Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Omöjliga figurer

Startat av Ashman, 16 mars 2016 kl. 15:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Jag provade att bygga lite omöjliga figurer. Riktigt roligt. Inspiration hittade jag på nätet, både från amatörer och en del gamla proffs som Reuterswärd, Escher och Penrose. Några blev bra, andra mittimellan, och några rätt dåliga :) Nån annan som provat?

Bilderna är tagna och redigerade för att se på en mobiltelefon så tricksen avslöjas kanske lite väl lätt när jag postar så hät stora bilder :)

Den första är en Impossible Trellick Tower




Nästa är ett Scooby Doo-mysterium...




En liten blandning av omöjliga figurer, bl a en inspirerad från Penrose's triangel.




En omöjlig kub inspirerad av Escher.



Magnus den store

Förbaskat snyggt men skuggorna och Lego-bitarnas goda reflektionsegenskaper förstör lite av illusionen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Ashman

Citat från: Magnus den store skrivet 16 mars 2016 kl. 15:29
Förbaskat snyggt men skuggorna och Lego-bitarnas goda reflektionsegenskaper förstör lite av illusionen.
Tack :)
Jo jag vet, det finns en anledning till att många som byggt Lego illusioner använder blandade färger.
Försökte få till skuggorna bättre men just vitt Lego reflekterar så himla mycket att de blir stora nyansskillnader.

Magnus den store

Till ditt försvar så vet jag redan innan var skarvarna finns. Har ju sett några genom åren, så jag är nog ingen lämplig måttstock. Blir det svårare att upptäcka skarvarna med ljus från fler håll?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

stegu och jag gjorde några liknande i tråden Perspective Japonaise 2013.

Ashman

Citat från: Magnus den store skrivet 16 mars 2016 kl. 15:38
Till ditt försvar så vet jag redan innan var skarvarna finns. Har ju sett några genom åren, så jag är nog ingen lämplig måttstock. Blir det svårare att upptäcka skarvarna med ljus från fler håll?

Hehe, ja det är ju fusk om du sett dem tidigare. Man kan ju manipulera skuggorna med antingen ljus från olika håll eller skugga vissa delar genom att hålla upp ett papper framför ljuskällan, det har jag gjort på de två första.  Den med tre i samma bild plus kuben byggde och fotade jag med taskig belysning medan jag kollade på Champions League så där blev kvaliteten lite lägre :)

Men jag har sett vissa omöjliga figurer där manipulering av skuggorna är det enda tricket. Hjärnan går på det direkt. Sen när man tittar närmare så fattar man.


Ashman

Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2016 kl. 15:41
stegu och jag gjorde några liknande i tråden Perspective Japonaise 2013.

Ja två var samma koncept fast ni gjorde dem lite bättre :)

Stigge72

Riktigt snyggt!

Jag har sett lite såna här förr, Med lite logiskt klur kan man ofta räkna ut var felet borde vara, och letar man på rätt ställe, så är det lättare att upptäcka, men man måste veta (eller det är iallafall en stor fördel om man vet) vad man letar efter.

Ashman

Citat från: Stigge72 skrivet 16 mars 2016 kl. 15:47
Riktigt snyggt!

Jag har sett lite såna här förr, Med lite logiskt klur kan man ofta räkna ut var felet borde vara, och letar man på rätt ställe, så är det lättare att upptäcka, men man måste veta (eller det är iallafall en stor fördel om man vet) vad man letar efter.

Ja och det är svårare för icke-Legobyggare som inte vet vad en cheese slope är :)

En grej som försvårade för mig var att jag brukar vilja ha svart bakgrund, så jag manipulerar kontrast, svärta och skugga för att få helt svart bakgrund. Hade jag struntat i det kanske jag kunde manipulera bilderna så de blev mer jämna i färgerna istället.

erik1107

NOO! Jag vägrar kolla på dessa bilder :)

Jag håller faktiskt sedan något år på med ett ganska stort Escherbygge i precis denna stil (satt precis och byggde på det för någon timme sedan). Men jag har bestämt att inte googla på vad andra byggt i denna stil innan dels för att inte få prestationsångest samt för att det roliga med att bygga lego är problemlösandet och kreativiteten (vilket jag tycker dödas om man ser att någon annan kommit på en smartare eller snyggare lösning medans man är mitt inne i ett specifikt bygge)

Så, jag skummade bara hastigt förbi bilderna, men om några månader så kanske jag är klar med mitt bygge och kan visa det här :)

Ashman

Citat från: erik1107 skrivet 16 mars 2016 kl. 15:54
NOO! Jag vägrar kolla på dessa bilder :)

Jag håller faktiskt sedan något år på med ett ganska stort Escherbygge i precis denna stil (satt precis och byggde på det för någon timme sedan). Men jag har bestämt att inte googla på vad andra byggt i denna stil innan dels för att inte få prestationsångest samt för att det roliga med att bygga lego är problemlösandet och kreativiteten (vilket jag tycker dödas om man ser att någon annan kommit på en smartare eller snyggare lösning medans man är mitt inne i ett specifikt bygge)

Så, jag skummade bara hastigt förbi bilderna, men om några månader så kanske jag är klar med mitt bygge och kan visa det här :)

Haha, jag förstår dig. Jag har själv inte googlat lösningar, utan bara stirrat på bilder tills jag kommit på hur de fungerat och sen försökt omsätta det i Lego, (förutom nån som redan var byggd i Lego).

Har du postat några WIP-bilder på detta?

erik1107

Citat från: Ashman skrivet 16 mars 2016 kl. 15:56
Citat från: erik1107 skrivet 16 mars 2016 kl. 15:54
NOO! Jag vägrar kolla på dessa bilder :)

Jag håller faktiskt sedan något år på med ett ganska stort Escherbygge i precis denna stil (satt precis och byggde på det för någon timme sedan). Men jag har bestämt att inte googla på vad andra byggt i denna stil innan dels för att inte få prestationsångest samt för att det roliga med att bygga lego är problemlösandet och kreativiteten (vilket jag tycker dödas om man ser att någon annan kommit på en smartare eller snyggare lösning medans man är mitt inne i ett specifikt bygge)

Så, jag skummade bara hastigt förbi bilderna, men om några månader så kanske jag är klar med mitt bygge och kan visa det här :)

Haha, jag förstår dig. Jag har själv inte googlat lösningar, utan bara stirrat på bilder tills jag kommit på hur de fungerat och sen försökt omsätta det i Lego, (förutom nån som redan var byggd i Lego).

Har du postat några WIP-bilder på detta?

Nää, jag håller fortfarande på och provbygger proportionerna och grundläggande utseendet så det är väldigt mycket rainbow-warrior över det. Har inte bestämt färgskala och sådant heller.

andreaseldh

Citat från: Ashman skrivet 16 mars 2016 kl. 15:46
Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2016 kl. 15:41
stegu och jag gjorde några liknande i tråden Perspective Japonaise 2013.

Ja två var samma koncept fast ni gjorde dem lite bättre :)

Tack! Det gäller att ha maximalt tele på kameran och millimeterprecision på placeringen av kameran och objektet. Den slutgiltiga bilden är tagen utomhus i skuggan av ett vitt segel på 3 meters avstånd. Då räckte det att flytta kamerastativet en centimeter i taget tills det blev rätt.

omojlig16mpx by andreaseldh, on Flickr

Peter S

Oh, vad snyggt! Gillar alla såna här bilder (men vill inte nödvändigtvis kalla det konst...)

En fråga infinner sig: Om man gör dem i LDD behöver man finjustera synvinkeln. Jag har inte hittat något sätt för det utan klickar fram och tillbaka på pilarna i bilden tills det blir någorlunda (kan ta många försök innan jag får en vinkel där jag kan markera de bitar jag vill kunna markera...). Har jag missat något?

Myko

Citat från: Peter S skrivet 16 mars 2016 kl. 16:45
En fråga infinner sig: Om man gör dem i LDD behöver man finjustera synvinkeln. Jag har inte hittat något sätt för det utan klickar fram och tillbaka på pilarna i bilden tills det blir någorlunda (kan ta många försök innan jag får en vinkel där jag kan markera de bitar jag vill kunna markera...). Har jag missat något?

Håll in skift och dra med höger musknapp för att panorera, dra med enbart höger musknapp för att rotera.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.