Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lego Braille Bricks

Startat av Anders67, 27 april 2019 kl. 21:36

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Tillbaka ON TOPIC: Idag köpte jag två franska bokstäver, sex exemplar av varje ;)

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 08 april 2024 kl. 09:43Vet vi om LEGO planerar att ge ut något kompletterande set med å, ä och ö?
Märkligt om inte TLG vill sälja det här på hemmaplan. Iså fall borde bokstaven Å finnas med. De har ju gått ifrån att skriva dubbla A:n i skrift sedan slutet på 40-talet.... (namn undantaget såklart).

Eriol

Tyska Braille-alfabetet verkar ju inkludera umlaut, men även mer exotiska grejer som dubbel-s, diftonger och särskilda bokstäver för "ch" och "sch". Vet dock inte hur den senaste tyska stavningsreformen påverkat Braille...

andreaseldh

#33
Man kan inte förutsätta att bokstäverna ser likadana ut på olika språk, för exempelvis signalflaggor skiljer sig svenska och finska Å Ä Ö. Men just när det gäller punkskrift på svenska och danska, kan jag meddela att de svenska Å Ä Ö är likadana som de danska Å Æ Ø.

SvenskPunkskriftÅÄÖ.jpg

Tillägg: Även på norsk, finsk och isländsk punktskrift är de likadana. Så ett samnordiskt set vore fullt möjligt!

Ännu ett tillägg: Hur i all sin dar lyckades vi enas om det, när vi är oense om utseende, bokstavsordning och placering på tangentbordet?

Ja det blev ett tillägg till: Jag lyckades inte ta reda på färöisk punktskrift och glömde tyvärr grönländsk, samisk, meänkieli...

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 08 april 2024 kl. 22:04Man kan inte förutsätta att bokstäverna ser likadana ut på olika språk, för exempelvis signalflaggor skiljer sig svenska och finska Å Ä Ö. Men just när det gäller punkskrift på svenska och danska, kan jag meddela att de svenska Å Ä Ö är likadana som de danska Å Æ Ø.

SvenskPunkskriftÅÄÖ.jpg

Mina nätundersökningar ger att även tyska Ä och Ö är likadana, medan Å motsvarar diftongen AU...

andreaseldh

Tyska setet finns också att köpa på lego.se men nackdelen då är att man får många onödiga specialtecken och fel skifttangent. Tror det får bli det engelska setet och komplettering från Bricklink.

andreaseldh

Enligt principen "Varför nöja sig med en, när man kan köpa två för dubbla priset" köpte jag idag ett set av varje engelska och tyska punkskriftsklossarlego.se och passade samtidigt på att fråga om
  • det finns planer för ett samnordiskt komplementset?
  • möjligheten att köpa franska Â1/tyska au som reservdel utan tryck?

andreaseldh

#37
I tråden Vad köpte du för LEGO idag? fr.o.m. inlägg #7587 diskuterades detta set. Kanske någon snäll moderator kan flytta hit de inläggen? Jag har i vilket fall som helst fått svar på mina frågor!

Citat från: andreaseldh skrivet 09 april 2024 kl. 12:31Enligt principen "Varför nöja sig med en, när man kan köpa två för dubbla priset" köpte jag idag ett set av varje engelska och tyska punkskriftsklossarlego.se och passade samtidigt på att fråga om
  • det finns planer för ett samnordiskt komplementset?
  • möjligheten att köpa franska Â1/tyska au som reservdel utan tryck?

  • Nej några sådana planer finns inte just nu, men de har fått många förfrågningar så man vet aldrig hur det blir i framtiden.
  • Nej tyvärr, reservdelarna säljs endast med tryck.

andreaseldh

Tittar man på Wikipedia ser man att även bokstäverna À É È och Ü finns representerade i svensk punktskrift. Och att de tre första är identiska med sina franska motsvarigheter och den sista med sin tyska. Visst är det underbart med internationell standard!

BrickMe

Citat från: andreaseldh skrivet 09 april 2024 kl. 20:34Visst är det underbart med internationell standard
Absolut och då inräknat alla andra språk som inte använder bokstäver ;D.

När det kommer till att använda bitarna (om man nu inte vill klossa ihop ord och meningar i punktskrift)....
Då skulle det vara mer intressant med bitar utan tryck. Gärna lägga upp samma serie fast med 2x4 plate. Med rätt kombination mönster så blir det intressant för olika snot lösningar. Önsketänkande som vanligt ;)

andreaseldh

Om man läser vidare på Wikipedia, men nu på engelska, får man se hur fiffigt systemet är uppbyggt!

alfabetet.jpg

Och att det enbart finns 64 möjliga kombinationer, traditionellt sorterade ...

Alla originalsortering.jpg

... eller binärt.

Alla sorterade binärt.jpg

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 09 april 2024 kl. 12:31Enligt principen "Varför nöja sig med en, när man kan köpa två för dubbla priset" köpte jag idag ett set av varje engelska och tyska punkskriftsklossarlego.se ...

Och idag kom de fram! Mitt första bygge var att kopiera innehållsförteckningen. Båda seten har samma antal bitar (284 klossar, 2 plattor och 1 separator), men fördelningen är olika: 38 engelska respektive 47 tyska tecken.


P4121733-beskuren by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

#42
En liten varning till er som också har köpt seten och tror att det bara är att börja skriva! Minns hur jag hyllade internationell standard när det gällde bokstäver. Det gäller tyvärr inte matematiska och andra symboler! Engelska apostrof, punkt, plus, gånger och omärkt gul, tillika tyska versal, plus och division betyder helt andra saker på svenska. Tyska punkt är samma som svenska, men kan inte användas som ensamt tecken för multiplikation.


P4121734 by Andreas Eldh, on Flickr

andreaseldh

Nu har jag gått igenom innehållsförteckningarna på samtliga språk och sammanställt vad man behöver för att skiva korrekt svenska!

jämförelse.jpg

  • Apostrof används sällan i svenska, så den har jag hoppat över.
  • Det franska multiplikationstecknet betyder egentligen asterisk och rekommenderas inte längre på svenska. Nu förespråkas istället tecknet motsvarande franska Ï 7 / spanska Ñ följt av antingen Punkt eller X.

andreaseldh

Idag har jag byggt fyra identiska kartor med de svenska tecken jag har hittills. Franska À, É, È, Ï7 och gånger är uppsatta på önskelistan på BrickLink och spanska punkt lägger jag till så fort det blir möjligt! Tyska au och engelska punkt väntar på klistermärken.

P4171736-beskuren.jpg

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.