått tag på räls med hemsk yta har jag satt en roterande stålborste i svarven och dragit rälsen mot. Just den tillfället var det nästan porig yta, undrar hur den rälsen hade förvarats.

Om det bara är en vanlig oxidbeläggning så brukar det räcka att köra en stund på rälsen så slipas det bort efter några överkörningar, när loket slutar hacka runt banan så är det klart  ;D

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 12 december 2023 kl. 11:04Tyvärr inte men iprincip så har jag utgått ifrån Moduverse och bara lagt till sektioner mellan kantdelarna. Så istället för ett kors i mitten så finns det 3x5 st kors om du förstår hur jag menar  ::)

Hittade en bild:

Train_layout_2019_003 by Pehter Abrahamsson, on Flickr
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Valthornet

Baseplate med ballasted räls. De i tan är för godsterminalen. Sista 2 bilderna visar första försöket. Bakom den fjärde rälsen, där den röda vagnen står, kommer det att vara en perrong, där gaffeltruckar kan lasta/avlasta tågvagnarna, där lastbilar med en container trailer väntar på att kranen (som kommer senare) lyfter containrarna.


20231210_185144.jpg20231210_192416.jpg20231210_192421.jpg20231210_193058.jpg20231211_175412.jpg

AndersI

Ser lovande ut, men är inte slipersen onödigt tät?

Selander

Citat från: AndersI skrivet 17 december 2023 kl. 23:32Ser lovande ut, men är inte slipersen onödigt tät?

De flesta tågbyggare jag sett bilder från, har varannan tile precis så där.

Valthornet

Citat från: AndersI skrivet 17 december 2023 kl. 23:32Ser lovande ut, men är inte slipersen onödigt tät?
Jag har sett liknande i andra utställningar och MOC's och tycker, att det ser helt ok ut.
Vad hade du gjort? 2 studs mellanrum?

RetroBricker

Själv kör jag med var tredje. Inte så förebildsmässigt och kan bli konstigt mellan moduler/moduverse, men jag tycker det ser bättre ut på lite håll (mindre plottrigt). Och så blir det hälften så dyrt. :)
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Valthornet

Citat från: RetroBricker skrivet 18 december 2023 kl. 17:24Själv kör jag med var tredje. Inte så förebildsmässigt och kan bli konstigt mellan moduler/moduverse, men jag tycker det ser bättre ut på lite håll (mindre plottrigt). Och så blir det hälften så dyrt. :)
Jag ska fortsätta med varannan studs. Har inte hunnit så långt än, så det går ju att ändra sen. Under veckan borde jag kunna ställa ihop massor med plattor och räls. Ser det inte bra ut, så ändrar jag det.

Men visar gärna en bild, om du har. Är intresserat, hur det ser ut.

Boathill

En slipers är 2700 mm och tydligen lägger man med 600 mm mellanrum. Om lego slipern är 8 studs borde det ge mellanrummet 1.7 studs. Men oklart om 600 mm är CC eller gapet :)

Boathill

Enligt polarn som jobbat med räls så är det CC. Dock är det tydligen 600 mm på höghastighet men 800 på typ SL och lokaltrafik. Så skulle nog säga 2 studs mellanrum är mer rätt ändå :)

Valthornet

Citat från: Boathill skrivet 19 december 2023 kl. 23:13Enligt polarn som jobbat med räls så är det CC. Dock är det tydligen 600 mm på höghastighet men 800 på typ SL och lokaltrafik. Så skulle nog säga 2 studs mellanrum är mer rätt ändå :)
Alltså, Legå och sitt mått förhållande till realiteten är lite svårt ibland. Fick en hel del huvudvärk att få bra proportioner med vagnar och lok mot Lego gubbar. I slutändan är det väl smaken som avgör.

Valthornet

Har börjat med växlarna in mot godsterminalen. Först bestämde jag mig att göra en stadigt platta, utav 2x3 basplattor. Den här vill jag inte ta isär i onödan eller att den går i bitar unter transporten. På L-gauge.org finns det underbara beskriviningar för ballasting av alla möjliga räls. Även växlarna. Men, som det då är, så köpte jag fel wedge bitar som ska sitte runder växeln, beställde den motsatta delen. Vet inte hur jag lyckades med det. Men det går att lösa snabbt i efterhand.


20231217_182953.jpg20231217_141434.jpg20231217_142141.jpg20231217_162513.jpg20231217_162519.jpg

Boathill

Citat från: Valthornet skrivet 19 december 2023 kl. 23:53Alltså, Legå och sitt mått förhållande till realiteten är lite svårt ibland. Fick en hel del huvudvärk att få bra proportioner med vagnar och lok mot Lego gubbar. I slutändan är det väl smaken som avgör.
Givetvis smaken :)

andreaseldh

Jag störs lite av att vartannat mellanrum är gammalgrått respektive nygrått. Tror det kan räcka om du byter detta översta lager till gammalgråa 2x8 plattor, och att den utrinnande ballasten kan vara kvar nygrå. Typ att stenen under tåget har missfärgats av oljestänk, men den utanför är fortfarande ren.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.