Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Omöjliga figurer

Startat av Ashman, 16 mars 2016 kl. 15:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Ashman

Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2016 kl. 16:26
Citat från: Ashman skrivet 16 mars 2016 kl. 15:46
Citat från: andreaseldh skrivet 16 mars 2016 kl. 15:41
stegu och jag gjorde några liknande i tråden Perspective Japonaise 2013.

Ja två var samma koncept fast ni gjorde dem lite bättre :)

Tack! Det gäller att ha maximalt tele på kameran och millimeterprecision på placeringen av kameran och objektet. Den slutgiltiga bilden är tagen utomhus i skuggan av ett vitt segel på 3 meters avstånd. Då räckte det att flytta kamerastativet en centimeter i taget tills det blev rätt.




Jag körde tele plus avstånd på en Duplo-prototyp men med iphone blev kvaliteten för dålig och jag var helt enkelt för lat för att plocka fram systemkameran. (Eller det är faktiskt en uttalad strategi jag har, att inte lägga för mkt tid på att det ska bli perfekt, varken bygge eller foto, för det tar redan för mkt tid, så jag kör kvantitet före kvalitet faktiskt) På Trellick Tower byggde jag istället olika storlek, om du kollar är det tre studs uppe men fyra nere. En annat trick jag körde var att bygga det runtikring med medvetet dålig kvalitet, om man bygger med 1x1 så kan man se till att de inte är exakt i linje så man får lite extra skarvar överallt. Men egentlugen är nog det smartaste att köra i olika färger blandat, endast vitt är svårt.

Ashman

Citat från: Peter S skrivet 16 mars 2016 kl. 16:45
Oh, vad snyggt! Gillar alla såna här bilder (men vill inte nödvändigtvis kalla det konst...)

En fråga infinner sig: Om man gör dem i LDD behöver man finjustera synvinkeln. Jag har inte hittat något sätt för det utan klickar fram och tillbaka på pilarna i bilden tills det blir någorlunda (kan ta många försök innan jag får en vinkel där jag kan markera de bitar jag vill kunna markera...). Har jag missat något?

Jag kan inte svara på LDD-frågor men vissa figurer kräver lite mikrojustering, att man roterar en bit lite osv.

Sockerbit

Fantastiska byggen i svart/vit!


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.