Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Magnus den store bygger micropolis

Startat av Magnus den store, 30 december 2016 kl. 01:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Magnus den store

Fortsätter med bilder på mitt nya brutalism-kvarter. Den långa byggnaden är en vidareutveckling av ett tävlingsbidrag i micropolis-tävlingen för 1,5 år sedan. Den höga byggnaden är en lek med olika fasadtyper. Jag skulle bara ha två olika fasader men mina grille-slopes tog slut. Det mindre kontoret är inspirerat av Buffalo City Court Building. Minsta huset är nedfarten till garaget.





Citat från: Stigge72 skrivet 24 maj 2018 kl. 15:26
För att  nämna något som inte nämnts här än, så Har ju TARDIS kommit med också, även om den inte är riktigt så stor... (på utsidan) ;)

Just ja, det är så den blå byggnaden heter. Den har faktiskt varit med ett tag, men tyvärr hade jag inte mark till den i Halmstad, så den fick stanna hemma. Det är en mod av den officiella modellen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

lingonfil


o0ger

Fantastiskt fina hus. Men också otroligt snyggt fotat.

Snälla, kan du ta en bild på din studio och beskriva vad du har för ljuskälla osv när du fotar?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

#93
Citat från: lingonfil skrivet 25 maj 2018 kl. 09:32
Mycket snyggt!
Citat från: o0ger skrivet 25 maj 2018 kl. 12:27
Fantastiskt fina hus. Men också otroligt snyggt fotat.
Tack så mycket!

Citat från: o0ger skrivet 25 maj 2018 kl. 12:27
Snälla, kan du ta en bild på din studio och beskriva vad du har för ljuskälla osv när du fotar?

Synd att jag städade undan det i förmiddags, men jag kan beskriva det i text. Jag har alltid haft en vit bakgrund, men när jag fotade Swebrick Tower köpte jag en grå Ikea Tupplur (som så många andra). Sommartid är ljuset vanligt dagsljus. Mina fönster är riktade åt väst och jag fotar på eftermiddagen. Dock med persiennerna nere, något vinklade för att släppa in indirekt solljus. Framför persiennerna har jag ett lager tunna vita gardiner. Lampor behöver jag inte sommartid. Vintertid är det desto besvärligare för jag har inga lampor avsedda för fotografering. Jag har investerat i några lampor med högre färgtemperatur och färgåtergivningstal, men jag har inte fotat med dem än. De lär inte hjälpa ändå för ljuset får fel riktning.

När jag fotar tar jag bilderna med största upplösningen och jag jobbar mycket i Photoshop. Det första jag gör är auto color och auto levels (i den ordningen). Ibland ändrar jag brightness. För Swebrick Tower gjorde jag bilden mörkare, men oftast gör jag bilderna ljusare. Om bakgrunden är för liten skalar jag upp den så att den täcker hela bilden. Har jag tid använder jag filtret surface blur på bakgrunden, men då måste jag frilägga bakgrunden. Sen förminskar jag bilden till 854x480 eller 1600x900. Vid komprimeringen försvinner viss oskärpa, grynighet och andra småskavanker. Om det trots allt finns kvar några fula pixlar brukar jag städa dem med clone stamp.

Kameran är en enkel kompaktkamera från Panasonic med stativ för att få bort eventuell darrhänthet.

Bifogar en bild på mitt fönster.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

o0ger

Tack! Bra tips med gardinerna där!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Magnus den store

Ett kommande bygge är en byggnad som i stora drag kopierats från en franskt skyskrapa - Grande Arche utanför Paris. Originalet är cirka 110x110x110 m. Min blir bara 24x24x24 studs, vilket motsvarar cirka 55x55x55 m. Jag har inte bestämt mig för färg än, och jag kan tänka mig att ha olika färg på insida och utsida. På utsidan har jag antagligen grille tiles (surprise) eller trans-black tiles, och på insidan vill jag ha headlight bricks.

Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Det blir lite enformigt med många likartade träd, så i höstas gjorde jag ett högre träd och ett bredare träd. Efter Huskvarna gjorde jag ett fjärde träd. Jag behövde köpa åtta Marge Simpson för att komma över rätt bit, men det var det värt. Det krävdes 136 bitar för att få till kronan. :-\


Trädvolution








Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag har nästan varit Lego-ledig under sommaren, men nu har jag så sakteliga börjat projektera nya byggen. Det första jag gör är att slå knut på mig själv.

Har påbörjat ett nytt torn som har tvärsnittet 21x21 plates (168x168 ldu). Mittenfiguren i bild. Det är 4 delar (höger figur) som roteras sinsemellan (0°, 90°, 180° och 270°) och tillsammans bildar en kärna. I centrum uppstår ett hålrum på 8x8 ldu, varpå fasadytan är 10,5 plates från tornets centrum. Konsekvensen är att studsen på två parallella sidor har c/c 1 plate (8 ldu) på ena leden. Så långt är det inga konstigheter.  ::)



Besväret kommer när tornet ska sättas fast i marken. Av fyra fötter som ska sättas fast i marken är det bara en som hamnar rätt i förhållande till studsen. De andra är förskjutna i olika riktningar.  :P
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Jag har en moduverse som jag sitter och provbygger på. Efter många om och men kom jag på att det är enklast att bara bygga ett hål. I hålet stoppar jag 8 studs av tornets kärna. Den står rätt stabilt. Skakar lite om man stöter till bordet, men den välter inte. Då behöver hela plattan falla omkull.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

#99
Jag kände ett litet behov av att testa gränserna - hur högt kan jag bygga mitt senaste torn? Nu är det 160 168 studs (134 cm) högt, det står fortfarande stadigt, och det finns utrymme att bygga det högre. Vet dock inte hur högt jag vill bygga i slutändan. Behöver bara 1920 grille tiles för att skapa gardinväggen till nuvarande höjd. Å andra sidan har jag passerat milstolpen 1 meter med Swebrick Tower. Nästa milstolpe är kanske 1,5 meter, eller är det 2 meter?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!


Anders67


lingonfil

Frågan är väl i vilken utsträckning Pluppsala är en internationell metropol. =)
134 studs ≈ 300 meter i micropolisskala. Så du är väl typ kring topp 200 högsta byggnaden i världen.

Lite andra byggnader i Micropoliskala:Burj Khalifa: 362 studs högt.
Emipre State Building: 167 studs högt
Turning torso: 83 studs
Kista Torn: 52,5 studs
Skatteskrapan: 38 studs
(med reservation för avrundnings- och konverteringsfel)

Magnus den store

168 studs är den eller 134 cm. Motsvarande i micropolis blir, enligt min räknesnurra, 384 m. Jag tror inte jag kommer bygga den så hög, men det är kul att testa hur högt jag kan bygga en smal skyskrapa. Något Burj Khalifa lär det dock inte bli för jag har inte den takhöjden hemma.  ;D
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Magnus den store

Tänkte att det var dags att bygga mark till några av mina övertaliga micropolis-hus. Det ska bli två moduler till à 32x48 studs. Den första byggnaden som får ett hem är pengabingen, som stått och samlat damm alldeles för länge.

Citat från: Magnus den store skrivet 10 september 2017 kl. 14:47
Jag har tagit mig några friheter i jämförelse med förlagan. Eftersom jag snottar med tiles blir det ett tydligt rutmönster, och dimensionerna stämmer inte riktigt. Den stora logotypen på framsidan vet jag inte om den kommer bli av.

Det blev en logotyp. Hur väl den stämmer med Disneys vet jag inte, men jag är nöjd. Marken är anpassad till micropolis, och taket har jag ändrat markant. Jag vill inte ha ett för slätt tak. Det blir lätt tråkigt, och det kommer och vara väl synligt för de flesta besökare, utom de allra kortaste. Valde en trappa till entrén med halvplates förskjutning. Funderar på att ändra till en backe.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.