Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

El och Belysning

Startat av mats, 30 maj 2016 kl. 19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

mats

Citat från: Nextuz skrivet 31 maj 2016 kl. 13:29
Citat från: Manne skrivet 31 maj 2016 kl. 12:23
Belysningen är ju till för att visa upp legot.. KAN inte vara något fel i det 😜 O ja rönnbären behöver totalt mörker för att lysa friskt.. Kunde gjorts så mycket bättre från legos sida..

Säger en ganska ny AFOL..

Med vänlig hälsning, Manne

Håller med Manne
Kan tänka mig att det puristiska kan börja spela in om man väljer att sätta belysning i ett fordon, lampstolpe, bordslampa för en minifig eller annat.
För ren belysning så att saker syns, ex. Kvarteret så ser jag ingen anledning att blanda in någon form av purism.

Samma här.
I mina ögon ger PF för dåligt på ljus och är på tok för dyrt för att vara ett realistiskt alternativ när vi börjar prata lite större byggen.
PF kostar ca 50 Kr per diod (99 för en PF modul med 2) plus att skarvkablarna går på 59 kr styck

Bygger jag själv så blir det inte helt rättvisande då tex en rulle lysdioder räcker till 2 sådanna här byggen och lite till men jag har här räknat hela kostnaden.
4 av mina elblock 80:-
En bra nätadapter 229:-
Kabel och krympslang 100:-
En hel rulle lysdioder 130:- (Finns billigare utanför EU och vi behöver bara 120 av 300 dioder)
Totalt: 539 för 120 lyspunkter

Med PF skulle 120 ljuspunkter PF dvs 60 moduler kosta 5940 kr och säg 20 skarvkablar på det för 59 kr styck så får vi 1180 i kabel. Totalt lite över 7' bara för belysningen.
Jag väljer LED och mellanskillnanden kan jag köpa en hel massa extra LEGO för :)




Vibora

En väsentlig skillnad mellan belysning och många andra typer av klonbitar och icke-lego är att belysning inte är en del av själva konstruktionen/bygget. Jag gissar att de flesta tycker att det är OK att hänga en spotlight i taket och belysa ett bygge för att det ska ska synas bättre. Att istället placera belysning inuti ett bygge för att belysa och tydliggöra eller förstärka vissa delar av bygget tycker jag inte är någon större principiell skillnad. Därför har jag större överseende med belysning än med annat icke-lego, t.ex. klonräls som är en uppenbart viktig del av bygget och dessutom vilseleder personer som saknar expertkunskap att tro att det är lego. Mina högst personliga synpunkter i debatten... Glömde jag säga att jag ogillar att se ME-räls som en del av ett LEGO-bygge?!  :P

*plockar fram popcorn i väntan på att puristdiskussionen ska ta fart*

andreaseldh

Citat från: Vibora skrivet 31 maj 2016 kl. 21:54
Glömde jag säga att jag ogillar att se ME-räls som en del av ett LEGO-bygge?!  :P

ME-räls har jag också glömt. Nu när jag har tänkt efter, så gillar jag inte heller ME. Jag förstår tanken: att större kurvradier är mer lika verkligheten, eller att flerspåriga kurvor blir snyggare. Men om man ska bygga i minifig-skala kan det aldrig bli verkligt, eftersom minifigen själv har så konstiga proportioner. Vill man använda ME-räls, skulle man i så fall lika gärna kunna befolka sitt järnvägsbygge med tennsoldater!

Joacim

Kan hålla med om att det är skillnad på ljus och legobitar! Jag använder själv bara riktiga legobitar inga klonbitar eller ME-räls

Peter S

Själv ska jag använda min ME-räls med 2 meters diameter till jultåg under granen. Om det var det ni menade med "ogillar"... Har ni inga begränsningar i ert puristiska tänk? Är alla era kaffekoppar Friends-muggar i bautaformat där hemma? På en utställning skulle jag nog inte använda min ME-räls...

andreaseldh

Vad man gör hemma hos sig har jag inga invändningar emot.

Vibora

Citat från: Peter S skrivet 01 juni 2016 kl. 15:42
Har ni inga begränsningar i ert puristiska tänk?

Jo
Citat från: Vibora skrivet 31 maj 2016 kl. 21:54
jag ogillar att se ME-räls som en del av ett LEGO-bygge
och du får göra precis vad du vill med din ME-räls.  :)

"An it harm none, do what ye will"

robinnilsson403

Tänkte ge mig in i belysningens värld lite, men det var typ 15 år sedan jag pluggade ellära, så här kommer det dumma frågor!  ;D


På adaptern jag har så står det att den kan ge max 6W, och på förpackningen till LED-listen jag ska använda mig av får jag det till att det är 0,06W per LED, dvs max 100 LEDs borde adaptern klara av. Nu är det ju bara 90 i förpackningen, så lite marginal finns. Hur grov kabel måste jag ha för att klara belastningen? Totalt blir inte bygget mer än en meter, om det spelar in.





Sedan så kommer vi in i det som blir mest knepigt i mitt huvud - parallell- och/eller seriekoppling. Om vi säger att jag har kopplat in A till strömförsörjningen. Jag vill sedan koppla in C till samma strömförsörjning. Borde jag koppla från A eller B? Vill ju inte råka dela spänningen... Jag har en teori, men jag har fått höra en annan, så därför vänder jag mig till er för mer input!

I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Godtfred

- Du lär inte vilja hantera en så pass tunn kabel så att det blir ett problem...

- De två polerna på A är hopkopplade med de på B. Det spelar alltså ingen roll, gör på det sätt som är enklast för dig att göra och få in det i ditt bygge.

Nextuz

Allt är parallelt med ledlist :)  Minus på minus och plus på plus. Sen kvittar det i vilken ände du kopplar in dig. 

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.