Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Byggtips kugghjul

Startat av andreaseldh, 14 oktober 2020 kl. 11:50

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Tänkte dela med mig lite av mina erfarenheter när det gäller kugghjul. Första lektionen är denna varningsbild:


PA141048 by Andreas Eldh, on Flickr

Här ser vi att en en kloss inte mår bra om den sitter i kläm mellan två andra bitar. Men allra bäst blir det om axeln har stöd av klossar i båda ändarna och kugghjulet sitter där emellan.


PA141053 by Andreas Eldh, on Flickr

Medan du bygger, kontrollera att alla axlar kan glappa lite i längsled och att allting snurrar lätt. Montera motorn det sista du gör, för sedan går det inte att kontrollsnurra.

andreaseldh

Lektion nr 2: Förskjuta en axel en stud i sidled. Det kan enkelt göras med två st kugghjul storlek 8. Nackdelen är att rotationsriktningen ändras.


PA141052 by Andreas Eldh, on Flickr

Bättre då att använda kardanknutar. Men här tar det å andra sidan upp stor plats i längsled.


PA141051 by Andreas Eldh, on Flickr

Som vi ser finns det alltså fördelar och nackdelar med båda metoderna.

andreaseldh

Lektion nr 3: Styra rotationsriktningen. Varje gång två kugghjul möts, ändras rotationsriktningen. Finns det något fiffigt sätt att styra detta? Ja! Om du någonstans i ditt bygge gör en nittiograderssväng, är det bara att välja rätt sida för det ena kugghjulet.


PA141050 by Andreas Eldh, on Flickr


PA141049 by Andreas Eldh, on Flickr

Odidoma

Det här uppskattas, ser fram emot fler lektioner.

o0ger

Bra idé. Jag kan behöva lite mer sånna här grundkurser.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Memmla

Gillas! Väldigt bra för såna som mig som vill börja bygga med rörelse men inte riktigt kommer igång.  :)

BrickMe

#6
Citat från: andreaseldh skrivet 14 oktober 2020 kl. 11:50
Medan du bygger, kontrollera att alla axlar kan glappa lite i längsled och att allting snurrar lätt. Montera motorn det sista du gör, för sedan går det inte att kontrollsnurra.

Kul och bra initiativ av dig  :)
Missade att kolla att allt snurrade under byggets gång av 42042-1 och när allt var klart så fungerade inte linan i kranen :'(
Orkade inte riva så nu har den stått och samlar damm sedan några år tillbaka....

andreaseldh

#7
Lektion nr 4: Beräkna utväxling. Jag tror inte någon blir förvånad om jag säger att mitt nuvarande projekt Relativitetsteorin är upprinnelsen till denna lektionsserie. Kortfattat går projektet ut på att ett bredspårigt tåg ska köra i kurvan som bildas mellan normalspårskurvan 53400 och smalspårsdito 85976.


P3180801 by Andreas Eldh, on Flickr

Vilken kurvradie har då respektive räl? Om vi räknar ser vi att rälerna ligger på stud nr 26 och 38. Men detta är lite lömskt. Kurvans centrum är i kanten av stud nr 1 medan rälerna ligger mitt över sina respektive studs. De korrekta radierna är alltså 25,5 och 37,5. Eftersom hjulen är lika stora behöver jag inte bry mig om dom alls, inte heller att jag använder olika enheter: kuggar respektive studs. Pi kommer också att försvinna spårlöst ;) Det enda jag behöver åstadkomma är att utväxlingen får samma förhållande som kurvradierna.

Målvärdet är alltså 37,5 / 25,5 = 1,47.

Formeln för utväxling är mycket enkel: stort kugghjul delat med litet kugghjul och om man har fler par så multiplicerar man bara paren. I detta fall är det alltså ( 24 / 20 ) * ( 24 / 20 ) = 1,44 som jag tycker är tillräckligt nära. Andra fördelar överväger, som platsbrist och vinkelkopplingsmöjlighet (bevel eller crown på Bricklinkska).


P3180804 by Andreas Eldh, on Flickr

Ingenting blir exakt när man vrider sitt tåg på detta vis: axel 5,5 32209 är för lång upptill och axel 4 3705 är för kort nedtill. Men så länge man kan hålla felet mindre än en halv stud är det ingen fara!

andreaseldh

Lektion nr 5: Hålavstånd. När jag kopplar olika kugghjul till varandra brukar jag pröva min fram, sättet till vänster var det enda som gällde före 1993 (då Technic brick 1x1 6541 gick i produktion) om man ville koppla 8 mot 16 och det är fortfarande min favorit.


kugghjul_lektion05_bild05 by Andreas Eldh, on Flickr

8 mot 28 och 16 mot 20 har samma hålavstånd, som kan byggas på två sätt.


kugghjul_lektion05_bild03 by Andreas Eldh, on Flickr

Men om man nu skulle vilja räkna istället, går det? Javisst, vi börjar med ett enkelt exempel:


kugghjul_lektion05_bild01 by Andreas Eldh, on Flickr

8 mot 24, 12 mot 20 och 16 mot 16 har alla samma hålavstånd, så vad har de gemensamt? Jo att summan av kuggarna i varje par är 32. Men hur översätter man 32 till studs? Dela med 16 så får du svaret 2. Men var finns 2 i bilden?

Här! Det är avståndet från hålcentrum till hålcentrum som gäller!


kugghjul_lektion05_bild02 by Andreas Eldh, on Flickr

Ska vi se hur väl jag har lyckats med mina försök ovan?

  • 8 mot 16 korrekt hålavstånd ( 8 + 16 ) / 16 = 1,500
  • Jag bygger sqrt{ 12 + ( 3 / 2,5 )2 } = 1,562
Lite större är aldrig farligt!

  • 8 mot 28 och 16 mot 20 korrekt avstånd 36 / 16 = 2,250
  • Jag bygger sqrt{ 12 + 22 } = 2,236
Lite mindre men uppenbarligen inom felmarginalen.

Och om man inte lyckas bygga korrekt hålavstånd med klossar och/eller Liftarms, kan jag rekommendera 32184. Här ser vi 8 mot 12 och hålavståndet 1,250.


kugghjul_lektion05_bild04 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Lektion 6: Stud.io och LDD. Det måste sägas från början: Inget av dessa program är lämpliga för kugghjul. Funktionalitet saknas helt och krockvolymerna är högst stokastiska. Men om du redan vet att ditt bygge fungerar och bara vill göra en snygg illustration lite snabbt, så finns det sätt att kringgå buggarna.

Kugghjul möts alltid kugg mot mellanrum. Om man inte är uppmärksam kan det bli så här fult!


sprangskiss_beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

Lösningen är att använda verktyget Hinge och vrida den ena axeln en halv kugg. Dela 360 grader med dubbla antalet kuggar, i detta fall 360 / ( 2 * 12 ) = 15 grader för det lilla kugghjulet. Just här är det bara en motor som påverkas. Om man istället väljer att vrida det stora 360 / ( 2 * 20 ) = 9 grader får man problem i andra änden av axeln. Men just för kugghjulen 12, 20, 28 och 36 finns det en trevlig egenskap som man kan utnyttja, nämligen att de är delbara med 4 men inte med 8. Då kan man göra det enkelt för sig och vrida varannan axel 45 grader, det fungerar alltid för alla kombinationer av dessa kugghjul!

Om hålen inte sitter rakt är det enda sättet att pröva sig fram, börja med att förskjuta axeln så att kugghjulet kan löpa fritt.


kugghjul_lektion06 by Andreas Eldh, on Flickr

Vrid sedan vyn så att du ser rakt på. Nu kan du justera för hand.


kugghjul_lektion06_2 by Andreas Eldh, on Flickr

När man behärskar dessa knep är det bara att bygga på, välja illustrativa färger som inte finns i plast och avsluta med att radera alla stödbitar så har man gjort en fin sprängskiss!


sprangskiss by Andreas Eldh, on Flickr

BeardedNerd

Mind blown på det där med hur antalet kuggar relaterar till avståndet mellan dem. Jag använder sällan kugghjul men nu blir jag inspirerad att experimentera bara därför. Eller typ köpa ett Technic-set.

Stigge72

Bra initiativ! En hel del visste jag redan, men lite repetition skadar aldrig.

En sak som är bra att tänka på om man bygger med de här större bitarna (både "technic bricks" och "liftarms" enligt BL-lingo) som går ett varv runt ett hål ("cutout"), så se till att ha axlar som sticker ut tillräckligt långt, annars kan det bli jobbigt när man vill riva det man byggt, även om det bara är för att man kommit på att man t ex behöver byta kugghjul.

andreaseldh

Citat från: Stigge72 skrivet 22 oktober 2020 kl. 16:46
Bra initiativ! En hel del visste jag redan, men lite repetition skadar aldrig.

En sak som är bra att tänka på om man bygger med de här större bitarna (både "technic bricks" och "liftarms" enligt BL-lingo) som går ett varv runt ett hål ("cutout"), så se till att ha axlar som sticker ut tillräckligt långt, annars kan det bli jobbigt när man vill riva det man byggt, även om det bara är för att man kommit på att man t ex behöver byta kugghjul.

Förstår inte riktigt vad du menar?

  • Att man ska ha en stump axel att dra i från framsidan? Jag brukar trycka in en axel från baksidan när jag ska byta kugghjul.
  • Klagomål på min sprängskiss? Den blev mer pedagogisk när jag kortade alla axlar vid respektive kugghjul.

Stigge72

Citat från: andreaseldh skrivet 22 oktober 2020 kl. 16:57
Citat från: Stigge72 skrivet 22 oktober 2020 kl. 16:46
Bra initiativ! En hel del visste jag redan, men lite repetition skadar aldrig.

En sak som är bra att tänka på om man bygger med de här större bitarna (både "technic bricks" och "liftarms" enligt BL-lingo) som går ett varv runt ett hål ("cutout"), så se till att ha axlar som sticker ut tillräckligt långt, annars kan det bli jobbigt när man vill riva det man byggt, även om det bara är för att man kommit på att man t ex behöver byta kugghjul.

Förstår inte riktigt vad du menar?

  • Att man ska ha en stump axel att dra i från framsidan? Jag brukar trycka in en axel från baksidan när jag ska byta kugghjul.
  • Klagomål på min sprängskiss? Den blev mer pedagogisk när jag kortade alla axlar vid respektive kugghjul.
Om man har en genomgående axel är det bara att trycka på med en annan från ena hållet, om man däremot har en skarv i mitten, t ex en knut likt de i lektion 2, så funkar inte det tricket, och då kan det vara bra att ha iallafall 2 enheter axel att hålla i.
Inga klagomål på skissen alls.

mortil

Gillar den här tråden :P

Jag kan ju bygga ett kaos med kugghjul ibland.  man blir lika förundrad varje gång man använder det över att det funkar (Min siege tank är ett riktigt bra exempel)

sen är jag rätt kass på stud.io och gillar att bygga by hand så att säga :P 
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.