Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego BR 218 & Silberling

Startat av Valthornet, 06 januari 2019 kl. 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Valthornet

Äntligen klart!

Detta är tyska BR 218 & Silberling vaggnar (n-Wagen - Nahverkehrswagen). Silberling kommer från silver då de omålade vagnarna var i rostfritt stål. Finns även i anda färger, jag vald dark red, dark green och dark blue.
Det är ett slags nMOC, dvs jag "reversed engineered" loket och byggde vagnarna enligt en inoficiellt bok, men moddade de lite.

Loket är 8x38 studs, dubbla motorer, technic batteriebox, 3 Lego LED ljusslingor (dvs 3 lampor fram, 3 bak) väger just över 900 gram.

Vagnarna är 7x48 stud, väger just över 600 gram. Varannans vag boogie är byggt om, eftersom de spårade ur kurvorna, enligt original beskrivningen. Ombyggnationen består av att magneten sattes en stud längre ut. Sista vagnen har en vanligt batteriebox som driver slutljusen.

Totallängd ca 1,8m.

Bilder och videos finns nedan.

https://flic.kr/s/aHsmwuNFRK








Valthornet

#1
och varför visas det inga bilder?

Kan någon förklarar, hur man kan infoga bilder från t.ex flickr? Det gick inte att använder länkarna, var tvungen att ladda upp de manuellt

stej123

Riktigt snygga. Du får gärna ta med och visa dom på någon Swebrick-träff vi har här uppe i norr.

Valthornet

Citat från: stej123 skrivet 06 januari 2019 kl. 22:24
Riktigt snygga. Du får gärna ta med och visa dom på någon Swebrick-träff vi har här uppe i norr.

Ja, gärna!  :)

Bara jag vet vart och när

Selander

Fint jobb du lagt ner ! Holgers vagnar som inspirerat eller hur? Bra med stora batteriet, det hjälper upp körtiden mycket. Man ser hur rälsen bågnar under trycket av alla bitar på videon 😁

Ozp


bileam


Nextuz

Underbart :D
Som att bläddra i min barndoms Märklinkatalog.

Valthornet

Citat från: Selander skrivet 07 januari 2019 kl. 08:10
Fint jobb du lagt ner ! Holgers vagnar som inspirerat eller hur? Bra med stora batteriet, det hjälper upp körtiden mycket. Man ser hur rälsen bågnar under trycket av alla bitar på videon 😁

Stämmer, det är Holgers design, men jag moddade vagnarna lite.
Mycket batterie behövs, det är mycket att dra

Valthornet

Citat från: Nextuz skrivet 07 januari 2019 kl. 15:19
Underbart :D
Som att bläddra i min barndoms Märklinkatalog.

Det var nog det som också bidrog till att jag ville göra det. Farsan hade samma lok och vagnar från Fleischmann, om jag minns rätt. Har alltid varit mitt favorittåg och nu igen  :)

Selander

Jag petar i detaljer nu, men jag skulle gärna sett att lokets kaross sänks ner lite grann över hjulen längs hela sidan. Mha t ex en SNOT:ad tile längst ner på "bottenplattan" så att övre delen av bogie platen och hjulen skyms. Svårt att beskriva med några få ord....

Valthornet

Förstår vad du menar. Hade börjat med något men det blev inte stabilt nog. Men har väl tid att lista ut något

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.