Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Månadens MOCs Februari 2018 - arbetstråd

Startat av Anders67, 03 februari 2018 kl. 13:17

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 09 februari 2018 kl. 10:42
Byggde ju ett par exosuits för ett tag sedan så jag passade på att knäppa några bilder tillsammans med en liten låda som jag byggde till min senaste rover. Använde samma "mark" som till det bygget också. Sen jag byggde min kamera har jag varit sugen på att göra en liten "behind the scenes" bild och använda den.

Exosuit hauling cargo by Andreas Lenander, on Flickr

Behind the scenes... by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Full Plate skrivet 09 februari 2018 kl. 22:44
När mästerbyggartävlingens tema offentligjordes så var min första tanke att göra ett mikrolandskap, fast i mindre skala än jag brukar. När reglerna med jämna kanter klargjordes fick jag skrota den idén, men jag byggde istället ett annat bygge i det formatet inspirerat av en roadtrip i USA under mina universitetsdagar. Den slingrande vägen är byggd med samma teknik som Godtfred använt i sin raket (tror jag?) och som jag sett användas till lite allt möjligt.

Jag gillar att bygga landskap, och ju mindre skala man kan bygga i, desto "större" landskap kan man ju bygga. Vill bara inte att det blir så litet att det inte finns utrymme för detaljer längre. Förhoppningsvis är detta en bra avvägning :)







Anders67

Citat från: Ozp skrivet 11 februari 2018 kl. 11:39
Ända sedan jag såg de runda tilesen i Super Hero girls har jag vela använda dem till de klassiska serietidningssmällarna från introt till Batmanserien från 60-talet. Denna kommer att vara en del av mitt och Kwagges TV/Film-hus på Lego World i Köpenhamn nästa vecka. Håll till godo.


1960's Batman by LegoOzp, on Flickr


1960's Batman by LegoOzp, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 11 februari 2018 kl. 18:57
Dags att vara med i årets speeder bike tävling (eftersom jag måste vara med i alla Flickr-utmaningar, haha!). Valde att köra på ett cyberpunk-tema för "the District", ett tema som jag aldrig provat tidigare. Har ytterligare några bidrag som kommer under veckan så vi får se om jag till slut orkar få ihop en scen med allihopa.

Här är alltså första bidraget, i kategorin ENFORCER.

The Enforcer - District 18 - LSB 2018 by Andreas Lenander, on Flickr

Tog även en kortare filmsnutt



Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 12 februari 2018 kl. 20:11
Dags för nästa bidrag, the food vendor. Lite mer avskalat denna gång, likaså basen. Körde på något som alltid kommer behövas, mat  :D

The law abiding citizen - District 18 - LSB 2018 by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 13 februari 2018 kl. 21:20
Tredje bidraget, denna gång i REBEL kategorin. Passade på att göra lite enkla instruktioner också, mest för att jag var så nöjd över att ha använt den nya 1x2 med runda kanter å hål (insert BL-id here please  :o), haha!

The rebel - District 18 - LSB 2018 by Andreas Lenander, on Flickr

Instructions - The rebel speeder by Andreas Lenander, on Flickr

Anders67

Citat från: Kvarnbacka skrivet 03 januari 2018 kl. 12:58
Tack vare SVT Öppet Arkiv och mina barn har jag nyligen återupptäckt ytterligare en TV-klassiker från 90-talet: Kenny Starfighter! I TV-serien (anno 1997) kör Kenny omkring i en flygande Mercedes-buss, som jag tog mig an att avbilda/tolka i Lego. Jag är särskilt nöjd med att äntligen ha hittat ett användningsområde för de där lutande fönstren, som jag misstänker är gjorda för båtar, även om de gjorde att taket blev något högt.

Wolli bolli!







Referensbilder:

https://goo.gl/images/5mqsJ1
https://goo.gl/images/KM6JvK

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 17 februari 2018 kl. 12:08
Äntligen har inspirationen kommit tillbaka och jag fått ihop ett litet hus. Har en ide och detta är första huset - att bygga i moduler 16 stud djup istället för normala 32 studs, färre bitar men lika mycket fasad/front. Tanken är att dessa sedan ska byggas som etapper som en trappa, med ett nytt hus bakom och ca 14 studs ovanför, baserat på moduverse.
https://www.flickr.com/gp/126141160@N04/gr7668

Untitled by Anders Horvath, on Flickr

Untitled by Anders Horvath, on Flickr

Anders67

Citat från: aukbricks skrivet 17 februari 2018 kl. 15:37
Microbygge av UKK - ett konsert- och kongresshus mitt i Uppsala. UKK har designats av arkitektfirman Henning Larsen och invigdes den 1 september 2007. 2205 klossar (varav 1058 1x1 plates :) ). En hel del tid lades på att få till vinklar och de "utskjutande" partierna av fasaden.

Fler bilder finns på min Flickr: https://www.flickr.com/photos/aukbricks
Referensbilder och beskrivning av byggnaden: https://henninglarsen.com/en/projects/0400-0599/0581-uppsala-konsert-og-kongresshus







andreaseldh

Tror inte jag kommer utveckla denna idé mer, så det blir en februari-MOC.

Citat från: andreaseldh skrivet 15 februari 2018 kl. 19:24
Fick några wedge fellevererade (vänster istället för höger), satt och småbyggde lite och började fundera på om man skulle kunna bygga Turning Torso helt SNOT-fritt med hjälp av dessa? Mitt första utkast blev så här:

o0ger

Citat
White Star använder denna skyttel för att skeppa fordon, personal och last både inom och utanför atmosfären.

(Byggt för Swebrick Brick Challenge Februari 2018)




Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Citat från: Magnus den store skrivet 18 februari 2018 kl. 18:17
Egentligen satte jag mig ner för att greebla till ett bygge, men när jag satt där med alla småbitar blev det några mechs i mikroskala. Jag har liten koll hur man bygger sånt här, och att få dem att balansera på två ben är en konst i sig. Den enda som står stadigt är den svarta, men den går å andra sidan sönder när jag försöker ta loss den.


Blå


Grön


Gul


Röd


Svart


Vit

Anders67

Citat från: drdoddo skrivet 18 februari 2018 kl. 19:00
Fick tag på ett gäng 1x2 med tänder eller vad de nu kallas på MOS. Har experimenterat lite med hjultekniker tidigare så det var bara att fortsätta på det temat. Å nej, de är inte stabila...

Wasteland chopper by Andreas Lenander, on Flickr

o0ger

Citat från: o0ger skrivet 19 februari 2018 kl. 13:04
Police L.E.V. 5 (Light Enforcing Vehicle - Pursuit Class)


Police L.E.V. 5 (Light Enforcing Vehicle - Pursuit Class) by o0ger, on Flickr

Detta är ett vanligt polisfordon på de kolonier där man upprättat polisväsende. LEV tillverkas i flera olika klasser beroende på uppgift. Jaktklassen är utrustad med vapen, störningsutrustning och ett lokalt tröghetsfält som skyddar piloten från stora G-krafter under hög acceleration.


Police L.E.V. 5 (Light Enforcing Vehicle - Pursuit Class) by o0ger, on Flickr
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Citat från: Emma skrivet 20 februari 2018 kl. 18:33
Då kan mitt bygge anses klart. Jag har byggt ett litet hörn av ön Reimersholme i Stockholm. Mycket nöjd måste jag säga. I den skala jag bygger skulle ön bli enorm i sin helhet. Därav begränsningen till dessa hus. Här är slutresultatet.











Denna vinkel möts man av när man går över bron, känner ni igen er?


SL274821 by emma farm, on Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.