Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] DRG Class 01 Ånglok

Startat av -DoNe-, 02 maj 2023 kl. 19:13

Föregående ämne - Nästa ämne

-DoNe-

Citat från: Selander skrivet 29 december 2023 kl. 07:15Väldigt snyggt.....!! DkBlue antar jag ?(!) Tänk lite guldfärgade stripes och guldfärgade små detaljer här och var, vilket otroligt fint alternativ till Orient Express loket som många ogillar designen på.

Helsvarta lok, när man bygger IRL, blir inte så bra i mitt tycke....detaljerna försvinner... och att fotografera ett kolsvart lok med legos helblanka ytor är ett projekt i sig.
Japp, DK Blue! Lego har ju dessutom gett os 1x4 curved slopes med guld-print i det nya OE-setet. Kanske inte helt omöjligt att de testas i framtiden....  8)

Svarta ånglok ja, håller med! Även om bilden är lite svajig i sig så hade iaf lite mer synts om det vart en annan färg. Men mitt BR01 är faktiskt på G i verkligheten nu iaf.
IMG_4346.jpeg

-DoNe-

Hör kommer lite uppdateringar flygande!

IMG_4748.jpeg

IMG_4749.jpeg

De delar som skall förbättras vidare är följande; lägga till bromsar mellan hjulen. Förlänga hytten med 1 stud. Slutförandet är nära! 

Ursäkta de gräsligt dåliga fotona. Bättre kommer när jag är helt klar.  8)

CopMike

En vacker och maffig pjäs :D! Snyggt byggt!

Eriol

Ett rejält lok! Lite nyfiken på hur det kan ta sig runt i vanliga kurvor blir man ju. De tre stora hjulen i mitten av loket måste ju förskjutas rejält åt sidan för att det ska finnas en chans väl?

AndersI

Mittenhjulen är utan fläns, så det funkar nog även om det borde se lite konstigt ut.

-DoNe-


Tackar! Ska till lite finlir så blir det snart den stora fotograferingsdagen!

Citat från: Eriol skrivet 22 januari 2024 kl. 18:25Ett rejält lok! Lite nyfiken på hur det kan ta sig runt i vanliga kurvor blir man ju. De tre stora hjulen i mitten av loket måste ju förskjutas rejält åt sidan för att det ska finnas en chans väl?
Precis som AndersI skriver så sitter där blind-drivers i mitten som möjliggör drift även på Legos snäva R40 kurvor. Jag överväger dock att införskaffa mig R56 kurvor från TrixBrix just på grund av det @AndersI skrev; det ser lite underligt ut när ett ånglok byggt i denna skala ska ta sig runt.  :P

Selander

Citat från: -DoNe- skrivet 24 januari 2024 kl. 16:34Tackar! Ska till lite finlir så blir det snart den stora fotograferingsdagen!
Precis som AndersI skriver så sitter där blind-drivers i mitten som möjliggör drift även på Legos snäva R40 kurvor. Jag överväger dock att införskaffa mig R56 kurvor från TrixBrix just på grund av det @AndersI skrev; det ser lite underligt ut när ett ånglok byggt i denna skala ska ta sig runt.  :P
Om du överväger större radie, så välj gärna R88 eller R104. Det är då det blir mer realistisk kurvtagning... Bricktracks har fina kurvor i "Lego kvalitet"

-DoNe-

Citat från: Selander skrivet 24 januari 2024 kl. 21:33Om du överväger större radie, så välj gärna R88 eller R104. Det är då det blir mer realistisk kurvtagning... Bricktracks har fina kurvor i "Lego kvalitet"
Tack för input. Rädslan med kurvor med större radie än R56 är att jag aldrig kommer ha plats att få till en layout. Men R56 kanske inte ger tillräckligt mycket skillnad för att det ska vara värt det. 

andreaseldh

Om du har flexräls 88492c00, kan du bygga en provkurva radie 56 mycket enkelt genom att följa instruktionerna i denna tråd! Det krävs 88 bitar 88492c00 för ett helt varv.

-DoNe-

Citat från: andreaseldh skrivet 28 januari 2024 kl. 23:09Om du har flexräls 88492c00, kan du bygga en provkurva radie 56 mycket enkelt genom att följa instruktionerna i denna tråd! Det krävs 88 bitar 88492c00 för ett helt varv.
Tack för tipset! Har inte så mycket flextrack men helt klart intressant!

-DoNe-

#25
Till sist är dagen kommen då mitt BR01 ånglok i stort sett är klart. Misstänker starkt att jag allteftersom tiden går kommer pilla med lite detaljer här och var. På det stora hela är det dock klart! Vilket firas med något bättre bilder än va som presenterats tidigare.  ;)

IMG_0090-3.jpeg
IMG_0109-2.jpeg
IMG_0098.jpeg
IMG_0115-2.jpeg

bileam

Vackert... Gillar homagen med numret i fronten också... 😉

Godtfred


Teabox

Snyggt. Många fina detaljer att upptäcka :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.