Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

PaB sortiment - LEGO Stores Stockholm / MoS & Skhlm

Startat av andli, 16 november 2015 kl. 12:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Lordflintstone

Sorry missa denna.
Är med sonen som sliter i mig så kan inte vara på nätet och uppdatera.

lingonfil

Jag noterade svarta cheese när jag var där igår.

Jag gör mitt bästa för att hålla arket uppdaterat. =) Föreslår att man lägger till ett fält så man kan skriva om något är nästan tomt.

Jag ska försöka snacka lite med personalen och luska om det är någon särskild som sköter om väggen. Så kanske man kan gå höra lite om hur de resonerar. Prövar de olika bitar för att se vilka folk vill ha? Har man ett "standardsortiment" man fyller på hela tiden och sen ett sortiment där man tar in bitar en låda i taget.

Problemet är att det alltid är så förbannat mycket folk att man känner sig inte bekväm med att stå och ta upp deras tid.

mechamike

Citat från: Lordflintstone skrivet 07 januari 2016 kl. 13:04
Sorry missa denna.
Är med sonen som sliter i mig så kan inte vara på nätet och uppdatera.

Är den tan eller vit?

?

Lordflintstone

#93
Citat från: mechamike skrivet 07 januari 2016 kl. 15:56
Citat från: Lordflintstone skrivet 07 januari 2016 kl. 13:04
Sorry missa denna.
Är med sonen som sliter i mig så kan inte vara på nätet och uppdatera.

Är den tan eller vit?

Tan! kanske påsar post CB't. full låda.

andli

Citat från: lingonfil skrivet 07 januari 2016 kl. 14:57
Jag gör mitt bästa för att hålla arket uppdaterat. =) Föreslår att man lägger till ett fält så man kan skriva om något är nästan tomt.
Jag ska se om jag kan få till någon snygg design på det.
Jag har också funderat på ett datumfält till som indikerar när biten är bytt, så man kan avgöra om biten är en regular eller något som snart försvinner igen.

Men jag vill ju också hålla sidan så kompakt som möjlig, just nu ska det gå att skriva ut den på en A4a :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

mechamike

Tan! :D  Vore trevligt med en stor kopp av dom ::).. Finns det nån som kan tänkas vilja handla en knökad mugg till mig?
?

Lordflintstone

#96
Citat från: mechamike skrivet 07 januari 2016 kl. 16:28
Tan! :D  Vore trevligt med en stor kopp av dom ::).. Finns det nån som kan tänkas vilja handla en knökad mugg till mig?

Jag kan köpa en, men hinner inte bygga ihop bitarna. Är det OK?
Jag kan maxa med lite 1or i springorna. Svarta, rödatrans, lila?

mechamike

#97
Helt ok! /svarta!! ;D
?

lingonfil

Citat från: andli skrivet 07 januari 2016 kl. 16:26
Jag ska se om jag kan få till någon snygg design på det.
Jag har också funderat på ett datumfält till som indikerar när biten är bytt, så man kan avgöra om biten är en regular eller något som snart försvinner igen.

Men jag vill ju också hålla sidan så kompakt som möjlig, just nu ska det gå att skriva ut den på en A4a :)

Man skulle kunna göra en sida 2 med en lista på bitar som tidigare förekommit. Då skulle man få lite koll på vilka bitar som dyker upp där och man slipper leta upp element id igen.

Citat från: mechamike skrivet 07 januari 2016 kl. 16:28
Tan! :D  Vore trevligt med en stor kopp av dom ::) .. Finns det nån som kan tänkas vilja handla en knökad mugg till mig?

Jag tror det är dags att få lite fason på beställningar från väggen. Jag ska tänka ut något bra och skapa en tråd om det.

andli

Ser inte alla sida två?
Det finns nämligen redan en sådan flik skapad sedan tidigare!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

#100
Någon anonym har lagt in något på sida två, så jag utgår från att den funkar :)

Det här med att ha ett ex att laborera med och ett ex i "produktion" är inte riktigt min melodi :D
Om någon undrar varför det ser lite konstigt ut i högra kolumnen just nu....

Här är ett förslag!


Jag är inte nöjd, de två datumen är tänkta att vara Senast kollad och När biten kom dit.
Jag gissar att de som går igenom arken och bara uppdaterar senast kollad blir galna, för idag med ett datumfält kan man bara dra ut det datumet till en rad i taget (om man håller ner ctrl)
Nu skulle man behöva ändra varje ruta manuellt!
Så det förslaget går fetbort, det får bli två rader datum, vilket kommer göra arket högre, är det ett problem?

Sen så var det det här med fyllnadsgrad, kommer det funka i praktiken?
Kommer det tillföra något? Vid en första tanke låter det trevligt...
Om man samtidigt lägger till fältet med när biten kom kan man ju kanske spekulera lite,
en nykommen bit med låg fyllnad har ju större risk för att försvinna.
Men det blir ännu ett fält att uppdatera, kommer detta ske?
Idag är det ju ett 10 tal bitar som skulle behöva läggas till, 10 bitar som har försvunnit, men vilka ?
Min nuvarande design av fyllnadsgrad är förövrigt grymt tidsödande att lägga till då.. :)
Jag funderade lite på att färga något fält grönt/gult/rött istället, men mtp att det tom stör min estetiska ådra skippar jag det.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Citat från: andli skrivet 08 januari 2016 kl. 09:47
Någon anonym har lagt in något på sida två, så jag utgår från att den funkar :)

Det här med att ha ett ex att laborera med och ett ex i "produktion" är inte riktigt min melodi :D
Om någon undrar varför det ser lite konstigt ut i högra kolumnen just nu....

Här är ett förslag!


Jag är inte nöjd, de två datumen är tänkta att vara Senast kollad och När biten kom dit.
Jag gissar att de som går igenom arken och bara uppdaterar senast kollad blir galna, för idag med ett datumfält kan man bara dra ut det datumet till en rad i taget (om man håller ner ctrl)
Nu skulle man behöva ändra varje ruta manuellt!
Så det förslaget går fetbort, det får bli två rader datum, vilket kommer göra arket högre, är det ett problem?

Sen så var det det här med fyllnadsgrad, kommer det funka i praktiken?
Kommer det tillföra något? Vid en första tanke låter det trevligt...
Om man samtidigt lägger till fältet med när biten kom kan man ju kanske spekulera lite,
en nykommen bit med låg fyllnad har ju större risk för att försvinna.
Men det blir ännu ett fält att uppdatera, kommer detta ske?
Idag är det ju ett 10 tal bitar som skulle behöva läggas till, 10 bitar som har försvunnit, men vilka ?
Min nuvarande design av fyllnadsgrad är förövrigt grymt tidsödande att lägga till då.. :)
Jag funderade lite på att färga något fält grönt/gult/rött istället, men mtp att det tom stör min estetiska ådra skippar jag det.

Det var nog jag som prövade sidan 2. Man kan lägga till nya rader, men det dyker inte upp bilder i bildkolumnen. Jag lyckas inte kopiera formeln - den verkar vara skyddad. Det skulle nog underlätta om man gjorde sida 2 på liknande format som sida 1. Så att man enkelt bara kopierar och klistrar in.

Jag förstår inte vitsen med att ange datum när biten dök upp på väggen? Jag tycker bara det blir förvirrande med flera datum. Det ända som är intressant är väl att försäkra sig om att det inte är alltför gammal info.

Färgkodning för att indikera att biten vara nästan slut var en bra idé. Men jag tycker nog att de räcker med en färg som indikerar att biten nästan är slut. Kanske en röd ram runt cellen?

andli

Jag lagade bildlänken på sida två, ska vrida om den så man kan cut/pasta direkt från första sidan.

Tanken med dubbla datum var för att kunna gissa på sannolikhet att biten kommer vara kvar när man åker dit om 3 dar.
Bitar som precis kommit in har ju försvunnit bara dagen efter, däremot finns ju vissa kvar från butiken öppna.

En fyllnadsgrad är ju på samma sätt en spekulation, finns det en låda till på lagret? Häller de i halva lådor?

Problemet med färgkodning är att det är svårt att implementera utan att ha ett fält att fylla i en siffra i, eller alla förstår hur man ska göra.


Det är redan idag för komplicerat att lägga in nya bitar, vi vet just nu att bitar är fel, men ingen hinner fixa!
Blir det ännu mer som ska fixas för att få in en ny bit blir tröskeln ännu högre, och änne färre orkar...

Hur gör ni som uppdaterar listan? Hur kommer ni ihåg vad som låg var? Foto/Film? Redigera i butik?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

lingonfil

Citat från: andli skrivet 08 januari 2016 kl. 15:44
Hur gör ni som uppdaterar listan? Hur kommer ni ihåg vad som låg var? Foto/Film? Redigera i butik?

Det ju lätt att hålla reda på vilka nya bitar som tillkommit (särskilt nu då de hängt dit lappar på lådor med nya bitar) men det knepiga är att komma ihåg vilka som åkt bort. Så jag fotar väggen och uppdaterar när jag kommer hem.

Peter S

Största problemet är att min iphone inte uppdaterar google-arket. Det hade varit superlätt om det funkade och även en liten rättning hade varit bättre än ingen. Men nu drar jag mig för allt besvär det innebär med fotografering och tolkning av bilderna. Och med tanke på hur fort bitarna byts känns det som om man inte har någon användning av arket heller. Var det någon mer än Dalle som hann se de svarta cheese-bitarna?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.