Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Färgpalett för Lego (2016) pdf

Startat av mechamike, 17 maj 2016 kl. 13:36

Föregående ämne - Nästa ämne

mechamike

Bifogat finner ni aktuell palette för 2016.
?

Peter S

Tack! Bra att ha. Har översatt färgerna till BL-färger också (klarar aldrig av att lära mig TLG-namnen...). Men vilka är metallfärgerna? Är det Pearl Dark Gray, Pearl Gold och Flat Silver?

andreaseldh

Underbart! Jag har ju gått i "samla 3001 i alla färger-fällan" och undrar om men även kan få tag på paletter från tidigare år någonstans?

Anders67

Här är en kille som samlat ihop alla färger från lego och bricklink

http://ryanhowerter.net/colors.html

Magnus den store

Hans tidslinje är också rätt hjälpsam:


Color Timeline by Ryan H., on Flickr
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Gideon

Vilken kromatisk explosion det tidiga 2000-talet bjöd på!

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 17 maj 2016 kl. 23:08
Underbart! Jag har ju gått i "samla 3001 i alla färger-fällan" och undrar om men även kan få tag på paletter från tidigare år någonstans?


Som ny medlem och läser gamla trådar.... Jag är dessvärre insnöad helt och hållet på BL´s benämningar på färgerna. Det blir ibland därför fel när jag beställer från S@H :-\
Jag tar tacksamt emot tips på var jag hittar en översättningstabell eller liknande. Samlade på mig i mindre skala med 3024 istället men fick på BL betala 16:- för en sandblå!!

Magnus den store

Jag använder Ryans lista som finns tidigare i tråden, eller så tar jag omvägen via element-id. Då blir färgen rätt per automatik.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

BrickMe

Citat från: Magnus den store skrivet 18 februari 2019 kl. 18:27
Jag använder Ryans lista som finns tidigare i tråden, eller så tar jag omvägen via element-id. Då blir färgen rätt per automatik.

Jo, det är ett säkert drag att använda element-id. För att dubbelkolla så brukar jag leta upp ett set där jag vet att den specifika klossen finns i rätt kulör som jag vill beställa. Det blir en omväg men resulterar i att jag får hem det jag ville ha ;). Tack för tipset om Ryans lista. Dags att plugga på lite :)

Magnus den store

Det jobbiga är att det är så lätt råka blanda ihop färger. Exempelvis är Lego Dark Green = BL Green, och BL Dark Green = Lego Earth Green. Där har jag i stressiga ögonblick gjort några tankevurpor.

En annan sak som kan vara besvärligt är BL Dark Pink som är både Lego Medium Reddish Violet och Lego Bright Purple. Där behöver man läsa noteringen för att förstå.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Bricksets lista visar LEGO:s färgnamn (och nummer) i rubriken och BL:s färgnamn inom parentes nedanför och dessutom bilder med många exempelbitar.

https://brickset.com/colours/status-All

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 19 februari 2019 kl. 01:17
Bricksets lista visar LEGO:s färgnamn (och nummer) i rubriken och BL:s färgnamn inom parentes nedanför och dessutom bilder med många exempelbitar.

https://brickset.com/colours/status-All

Tack för tipsen, trevligt med bilder som Brickset har :). Jag får börja med att plugga på de vanligaste färgerna först. Tyckte till en början att det var svårt att vänja mig med "Earth" i benämningen hos TLG efter många år på BL. Jag har en plastback full med diverse klossar i många nyanser men har kommit på att man kan med fördel använda dem till inredning i hus.

BrickMe

Citat från: Magnus den store skrivet 19 februari 2019 kl. 00:48
Det jobbiga är att det är så lätt råka blanda ihop färger. Exempelvis är Lego Dark Green = BL Green, och BL Dark Green = Lego Earth Green. Där har jag i stressiga ögonblick gjort några tankevurpor.

En annan sak som kan vara besvärligt är BL Dark Pink som är både Lego Medium Reddish Violet och Lego Bright Purple. Där behöver man läsa noteringen för att förstå.

Håller med helt och hållet. De gamla klassiska färgerna om man får uttrycka sig så... låter i mina öron och som jag helst skulle vilja läsa mig till som vit, röd, gul osv (fast på engelska). Det var enklare förr men man får mer liv i sina skapelser nu tack vare fler nyanser. Tack snälla för tips :).

andreaseldh

Jag samlar lämpliga indexbitar för att skilja svåra färger från varandra, läs mer i tråden Svåra nyansskillnader.

Jimmy

Citat från: Magnus den store skrivet 09 december 2017 kl. 10:06Hans tidslinje är också rätt hjälpsam:


Color Timeline by Ryan H., on Flickr
Perfekt för den färgblinda  ;D ;D ;D ;D

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.