Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad heter allt nu för tiden?

Startat av andreaseldh, 21 september 2021 kl. 01:16

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Fram till alldeles nyss använde man Power Functions om man ville få saker att röra sig och Mindstorms om man ville programmera. Och med hjälp av x1676 och 60656 var de även kompatibla med varandra och dessutom med det äldre systemet 9V.

Nu för tiden, när man kollar asken för läser man Control+, men på BrickLink kallas motorerna Powered Up. Och det finns även Boost och WeDo. Kan någon hjälpa en gammal man reda ut begreppen?

Boathill

Nä lite rörigt är det men Control+ är väll appen till Powered Up om jag minns rätt.

mortil

Som Boathill skriver så är väl Control+ Appen för Powered Up.  För du har ju även en app som heter Powered up

Blir roligt om några år och se hur många som faktiskt kör dessa i tex GBC eller andra 3e parts motorer (som förmodligen håller bättre kvalite)
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Boost kan du se som instegsset till Mindstorms, satt tillsammans med dottern och till den målgruppen passar det perfekt.
Wedo är liknande koncept fast mer inriktat mot skolor/utbildning.
Båda skulle jag säga riktar sig till 7-12 åringar.

Control+ (App) är riktad mot Technic
Power UP (APP) är övriga icke Technic set, tex tåg.

Skulle säga att Power Up är även samlingsnamnet på hårdvaran oavsett vilket set med tanke på hur det sorteras i Legos egna shop.

Citat från: mortil skrivet 21 september 2021 kl. 09:04
..
Blir roligt om några år och se hur många som faktiskt kör dessa i tex GBC eller andra 3e parts motorer (som förmodligen håller bättre kvalite)

Har plockat på mig PF-motorer så jag klarar mig ett tag, sedan går det ju att köra med NXT också  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.