Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Pick a Brick seminariet Skaerbaek 2023

Startat av Wolcker, 28 september 2023 kl. 22:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Wolcker

Jag vet att vi var flera som var på en av dessa genomgångar. För er som inte var där tänkte jag att det kanske vore matnyttigt och roligt att veta lite vad som sas.

Jag försöker skriva här lite vad som sas på workshopen kl 12:00. Jag gissar att presentationen var den samma kl 10:00 och jag kommer säkert glömma något.

Upplägget var såhär:
Kort presentation
Pick a Brick, historia
Lite vad de vill göra
Frågor ifrån publiken

Kort presentation
Det var 5 st ifrån PaB teamet, några av dom jobbade med själva hemsidan och några jobbade med bitarna, tror ingen av de plockade bitar.

Pick a Brick, historia
Det fanns fula hemsidor förr i tiden, jämfört med idag, Pick a Brick och Bricks and Pieces var olika system som nu har blivit ett system.

Nu finns det bestsellers och normala bitar, för Europa finns det ca 4600 bestsellers och 11000 normala bitar, Bestsellers finns i Polen och där går det att två personer plockar brevid varandra, i Danmark, där de 11000 bitarna står plockarna i kö, för de kan inte gå förbi varandra. Detta är en förklaring till varför det tar tid med vissa bitar.

Lite vad de vill göra
Wishlister
Sökord så man kan söka med ord som är Bricklink baserat

har man förslag får man gärna skriva till dom. https://www.lego.com/sv-se/pick-and-build/pick-a-brick långt ner innan legos allmänna gula rand med info står det Give feedback.

Frågor ifrån publiken
Det var många frågor som kom upp, jag var tyvärr inte med så länge, skulle medverka i en annan workshop.

Här tänker jag att folk får gärna gå loss och skriva vad de tog med sig av workshopen så kanske vi kan ge bra feedback eller smarta lösningar.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Wolcker

Jag börjar med en sak, den ända saken jag kommer ihåg:

De sa att set som kommer försvinna ur lego sortument, bitar ifrån de seten försvinner ca 3 månader innan ifrån PaB för att de skall kunna ha ett lager med bitar att skicka ut när något har gått fel.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Gideon

#2
Det var intressant att få prata direkt med utvecklarna bakom tjänsten. Det var tydligt att Lego har gett detta ett helt annat fokus nu än för ett par år sen. Han som ansvarar för Pick-a-Brick uttryckte det som "The LEGO Group is fully committed to Pick-a-Brick".
Några saker jag tog med mig:
- Ambitionen är att alla bitar som är i produktion, förutom där det finns licens-hinder, ska finnas tillgängliga. Bitar som snart försvinner ur produktion försvinner tidigare från PaB eftersom de måste säkerställa ett visst lager för reservdelshantering mm "så vänta inte med att beställa det ni vill ha".
- Man lägger en hel del jobb nu på att förbättra sökfunktionen, och bejakar att det finns en BL-katalog som folk känner sig mer hemma i. Men de verkar fortfarande inte riktigt ha landat i hur de ska korsreferera denna. Utmaningar är t ex färgerna och att man har många legacy-elementID att förhålla sig till. Lutade nog åt att sidan kommer bli mer tillåtande med vad den visar (t ex om man använder BL-namnet istället för Lego-namnet), men att man visuellt får hitta det man sökte efter eftersom det bara blir den officiella informationen som kommer visas.
- Förbättringar är på gång i hur man kan hantera varukorgen, genom att t ex kunna spara flera listor. Det ska även börja synas om nån bit man hade i korgen är slut, istället för som nu bara försvinna från listan.

Teabox

- De uppdatera sortimentet kontinuerligt. Minst en gång i månaden. De påpekade att man kan sortera efter "senaste nytt" för att se nyheterna.

- De kan har råkat lägga in ett pris fel. Kan vara värt att kontakta dem om man ser något som ser konstigt ut, så fixar de priset :)

shiftaltcmd

Kul att få ta del av.

Någon mer som har lust att skriva om någon workshop. De flesta av oss kunde ju tyvärr inte delta.

Valthornet

Hade gärna sett möjligheten att köpa kilo-vis eller hela lådor.
Visst är det bra att kunna beställa enstaka bitar, men från vissa sorter hade en större mängd inte varit fel. Ska kolla länken som du har angivet, om man kan lämna något liknande förslag.

Gideon

En av frågorna som kom upp var i alla fall maxgränsen på 999 (?) bitar. Minns inte vad de svarade om den, men det blev en del om hur de försöker begränsa antalen när det är nya bitar men också om att de har väldigt svårt att förutsäga vilka bitar som kommer bli populära. Nåt som iaf verkar tydligt är att de vill öka antalet "bästsäljare" som robot-packas, kanske inte hjälper priset men det hjälper definitivt leveranstiderna.

Wolcker

Citat från: Valthornet skrivet 02 oktober 2023 kl. 07:42Hade gärna sett möjligheten att köpa kilo-vis eller hela lådor.
Visst är det bra att kunna beställa enstaka bitar, men från vissa sorter hade en större mängd inte varit fel. Ska kolla länken som du har angivet, om man kan lämna något liknande förslag.

Det vill att alla skal kunna köpa och eftersom folk är dumma och köper sådär 100 000 bitar så måste de begräna så att alla personer kan få ta del av bitarna.
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Valthornet

Citat från: Wolcker skrivet 02 oktober 2023 kl. 08:45Det vill att alla skal kunna köpa och eftersom folk är dumma och köper sådär 100 000 bitar så måste de begräna så att alla personer kan få ta del av bitarna.

Ja, det är väl sant.
Det går väl att sätta en gräns. Klart ska ingen BL affär kunna storhandla och sälja med vinst.

Problemet är väl att Lego konkurrera ut sig mot sig själv. Massvis med bitarna finns billigare på BL och på andra ställen. Vill de sälja borde de komma ner med priset lite grann. Sen hade vi AFOLs kanske kunna få förtur med större mängd bitar, där de vet att det kommer att användas till stora och små MOC.

Svårt att komma med en vettig lösning, men skulle vara kul om man kunde få något som passar de och oss.

Gideon

Citat från: Wolcker skrivet 02 oktober 2023 kl. 08:45Det vill att alla skal kunna köpa och eftersom folk är dumma och köper sådär 100 000 bitar så måste de begräna så att alla personer kan få ta del av bitarna.
Men det är nog en helt annan sak för deras logistik om de ska hantera enstaka sorters bitar i bulk, så med tanke på att det verkar ha stort fokus från ledningen att utveckla PaB så är det nog inte fel att uttrycka om det finns en efterfrågan. Kanske en ännu mindre delmängd av bästsäljarna skulle kunna gå att få köpa i hela lådor? (Till liknande kilopris som det säljs på Legoland i Tyskland?)

Det är väl mest nyare bitar, djur och minifig-grejer som återkommande säljer slut.

CopMike

Citat från: Teabox skrivet 29 september 2023 kl. 08:20- De kan har råkat lägga in ett pris fel. Kan vara värt att kontakta dem om man ser något som ser konstigt ut, så fixar de priset :)
Jag killgissar att om priset är för lågt så kontaktar inte så värst många dom för rättning 😉!?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.