Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Townhouse modulhus

Startat av aukbricks, 19 augusti 2018 kl. 13:16

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Jag har för mig att du kan importera LDD-filer i Mecabricks samt även rendera med Blender direkt i Mecabricks nuförtiden.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

aukbricks

Citat från: klosskillen skrivet 25 augusti 2018 kl. 14:31
Tackar för tipset om youtube-videon! Jag exporterade LDD-filen till .ldr. Sedan lade jag (efter mycket krångel  :( - visste inte att man måste jobba med zip-filen) till en add-on i Blender för att importera .ldr-filer. Då lyckades jag i alla fall öppna filerna i Blender men som sagt var det mycket som fattades. (Jag gjorde dock ett litet minibygge bara för att testa och det gick vägen...)

Ok, har du tittat om alla bitar kommer med i LDraw-filen? Erfarenheten säger att en hel del bitar tyvärr försvinner när man exporterar till LDraw från LDD. Däremot brukar exporten från Stud.io till LDraw gå bättre så om du har möjlighet så testa att importera bygget i Stud.io och sen exportera därifrån. En del, framförallt nyare, bitar brukar behöva justeras men det brukar gå ganska snabbt.

Alternativet är att du använder dig av Mecabricks. Det finns en add-on till Blender skapad av Mecabricks (https://www.mecabricks.com/en/shop/product/2) och då får du istället i Mecabricks importera din fil från LDD, göra nödvändiga justeringar och sedan exportera till Collada-format som du sedan importerar i blender mha Mecabricks add-on.

klosskillen

Stort tack! Ska testa om något av dessa alternativ fungerar.  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.