Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Nilseman

Här kommer nästa. Vad var när  :)

Sockerbit

Byggandet av en pyramid någonstans i Egypten för länge, länge sedan.

Nilseman

jo... springtävling kvar nudå med lite mer precist,

Stigge72

Citat från: Nilseman skrivet 26 december 2015 kl. 20:58
jo... springtävling kvar nudå med lite mer precist,
Lite mer precist säger du, då säger jag 5000 år sedan. ;)

Nilseman

Ok. 4500 år sedan var den klar. Men som sagt vilken och var (inte bara som Sockerbit sa "en pyramid" ge det någon chans till  :)

MartinP

Cheopspyramiden färdig 4500 årsedan där lyftkranar som fanns var för veka (klarade bara en sådär 1,5 ton) så de fick putta upp stenarna som byggdes med istället.

Nilseman

Citat från: MartinP skrivet 27 december 2015 kl. 13:30
Cheopspyramiden färdig 4500 årsedan där lyftkranar som fanns var för veka (klarade bara en sådär 1,5 ton) så de fick putta upp stenarna som byggdes med istället.

Ja precis!! Det var vad jag var ute efter. (Giza borde varit  med helst) men kan inte vara fööör kräsen.
Kör hårt MartinP

MartinP

Så nu var det färdigt. Lite svårt att få med detaljer som jag ville när det är så litet  :D men det blev lite bygge utav min sons lego.
Var och När hände detta? Vad hände?


AndersI

Hade det varit filmtråden hade jag gissat "Chicagoexpressen", men det här måste vara Gare Montparnasse 1895 i Paris.


MartinP

Citat från: AndersI skrivet 28 december 2015 kl. 17:42
Hade det varit filmtråden hade jag gissat "Chicagoexpressen", men det här måste vara Gare Montparnasse 1895 i Paris.


AndersI du hade rätt. Paris 1895 där tåget inte kunde bromsa så det åkte ut genom andra våning. Den enda som dog var en tjej som gick på gatan nedanför. därav den huvudlösa tjejen. Rätt enkelt men det var kul att bygga iaf.

AndersI

Då kör vi vidare med en ny - händelse, datum, klockslag?


Nilseman

Har ju varit många, men gissar på solförmörkelsen 20 mars 2015 (den var dock inte helt total med max ca 95%)

AndersI

Nära men inte rätt! Jag är en ledtråd...

Nilseman

Månförmörkelse. 28 september i år?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.