Tävling - GBC - Deadline Halmstad Swebrick Event 2016

Startat av Anders67, 24 oktober 2015 kl. 23:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Swebrick Awards inbjuder till en tävling som kräver lite extra
Denna gång vill vi bjuda på en tävling i att bygga
Swebricks absolut häftigaste GBC modul


Tävlingen går ut på att bygga en modul enligt reglerna på denna sida:
http://greatballcontraption.com/wiki/Standard
Med ett tillägg - utmatningen ska vara 12 bricks hög och 8 studs "överhäng" (dvs 2 brick mellanrum i höjdled och 6 studs i sidled till nästa modul)
Jag har försökt göra reglerna synliga i bifogad LDD fil.
... och att ta med eller skicka ner modulen till Swebricks Event i Halmstad där den ska köras under lördagen för att se om den fungerar och drar till sig uppmärksamhet av besökarna.
Besökarnas röster väger vi till 30% och vi Swebrickare på plats och på forumet röstar på sin favorit som väger 70% (jag ska försöka filma av varje modul som tävlar och publicera på forumet under lördagen för röstning fram till Söndag morgon). Omröstning på forumet avgör vinnaren och andrapriset lottas ut.
Vi vill gärna se nya moduler - men modifierade och avdammade gamla byggen får vara med och tävla :)

Priset är också extra.



Tävling - Master builder 2015 (GBC bygge)
1 st - Technic Volvo Lastare 1636 Parts - till vinnaren!
1 st Technic Hot Rod 414 Parts - lottning av resterande bidrag

andreaseldh

#1
Jag har aldrig byggt en GBC och orkade inte läsa de engelska reglerna men hittade en beskrivningen på vår Wiki.

Räcker det om modulen?

  • Uppfyller kravet en boll per sekund
  • Får rum inom den vänstra rutan i LDD-filen
  • Tar emot i den vänstra inkorgen
  • Levererar i den högra
Eller måste även in- och utramperna se ut som i LDD-filen?

Och även: Måste man hålla modulen hemlig eller får man lägga upp en WIP-tråd?

Anders67

Citat från: andreaseldh skrivet 25 oktober 2015 kl. 00:56
Jag har aldrig byggt en GBC och orkade inte läsa de engelska reglerna men hittade en beskrivningen på vår Wiki.

Räcker det om modulen?

  • Uppfyller kravet en boll per sekund
  • Får rum inom den vänstra rutan i LDD-filen
  • Tar emot i den vänstra inkorgen
  • Levererar i den högra
Eller måste även in- och utramperna se ut som i LDD-filen?

Och även: Måste man hålla modulen hemlig eller får man lägga upp en WIP-tråd?
Denna tävling är inte anonym, utan det är OK om man vill starta en tävlings-sida för "work in progress" diskutioner.

torso

Citat från: andreaseldh skrivet 25 oktober 2015 kl. 00:56
Eller måste även in- och utramperna se ut som i LDD-filen?

Det står att den illustrerar reglerna. Något specifikt utseende dikteras inte.

Filen visar ett djup mellan inkorgens framsida och modulens baksida på 64 pluppar. Regel 3 säger att det får vara max 32. Å andra sidan brukar det gå bra att tänja på den regeln.

Anders67

Citat från: torso skrivet 25 oktober 2015 kl. 14:11
Citat från: andreaseldh skrivet 25 oktober 2015 kl. 00:56
Eller måste även in- och utramperna se ut som i LDD-filen?

Det står att den illustrerar reglerna. Något specifikt utseende dikteras inte.

Filen visar ett djup mellan inkorgens framsida och modulens baksida på 64 pluppar. Regel 3 säger att det får vara max 32. Å andra sidan brukar det gå bra att tänja på den regeln.
tack torso, jag ser att jag gjort fel i min ldd fil, tanken är att följa reglerna dvs 22+10 pluppar djupt. Helt riktigt, min fil är tänkt att illustrera reglerna inte design eller hur man löser att bollarna rör på sig från vänster till höger. Det vill jag att ni löser på ett bra sätt själva.

Stigge72

Finns det någon begränsning i hur många bidrag man kan/får ha med?

Anders67

Citat från: Anders67 skrivet 24 oktober 2015 kl. 23:10
Med ett tillägg - utmatningen ska vara 12 bricks hög och 8 studs "överhäng" (dvs 2 brick mellanrum i höjdled och 6 studs i sidled till nästa modul)
Jag har försökt göra reglerna synliga i bifogad LDD fil.
Jag har fått lite kommentarer på tillägget ovan - se det mer som en guideline - i de officiella reglerna så kan inte jag läsa hur utmaningen ska gå till - bara att den är i "linje" och att den ska matcha inmatningen. Rent praktiskt är det ju bra om utmaningen är lite högre än inmatningen, gärna med lite luft så att bitarna inte tar emot. OK!

PMa mig om det känns oklart så ska jag försöka förklara mer.

Ashman

Häftigt! Har inte heller byggt nån egen GBC och aldrig tävlat öht, men nu blir jag sugen!

Anders67

Citat från: Stigge72 skrivet 28 oktober 2015 kl. 10:42
Finns det någon begränsning i hur många bidrag man kan/får ha med?
Nej - det är OK med flera bidrag!

qbert

Kul! Planerar för att vara med men skulle vilja ha mer spikade regler storleksmässigt. Var det ok att tänja på gränserna eller var det 32 som var absoluta max(framsida till baksida)? Från vänster till höger finns ingen limit vad jag förstår.
Four shalt thou not count, neither count thou two, excepting that thou then proceed to three. Five is right out.

Anders67

Citat från: qbert skrivet 29 oktober 2015 kl. 21:34
Kul! Planerar för att vara med men skulle vilja ha mer spikade regler storleksmässigt. Var det ok att tänja på gränserna eller var det 32 som var absoluta max(framsida till baksida)? Från vänster till höger finns ingen limit vad jag förstår.
vi kör med maxdjup på 32 studs, jobba i sidled istället 😃

torso

Framsida inkorg till modulens baksida är max 32 pluppar. Från inkorgens framsida till modulens framsida är obegränsat. (Enligt standarden.)

byStfn

Perfekt morot för att pröva på att bygga en GBC! Ingen som har lite bollar liggandes till försäljning eller utlåning? :P

Teabox

Behöver man anmäla sitt deltagande i förväg eller räcker det med att den är med i slingan i Halmstad?

Anders67

Citat från: Teabox skrivet 16 januari 2016 kl. 17:39
Behöver man anmäla sitt deltagande i förväg eller räcker det med att den är med i slingan i Halmstad?
Ingen föranmälan här i tråden behövs, kanske i CB tråden. Men jag lägger upp en lite "poll" för att se hur det ser ut med antal bidrag.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.