Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: MattiasKr skrivet 29 september 2014 kl. 08:26
Det var snabbt jobbat, helt rätt!

Du råkade lägga upp bilden just när jag var inne och läste - man ska ha lite tur ibland! Och det är ju inte svårt att se vad det föreställer [i princip]. Finns visserligen fler trädkramar-händelser att gissa på, men almarna är nog den mest kända (i Sverige).

Citat
Insåg just att jag skulle hållt mig på 8x8 studs. Skyller på att jag är nybörjare  :P

Ett skäl så gott som något! Det känns ibland som en kraftig begränsning, men samtidigt är det ju det som ger en utmaning - att få fram en betydelse på väldigt liten yta.

Ska försöka hinna skaka fram en ny vinjett till kvällen.

AndersI

#1456
...och man ska aldrig lova någonting...

Men nu är gåtan uppe i alla fall! Gissa på. Vem, var, när, vad är det som händer?

AndersI

Det var trögt med gissningar - behöver ni verkligen ledtrådar på den här? Jag trodde den skulle vara gissad inom en timme...

bileam

Pythagoras undervisar vid sin skola i Croton, troligen undervisar han om Pythagoras sats. Borde vara någon gång mellan 520BC och 460 BC.

AndersI

Javisst är det Pythagoras! Din tur!

SvanteOlof

ordvits: studsmatta = 4186

bileam

Jag har inte hunnit bygga, och nästan förträngt det... Borde lära mig att inte gissa, men det är svårt när ingen annan lyckas och man tror att man sitter på det...

Lämnar öppet för nya vinjetter, försten till kvarn!

andreaseldh

Då får ni gissa på min vinjett istället!

swestar

Oscar Pistorius "Blade Runner" 4*400 meter stafett London-OS 2012
Mina Egna Byggen flickr
Instagram


swestar

Vad heter och när skrevs detta arbete?
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lingonfil

Verket heter Philosophiae Naturalis Principia Mathematica. När det skrevs är lite knepigt eftersom Newton troligtivs gjorde det i sina ungdomsår (åtminstone så gjorde han allt jobb då). Däremot utkom verket 1687 och slog som bekant ned som en bomb.

swestar

Citat från: lingonfil skrivet 13 oktober 2014 kl. 20:47
Verket heter Philosophiae Naturalis Principia Mathematica. När det skrevs är lite knepigt eftersom Newton troligtivs gjorde det i sina ungdomsår (åtminstone så gjorde han allt jobb då). Däremot utkom verket 1687 och slog som bekant ned som en bomb.
Rätt! (Applåder)  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

lingonfil

Till de som är intresserad av Newton och vetenskapshistoria så kan jag rekomendera P1 podradioserie Människan och maskinen från februari 2013. Väldigt intressant. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/148938?programid=4462
Den som tycker det är bra kan gott lyssna på hela serien för hela programserien är väldigt bra.

Hur som helst från det ena till det andra. Vad är detta för en svensk händelse?


PS. Jag försökte förminska bilden. Men min bilduppladdningssajt suger, så ni får nöja er med detta...

Sockerbit

Norrmalmstorgsdramat 1973, gisslandrama på Norrmalmstorg i Stockholm?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.