Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bygga med motor. Vad behöver man?

Startat av pr_kalkyl, 25 december 2020 kl. 23:34

Föregående ämne - Nästa ämne

pr_kalkyl

Mitt första inlägg här i ett försök att finna hjälp från experter  :)

Sonen fick en Porsche (42096) i julklapp och vill nu gärna motorisera den. Han vill också gärna bygga egna fordon och motorisera dessa. Jag har kollat runt och vad jag förstår finns lite olika sorters motorer, batteripack, mottagare, styrreglagelösningar, etc. En djungel för mig...

Man lär väl behöva fler än en motor om man både ska kunna driva och styra ett fordon? Men vilka sorts motorer etc ska man satsa på, hur får man tag i dem, mm...

Sonen har ännu ingen egen smartphone så styrning mha någon form av fjärrkontroll kanske är att föredra.

Här är mina frågor:

1. Vilken utrustning förespråkar ni för att kunna driva (framåt/bakåt) och styra (höger/vänster) ett fordon?
2. Var köper man dessa delar? (Det verkar finnas vissa delar som är slut "överallt". Utgått?)
3. Kan det vara smart att köpa en färdig modell där elektroniken ingår istället för att köpa elektroniken löst? Vilken modell kan isf vara värd att satsa på? Vad säger ni om tex 42095?

Tacksam för alla tips!  :)

Nextuz

Använder det gamla och utgående Power Functionsystemet :/ som dessutom använder ir för att skicka kommandon till mottagaren.
Den har heller inte möjlighet till styrning då den bara har motorer och ingen servo.

Då är eller buggyn som kommer i januari bättre alternativ.
Dom är baserade på det nya systemet som styrs med en mobil via bluetooth.
Där är det oxå två motorer med, men då motorerna har rotationssensorer i sig så kan dom även fungera som servon :)

Lycka till

mortil

oftast bättre köpa en färdig modell än lösa motorer.

blir billigare ofta ha ja märkt. 

Jag skulle rekommendera de nya systemet faktiskt. 

Det gamla är ok men om man vill ha en servo motor så är det nya perfa då man slipper problemen som dom gamla servo motorerna har med att dom till slut tappar center kalibreringen  (har en drös servo-motorer liggandes av den anledningen)

sen kan du med olika appar (brick controller2 tror ja den heter) göra så du kan styra modellerna med PS4 dosa tex.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pr_kalkyl

Tack snälla ni för svar!

Då får det bli en färdig modell, kanske 42109/42124 eller ev 42099.  :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.