Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOc] Motoriserad järvägsövergång

Startat av Boathill, 18 augusti 2017 kl. 11:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Efter klossfestivalen föddes planen på att bygga en motoriserad järnvägsövergång. Målet är att få plats med allt exkl batteriboxen i en dubbelspårig järvägsmoduverse. Där finns 8 plates högt utrymme att spela med mellan spåren om man täcker allt med en plate och tiles på det.

Primärt bygger jag till min display hemma där jag kommer höja alla vägar och byggnader med en brick. Den extra bricken tillsammans med en slope 6x8 lösenhöjdskillnaden mellan överkant vägbana och överkant räls.

En av de viktigaste sakerna att lösa är att få till en så slimmad stolpe för bommen som möjligt. Provade först med gummisnodd och 4265c men det klarar inte tyngden från bomen. nuvarande prototyp använder istället en lodrät axel och 6589, blir ganska bra.

När allt funkar med bommarna är nästa steg att få till ljussignalrena, tanken är att köra Sbrick och då kunna slå på/av dem i lämpligt tempo för blink. Inser dock att det blir en stor utmaning att göra dem tillräckligt slimmade så det ser ok ut men ett senare problem! :)

Video på prototypen, allt måste vara max åtta plates högt.

AndersI


Pekblom


Ozp

Det hade varit riktigt kul om du kunde få till det.
Har själv funderat på att bygga en men annat har kommit före.

Följer en på Flickr som har byggt en övergång.

And video proof by Aawsum MOCs Lego, on Flickr

Fler detaljbilder finns i hans flöde. Kanske kan de vara till någon hjälp.

Boathill

Citat från: Ozp skrivet 18 augusti 2017 kl. 14:01
Det hade varit riktigt kul om du kunde få till det.
Har själv funderat på att bygga en men annat har kommit före.

Följer en på Flickr som har byggt en övergång.

And video proof by Aawsum MOCs Lego, on Flickr

Fler detaljbilder finns i hans flöde. Kanske kan de vara till någon hjälp.

Ahh grymt, har int testat hans variant med "hävarm", de kanske går att bygga in ännu bättre, får testa lite. Inser ju lite nu också att jag kanske inte behöver växla ner motorn så hårt utan istället köra den på lägsta fart. Men söp bort min tågkontroll på klossfestivalen och har ingen sbrick än så kan inte testa. Men han på viden ovan har ju knappt växlat ner något alls?

Tror jag nu lyckats länka en film från Flickr, och det r ju som sagt en första prototyp.

https://www.flickr.com/photos/143525215@N07/shares/M4U1g9

Boathill

Någon som vet om det finns röda stickers i storleken ca 1x2 eller 1x3 tile?

Vill få till gula bommar med röda "reflexer". Vill helst inte köra på gula/röda 1x2 tiles för bomen blir ca 24 studs lång och då måste jag ha två lager plates plus tiles för det skall hålla och då blir bomen för tjock. Om det finns lämpliga stickers kan jag köra ett lager plates med ett lager gula tiles om vartannat och få styrkan plus en tunnare bom.


Boathill

Fått till ett torn som funkar, inte helt nöjd med omslutningen med 2x4 tiles men detta får bli arbetsprototypen. Tror dock jag måste höja den en brick, ser lite lågt ut nu.

Någon som vet om en mediummotor på halvfart är lika stark som en på fullfart som man växlar ner till halvfart? Mma fysikkunskaper sviker mig :)


andreaseldh

#7
Citat från: Boathill skrivet 21 augusti 2017 kl. 23:52
Någon som vet om en mediummotor på halvfart är lika stark som en på fullfart som man växlar ner till halvfart?

Just detta vet jag tyvärr inte på rak arm, men man kan kanske hitta svaret här:

http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

carlmagnuso

Citat från: Boathill skrivet 21 augusti 2017 kl. 23:52
Fått till ett torn som funkar, inte helt nöjd med omslutningen med 2x4 tiles men detta får bli arbetsprototypen. Tror dock jag måste höja den en brick, ser lite lågt ut nu.

Någon som vet om en mediummotor på halvfart är lika stark som en på fullfart som man växlar ner till halvfart? Mma fysikkunskaper sviker mig :)

En nedväxlad mediummotor borde bli starkare på halv fart än på full fart. Typ dubbelt så stark, minus friktionsförluster.

Boathill

Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 00:19
Citat från: Boathill skrivet 21 augusti 2017 kl. 23:52
Någon som vet om en mediummotor på halvfart är lika stark som en på fullfart som man växlar ner till halvfart?

Just detta vet jag tyvärr inte på rak arm, men man kan kanske hitta svaret här:

http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Tackar, en sida att lägga som bokmärke! :)

Kollar jag på tabellen för M-motorn så har den samma vridmoment vid alla farter. Mekansik kraft tolkar jag som typ "hästkrafter" och de ökar ju med RPM.

Men känner mig ändå inte klokare på om jag bör växla mer M-motorn eller inte. Det är ju bara ett kvarts varv som sista axeln skall snurra och det talar ju för att en viss nedväxling vire läpligt kanske?

AndersI

Jag tror det behövs ganska kraftig nerväxling för att inte bommen ska komma fallande som en giljotin...

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 22 augusti 2017 kl. 09:29
Jag tror det behövs ganska kraftig nerväxling för att inte bommen ska komma fallande som en giljotin...

Äsch, vi brukar ju inte köra tågen skalenligt heller så :P

Edde

Citat från: Boathill skrivet 22 augusti 2017 kl. 08:20
Citat från: andreaseldh skrivet 22 augusti 2017 kl. 00:19
Citat från: Boathill skrivet 21 augusti 2017 kl. 23:52
Någon som vet om en mediummotor på halvfart är lika stark som en på fullfart som man växlar ner till halvfart?

Just detta vet jag tyvärr inte på rak arm, men man kan kanske hitta svaret här:

http://www.philohome.com/motors/motorcomp.htm

Tackar, en sida att lägga som bokmärke! :)

Kollar jag på tabellen för M-motorn så har den samma vridmoment vid alla farter. Mekansik kraft tolkar jag som typ "hästkrafter" och de ökar ju med RPM.

Men känner mig ändå inte klokare på om jag bör växla mer M-motorn eller inte. Det är ju bara ett kvarts varv som sista axeln skall snurra och det talar ju för att en viss nedväxling vire läpligt kanske?

Eftersom det är samma vridmoment för motorn borde vridmomentet för bommen bli högre ifall man kör motorn på högre rpm och växlar ner den. Ifall bommen ska ner på en sekund pratar vi om ynka 15 rpm, så jag den kommer nog behöva växlas ner oavsett för att kunna kontrolleras enklare. I så fall kan man ju lika gärna växla så att man kan köra motorn på max direkt.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.