Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego 21341 Dungeons & Dragons: Röda drakens sägen

Startat av BeardedNerd, 20 mars 2024 kl. 17:40

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

https://www.lego.com/sv-se/product/dungeons-dragons-red-dragon-s-tale-21348


Nu är det officiellt efter en lång tids rykten och läckor. Som gammal rollspelare men relativt nybliven Dungeons & Dragons-fan (via Baldur's Gate 3 och filmen) är jag väldigt sugen. Det är dock onekligen dyrt. I gengäld har det en tjusig miljö, flera riktigt bra monster och sex figurer med flera variantmöjligheter (extra huvuden/ansikten och lite tillbehör). Det är uppenbart att det kommer att kompletteras ytterligare med CMF-serien i höst där det blir ytterligare tolv figurer, men det innebär ju i praktiken att det kompletta D&D-paketet är dyrare.

4150 kronor för 3745 bitar och 6 figurer. Intressanta jämförelser är t ex:

Eldorados fästning: 2700 kronor för 2509 bitar och 8 figurer.
Lejonriddarnas slott: 4850 kronor för 4514 bitar och 22 figurer.
Medeltida torg: 2700 kronor för 3304 bitar och 8 figurer.
Vattnadal: 6060 kronor för 6167 bitar och 15 figurer.

Det är egentligen inte så mycket för att säga vad som är mer eller mindre prisvärt, utan snarare för att konstatera att Lego konkurrerar väldigt mycket med sig själva just nu. Jag har Vattnadal och Lejonriddarnas slott, och var helt inställd på att köpa Eldorado för att matcha med Black Seas Barracuda-remaken. Men så började det pratas om torget, och innan jag köpte det började det ryktas om D&D. Och det ryktas redan om Barad-Dur. Det är inte bara en fråga om pris, det börjar också vara ett stort problem att ha plats med alla dessa mastodonter till medeltida set. Och då har jag dessutom ignorerat Bricklink-seten, som verkar bestå av nästan enbart jätteslott.

Jag lutar dock åt att köpa D&D för att jag gillar licensen och figurerna, samt att det är en kul varierad omgivning att ställa figurer i. Men det hade troligen passat bättre i hyllan med Medeltida torg bredvid slottet... jag har bara inte plats för båda.

Lähnn

Kul att flera klassiska monster är med!
Blir nog "svår" att motstå 😉

Ska ägna en del av påsken åt att spela DnD, old school med tärningar och böcker förstås 🤓

robinnilsson403

#2
Aldrig spelat DnD, men jag har nyligen börjat spelleda Drakar och demoner (Det är INTE samma. Punkt.), och som fantasy och borgbyggare så låter det intressant! Eftersom det går under Ideas så borde det ju komma i vanliga handeln, till ett lite bättre pris...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

andreaseldh

Citat från: robinnilsson403 skrivet 20 mars 2024 kl. 18:34Det är INTE samma. Punkt.

Mycket intressant! Kollade lite snabbt på Wikipedia ...

CitatSpelet har dessutom för många icke-rollspelare blivit synonymt med rollspel, på samma vis som Dungeons & Dragons har blivit i den engelsktalande delen av världen.

... och kan konstatera att samtliga svensktextare av engelskspråkiga TV-serier är icke-rollspelare ;)

KallEl75

För en gång skull har Lego faktiskt gjort en bra förändring jämfört med originalet. ( Draken skall självfallet vara röd... ) 

Att det blir ett köp för min del känns mer eller mindre självklart. 

I skrivande stund går det för övrigt att få detta set för 3700 på webhallen. Dock får du vänta på leverans fram till i sommar. 

Då Lego inte verkar skicka med något fint bonus-set kopplat till detta set går jag nog på alternativet som gör att jag får ge mig till tåls till sommaren innan jag kan börja bygga.... :) 

I övrigt delar jag helt uppfattningen att platsbrist är det stora problemet just nu. 

Det finns ingen här inne som har lust att hålla i någon form av kurs i hur man bygger plexiglasmontrar? ( Ett par sådana skulle ju möjliggöra att man kunde ha framme fler set samtidigt.  

RetroBricker

Snabbkurs ;) :)

Köp 4 mm "plexiglas" och lim på Biltema
Kapa till sex bitar för en Moduverse
  • 1 st 257 x 257 mm (botten)
  • 1 st 265 x 265 mm (topp)
  • 2 st 257 x HÖJD mm (sidor)
  • 2 st 265 x HÖJD mm (sidor)
Limma ihop med räta vinklar, använd bottenplattan som mall och limma ihop sidorna runt den och sen toppen

De två största utmaningarna är att dels kunna såga helt rakt och dels kunna limma helt räta vinklar. Det första löser man nog enklast med en bordscirkelsåg och det andra genom att börja med att limma ett hörn noga, exempelvis med hjälp av en vinkelhake. Bordscirkelsåg hittar man hos kompisar och Makerspace. :)

Jag har inte gjort detta själv så jag vet inte hur snyggt det blir. Men jag blev onekligen sugen att prova...
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

shiftaltcmd

Om du har tur finns det en laserskärare på närmaste makerspace. Bra snitt och exakt räta vinklar.
Laser funkar bäst med äkta plexiglas, inte plastglas, polykarbonat, pet och annat som säljs som "plexi", då är såg bättre.
Det är inte alla sorters lim som fäster i plexi, så kolla en extra gång, prova på nån mindre spillbit.

shiftaltcmd

Drömmen är väl nåt sånt här.

Tunnan

Citat från: shiftaltcmd skrivet 22 mars 2024 kl. 07:59Drömmen är väl nåt sånt här.
Där får man nog ta till lite tjockare, härdat glas dock men håller med att det vore grymt som soffbord så MF slipper stå på en hylla i ett förråd under en handduk och skämmas 🫣

Eriol

Citat från: shiftaltcmd skrivet 22 mars 2024 kl. 07:57Om du har tur finns det en laserskärare på närmaste makerspace. Bra snitt och exakt räta vinklar.
Laser funkar bäst med äkta plexiglas, inte plastglas, polykarbonat, pet och annat som säljs som "plexi", då är såg bättre.
Det är inte alla sorters lim som fäster i plexi, så kolla en extra gång, prova på nån mindre spillbit.

Liten varning för att köra laserskärare i olika sorters plast! Kräver god ventilation och att man vet vad man sysslar med! 

Magnus den store

Citat från: Eriol skrivet 22 mars 2024 kl. 13:51Liten varning för att köra laserskärare i olika sorters plast! Kräver god ventilation och att man vet vad man sysslar med!

Vill man vara på den säkra sidan, har en del återförsäljare plexi i olika storlekar. Ska man ha något starkare som glas finns även det att köpa i olika storlekar.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

shiftaltcmd

Citat från: Eriol skrivet 22 mars 2024 kl. 13:51Liten varning för att köra laserskärare i olika sorters plast! Kräver god ventilation och att man vet vad man sysslar med!

Ventilation, superviktigt. Också ha koll på vart det ventilerade tar vägen.
Undvik plaster med fluor, klor och brom. De ligger i samma kolumn i periodiska systemet.
PVC, C står för klor, bildar saltsyra som då fräter på lungorna inifrån.
Fluor, tefal, teflon, gore-tex med flera. Fluor reagerar gärna med mycket, får PFAS med flera evighetskemikalier.
Brom ofta som flamskyddsmedel men när det väl börjar brinna så är det inte kul.
Många av tillsatserna i gummi och mjukare plaster.
Äkta plexiglas luktar inte gott men kommer inte att döda dig.

KallEl75

Citat från: shiftaltcmd skrivet 22 mars 2024 kl. 07:59Drömmen är väl nåt sånt här.
Jo tack, men den känns ruggigt mycket överkörs, inte minst med tanke på "listerna".... 
Snygg var den dock, ruggigt snygg. 

pehter aka ibbe

Citat från: Eriol skrivet 22 mars 2024 kl. 13:51Liten varning för att köra laserskärare i olika sorters plast! Kräver god ventilation och att man vet vad man sysslar med!

Bättre med en cnc fräs för sånt ;D
Ligger på listan över saker som vore kul att ha...
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Godtfred

Citat från: pehter aka ibbe skrivet 27 mars 2024 kl. 09:52Bättre med en cnc fräs för sånt ;D
Ligger på listan över saker som vore kul att ha...
På vilken plats i listan?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.