Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] [WIP] Maskeraden

Startat av Joyride, 04 december 2023 kl. 08:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Joyride

Har funderat på att sätta igång ett större bygge som jag kan pilla på över tid och i framtiden kanske ta med till någon utställning. Kollade igenom mina minifigurer och insåg att jag hade en hel del kostymfigurer (ni vet varmkorven, dinosaurien, drakdräkt) så valet föll på en maskeradfest.

Har börjat styra upp lokalen i stud.io, den blir 80-96 studs bred och 64 djup. Någon form av hangarliknande lagerlokal som gjorts om till festvåning. Tänker använda de smalare rälskurvorna för att få till ett välvt tak.

Några teasers från stud.io-arbetet so far.

Instagram: joyride_bricks

Bokeslundsparken

Designen ser trevlig ut! Kul att följa!

Joyride

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 04 december 2023 kl. 19:58Designen ser trevlig ut! Kul att följa!

Tack! Inväntar lite bitar så blir det förhoppningsvis IRL-tester inom kort.
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Har inte fått alla technic bricks men kunde inte låta bli att sätta igång för att testa den digitala versionen irl.
Ett rookiemisstag jag fick fixa till var att fackverksstolparna som sitter mellan takstolarna är 10 bricks långa/höga när de står upp, självklart är de inte 10 studs när de ligger ner... Så bygget är redan 10-12 studs bredare än planen 😄

Takstolarna är train track (narrow) och än så länge är färgerna dbg, svart, dark red och tan. Den långa tegelväggen i tan kommer brytas upp av inredning och utsmyckning.
Glastak upp till högsta punkten men sen får det bli cut out så man ser in. Tveksam till om jag kommer sätta glas i dörrkarmarna/fönsterbågarna - brukar bli så repiga. Men jag kanske testar. Kommer krävas drygt 80 door frames till taket.
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Bygget är modulärt, för att få två takstolar på en modul så lade jag en 16 studs bred modul i mitten. Det gör gavlarna mer stabila.
Taket går att lyfta av men än så länge är det ingen vinst i det.

Instagram: joyride_bricks

Joyride

Gästerna till festen har samlats till förfest 😄
Instagram: joyride_bricks

Joyride

#6
Gavlarna är klara men innan jag fortsätter med inredningen så behöver jag få till övergången till taket. Det är lite mycket grått nu så jag tänker mig någon form av svart båge i överkant som rundar av formen.

Testet nu är att sätta ihop några bricks och plates i 1x4 och sätta en modified plate med clip mellan varven för att skapa rundningen. Clipet fästs i en rigid hose som i sin tur fäster i clips i takkonstruktionen.

Några snot brackets ska förhoppningsvis ge fästpunkter att sätta tiles i för att täcka skarven ovanifrån. Ska se om det funkar 🙈

Instagram: joyride_bricks

Joyride

Innan jag kasar iväg för långt med helheten så måste jag få ordning på takkonstruktionen.
Det är fyra valv av tågräls som agerar takstolar. Jag har velat vända de yttre åt motsatt håll för att få en möjlighet att ansluta gavlarna snyggt. Eftersom det då blir en sektion som har två antistudsidor mot varandra måste jag byta studriktning. Första planen var att få detta så smalt och osynligt som möjligt, med två brackets på varsin sida om en 1x2 brick. Jag inser nu att pga att en bracket bygger 1/3 plate så får detta följdverkningar på andra sidan där det börjar diffa 1/3 plate. Detta blir mest markant där rälsen bygger in i väggarna. Riskerar att få spänningar eller för slappa infästningar så jag får tänka om.

Nu har jag inte tillräckligt med bitar men det får bli något med två 1x2x1 2/3 bricks med stud på sidan.

Får jag ordning på det så tror jag att taket kan bli riktigt snyggt. 
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Efter lite räknande så ska det stämma men det är klart att en så stor konstruktion blir lite utmanande. Ganska svårt att få till fackverksstrukturerna och hålla dom på plats medan dörrkarmarna sätts dit.
Just nu är jag lite kort om plates i rätt färg och behöver köpa mer dörrkarmar men jag tycker det ser lovande ut.
Instagram: joyride_bricks

mrlind

Det är spännande att se ditt projekt växa fram. Det välvda taket ser lovande ut.
Have a great build day!
Instagram Flickr

Joyride

Citat från: mrlind skrivet 16 december 2023 kl. 17:50Det är spännande att se ditt projekt växa fram. Det välvda taket ser lovande ut.

Kul att du kollar mrlind, jag tror att det kan bli bra. Funderar lite på hur det kommer se ut att exakt hälften är borta. Om det skulle se bättre ut om det fasar ut framåt, men det får visa sig när jag kommer dit 😄
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Nu har jag till sist fått ihop tillräckligt med plates och technic bricks för att få till hela golvytan. Har börjat fila på avgränsningar och rum i rummet.
Tänker mig att få till en upphöjd och snedställd bar i mitten. Wedges och vinklar är en ny erfarenhet så det kommer nog bli lite pillande för att få det bra  :(

Även börjat plocka med en entré. Har inte tiles i rätt färger så det blir lite cirkus till en början.  ;)
Instagram: joyride_bricks

Joyride

Svarta bricks 1x4 var oväntat svårt att hitta i lite större mängd. Experimenterar lite med plates istället. Nu är de här gamla och slitna men blir lite mer enhetligt än med bricks och tiles. Kanske ska smycka ut bågen här och  var med plate i annan färg 🤔
Instagram: joyride_bricks

andreaseldh

Eller vad sägs om Bracket 28802 för att dölja hålen?

Emma

Spännande bygge att följa!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.