Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] Färgkartotek

Startat av andreaseldh, 31 mars 2024 kl. 14:06

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Vad ska man göra med 146 underbara tiles med färgnamn? Jag hade tänkt mig ett kartotek 3031 där varje färg visas både med och utan knoppar, i första hand 3022 och 3068. Om det blir 6 fack i bredd som på bilden har jag inte bestämt ännu, det blir nog många lådor i vilket fall som helst. Ska även se om det går att bygga tillräckligt hållbart med snottade 32952 för att gör facken lite tajtare.

Kartotek_WIP_01.jpg
Kartotek_WIP_01.io

Joyride

Är det meningen att lådan ska fortsätta framåt i bild och att korten ska stå i slotsen som bildas mellan jumper platesen?
Och, hur menar du med att det blir många lådor? Att det inte blir ett stort kartotek med alla i antar jag men vad tänker du dig i så fall för ungefärlig begränsning per låda? 

Jag tycker det är snyggt men det känns som att "korten" skymmer varandra och det nästan bara blir kanten på bitarna som syns. Men får vänta med att tycka om det tills du har bild med korten på plats.

Alldeles oavsett är det ett ambitiöst projekt!
Instagram: joyride_bricks

shiftaltcmd

Akta så det inte blir för tight. Friktion är inte bra för de tryckta delarna.

andreaseldh

  • Ja, lådan ska bli större på det sätt som du beskriver.
  • Om jag bygger lådan med 6 gånger 6 fack, krävs 4 lådor.
  • Utrymmet är nu tre plates, medan korten är två plates tjocka. Med SNOT kanske man kan bygga facken två och en halv plate?

andreaseldh

Så här kan det kanske komma att se ut. I detta exempel 48 färger i bokstavsordning enligt Stud-io. Endast 43 av dessa finns för både 3022 och 3068, så de sista 5 trans-färgerna är istället byggda med 3023 och 3069.

Kartotek_WIP_02.jpg

@shiftaltcmd Har du de 146 färgerna samlade i ett Excel-ark? Då blir det lättare att pricka av när man köper bitarna.

shiftaltcmd

Min första lista kom från Bricklink som jag sen kompletterade med Bartnecks bok The unofficial Lego color guide, för att sen avsluta med Ryan Howerters sammanställning: https://ryliehowerter.net/colors.php
Det är Ryans tabell som jag använt till Excel-filen. ID-nummer och namn, färgvärdena är tyvärr oanvändbara.

Det finns tre olika sorters cmyk, Europa, Usa och Japan. Massor av olika rgb-skalor. Jag vet heller inte var värdena kommer ifrån. Gissningar? Omvandlade värden från LDD eller liknande? Lego använder ju olika färgvärden för fysiska lego-bitar, skärmvisning och tryck.
Bartneck tar med värden för LAB och Pantone, de värdena är universella. Men hans LAB-värden stämmer inte helt med hans Pantone värden. Han har använt en colorimeter, vet inte hur bra den är, blank plast kan vara besvärlig att mäta exakt. Han har en lång utläggning om färg men han skriver inte vilken sorts rgb eller cmyk han använt. I alla fall i hans första upplaga, om någon har en senare upplaga så vore det intressant att se om han har ändrat nåt i introduktionen.

andreaseldh

Citat från: shiftaltcmd skrivet 03 april 2024 kl. 11:09Min första lista kom från Bricklink som jag sen kompletterade med Bartnecks bok The unofficial Lego color guide, för att sen avsluta med Ryan Howerters sammanställning: https://ryliehowerter.net/colors.php
Det är Ryans tabell som jag använt till Excel-filen. ID-nummer och namn, färgvärdena är tyvärr oanvändbara.

Ja det var en rejäl lista :P En Excel-fil med dina 146 utvalda emottages tacksamt!

Nu är det 54 färger i lådan och mellanväggarna som sitter offset är fästade mycket bättre. Men eftersom jag glömde bifoga .io-filen till version 02 vet ni inte hur dåligt byggd den var...

Kartotek_WIP_03.jpg
Kartotek_WIP_03.io

shiftaltcmd

Nu så, hoppas det blev rätt.
De 146 färgerna som jag gjorde.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.