Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC/MOD] Doctor Who BrickHeadz

Startat av andreaseldh, 03 februari 2022 kl. 22:25

Föregående ämne - Nästa ämne

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 20 februari 2024 kl. 23:50Tackar!

Och som vanligt, är det först när man försöker lägga upp byggbeskrivningen på Rebrickable som man får reda på att man kanske borde ha använt andra billigare bitar. I detta fall var det panelen 4865 som var löjligt dyr, så det fick bli soffor 30413 utan karm istället.

4865b är inte så dyr, skulle den funka som alternativ?

andreaseldh

Citat från: MrUzagi skrivet 21 februari 2024 kl. 09:034865b är inte så dyr, skulle den funka som alternativ?

Det var den jag hade från början (brydde mig inte om att markera "b" i inlägget), enligt Rebrickable var priset tresiffrigt i svenska kronor. På Bricklink var det mer överkomligt, men likväl tvåsiffrigt i medeltal (både med och utan "b"). Att byta färg till "Brown" skapade problem med 6231 istället. Jag vill inte utgå ifrån svåra/dyra bitar i mina instruktioner på Rebrickable om man kan lösa det tillräckligt bra med billigare bitar. Som exempel kan nämnas Dronning Margrehtes/Dumbledores glasögon som jag inte hittade något alternativ till då, men väl här om dagen:

Henry Jones, Sr. - Indiana Jones by custominstructions

https://rebrickable.com/mocs/MOC-44642/custominstructions/henry-jones-sr-indiana-jones/#details

MrUzagi

Citat från: andreaseldh skrivet 21 februari 2024 kl. 11:10Det var den jag hade från början (brydde mig inte om att markera "b" i inlägget), enligt Rebrickable var priset tresiffrigt i svenska kronor. På Bricklink var det mer överkomligt, men likväl tvåsiffrigt i medeltal (både med och utan "b"). Att byta färg till "Brown" skapade problem med 6231 istället.

Ah, jag kollade inte hur det såg ut specifikt i Sverige. Bara att det såg billigt ut i EU, men det gick över rätt snabbt om man scrollade en liten bit.


Citat från: andreaseldh skrivet 21 februari 2024 kl. 11:10Jag vill inte utgå ifrån svåra/dyra bitar i mina instruktioner på Rebrickable om man kan lösa det tillräckligt bra med billigare bitar.

Det tycker jag är en bra inställning att ha när man skapar instruktioner som andra ska följa.

Jag har stött på det bekymret lite när jag bygger Hogwarts efter digital fil. Designern där har använt bitar som denne förmodligen hade hemma, alternativt inte kollade så noga innan han släppte filen på Reddit, 2018. De flesta bitarna går att byta mot nyare gjutform, en del kräver lite ändring i designen, andra betydlig större designändringar. Jobbigaste var den biten som det skulle finnas nästan 40 av, som idag kostar närmare 50kr/bit i begagnat skick på BL, om de går att hitta alls.

Så det faktum att du anstränger dig för att det ska vara rimligt att hitta bitar för att kunna bygga dina skapelser, även om det kanske kompromissar i designen lite, är berömvärd tycker jag.  :)

andreaseldh

Eftersom jag inte kunde vara med i Sundsvall och nästa Klossfestival är på den olämpliga dagen Påskafton, kände jag lite utställningsabstinens som jag tänkte lösa på fikaträffen i Uppsala på söndag. Men för detta krävs att jag inventerar hur många och vilka figurer jag verkligen har i plast!

Beroende på hur man räknar har jag 52-54 modeller upplagda på Rebrickable:
  • Chumbley finns i två olika storlekar.
  • Peter Capaldi finns med och utan solglasögon.

Av dessa har jag hittills byggt 20-24 i plast:

Tre stycken är inte min egen design; Tom Baker och Ood av FMbricks respektive Jodie Whittaker av Earendil2016.

P3221691 by Andreas Eldh, on Flickr

Från den svartvita tiden har vi William Hartnell, en Menoptra och Patrick Troughton.

P3221693 by Andreas Eldh, on Flickr

Ice Warriors och Cybermen debuterade på den svartvita tiden men har överlevt till våra dagar.

P3221709 by Andreas Eldh, on Flickr

Jon Pertwee finns i två versioner, eftersom Wedge Plate var onödigt dyra i Dark Green och Modulex av någon underlig anledning saknas i Stud-io ;) Mellan honom ser vi Peter Cushing. Det kan diskuteras vem av dem som var den första doktorn i färg.

P3221695 by Andreas Eldh, on Flickr

The Master i hans första skepnad spelad av Roger Delgado, en Sontaran och en Judoon.

P3221699 by Andreas Eldh, on Flickr

Peter Davison, Colin Baker och Sylvester McCoy var de tre sista doktorerna på 1980-talet.
P3221701 by Andreas Eldh, on Flickr

På 1990-talet gjordes ett misslyckat försök att återuppliva serien med Paul McGann i huvudrollen, men honom har jag ännu inte byggt i plast. Senare, till 40 års-jubileet 2003 gjordes en tecknad film med Richard E Grant som Doktorns röst. Detta ledde till omstarten 2005 med Christopher Eccleston.

P3221703 by Andreas Eldh, on Flickr

Vid 50 års-jubileet 2013 möttes Matt Smith, John Hurt och David Tennant.

P3221705 by Andreas Eldh, on Flickr

Mellan Peter Capaldi och Ncuti Gatwa borde jag ha Jo Martin, men tyvärr har jag inte byggt henne heller.

P3221706 by Andreas Eldh, on Flickr

Godtfred

Gillar de svartvita bäst!

andreaseldh

Nu har jag kommit igång med byggandet igen! Dagens figur är Bill Potts som spelades av Pearl Mackie. Det var ytterst svårt att låta bli att sätta ränderna i hennes top i ordningen gul röd blå vit svart ;)

Bill_Potts_WIP_01.jpg

bill-potts-beskuren.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.