Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya tävlingsansvariga!

Startat av Emma, 11 april 2024 kl. 17:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Emma

Hej på er! Jag och Stej123 har blivit utsedda att ta över som tävlingsansvariga.

Han och jag har snackat lite kring tävlingarna på forumet, och funderat på om det kanske är dags för en förändring.

Syftet med tävlingarna är ju att peppa föreningens medlemmar att få igång byggandet. Det ska vara kul och för en del är deadlines bra för motivationen. Mitt finger i luften känner av att det finns ett ganska svalt intresse rent generellt bland medlemmarna kring forumets tävlingar. Vad beror det på? För vem vill vi fixa tävlingar? Eller är det ett utdaterat koncept? Ska vi ha någon annan angreppsform?

Sååå. Nu vill vi veta hur vi ska lägga upp detta framöver. Vad vill ni ha för tävlingar? Hur ska vi göra detta till en bra och kul grej? Tänk stort. Tänk fritt. Tänk realistiskt.

Tidsplanen i mitt huvud ser ut som så, att vi tar en paus från tävlings-års-hjulet nu. Lämnar lite utrymme för mig och Stefan att dra igång detta. Förvänta er inte några annonserade tävlingar över sommaren. SBC och vinjett-trådarna finns såklart kvar att skaka liv i!

Ordet är fritt!

robinnilsson403

För mig handlar det mest om brist på tid och inspiration. Inte att deadlinen är snäv, utan i livet i övrigt.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Tunnan

Citat från: robinnilsson403 skrivet 11 april 2024 kl. 17:54För mig handlar det mest om brist på tid och inspiration. Inte att deadlinen är snäv, utan i livet i övrigt.
instämmer  ::)

Jemanuelson

SBC är en kul tävling, tycker jag. Men den sköter sig väl mer eller mindre självt.

Något som väl normalt inte ligger på Swebricks tävlingsansvariga, men som jag hade uppskattat, hade varit om de tävlingsansvariga hade hållit lite koll på internationella tävlingar och flaggat för dem. Gärna på "for dummies" nivå.

Godtfred

Jag uppskattar verkligen alla tävlingar. Speciellt de mindre som man kan bygga på en kväll. Tvingar en att bygga på teman eller använda bitar som man inte gjort förut. Extremt lärorikt.

Gideon

Citat från: Godtfred skrivet 11 april 2024 kl. 19:22Jag uppskattar verkligen alla tävlingar. Speciellt de mindre som man kan bygga på en kväll. Tvingar en att bygga på teman eller använda bitar som man inte gjort förut. Extremt lärorikt.
Instämmer! Små "enkvällsbygges-tävlingar" är en bra trigger för att experimentera. När det blir lite mer omfattande bygge med relativt kort deadline så tenderar jag dock inte ta mig tid att göra ett försök...

Större tävlingar med längre tidsram brukar också vara kul (för egen del främst när de varit i Guilds of Historica dock), men verkar inte trigga Swebrickare här lika mycket? Mästerbyggar-tävlingen har haft förvånande dåligt deltagande iaf.

Cleefuzz

Jag har inte deltagit i så många tävlingar, men tycker också de små tävlingarna kan vara lite extra kul eftersom de känns lite mer prestigelösa och mindre tidskrävande. 

De mindre tävlingarna som SBC och vinjetterna innebär också lite mer flow i forumet istället för att alla bygger stora byggen i gömundan för att allt sen ska postas nästan samtidigt innan deadline.

Mitt sparsamma deltagande kanske har mer att göra med hur jag är som person, där jag sällan blir så nöjd med saker att jag törs visa upp det och tycker att det generellt kan vara lite jobbigt med tävlingsmoment när det blir blir för seriöst. Det jag generellt får ut av byggandet ur rekreativ eller kreativ synpunkt har jag inte nödvändigtvis sett som någon annans angelägenhet, men uppskattar samtidigt väldigt mycket när andra delar med sig av sina byggen. Så jag får försöka bli bättre ur den synpunkten helt enkelt.

Det är nog kanske huvudsakligen tidsbrist, snarare än inspiration som gör att det inte blivit så mycket deltagande för min del. Men ska man ha dedikerade tävlingar kan jag tycka att det är kul med tydliga teman, t.ex. att alla ska bygga varianter av något specifikt men att det ger utrymme för en lite personlig touch.

Men jag tror att vi har en hel del olika byggare på forumet så alla tävlingar kanske omöjligen kan utformas på ett sätt som passar alla, så det kanske är bra med en bredd?

Sen är det väl kanske mest de stora tävlingarna som premierats med fysiska priser om jag förstått det rätt, men de mindre kanske har någon annan form av status om de initierats av enskilda medlemmar? Själv har jag inte riktigt reflekterat över om priserna utgör någon faktisk morot att delta i tävlingarna. Har det varit några diskussioner om det?

AndersI

Helt krasst kan man väl säga att det finns för många superduktiga byggare här, så vi "vanliga" tycker ofta att det inte är någon idé att ställa upp i storbyggestävlingar.

Därför föredrar i alla fall jag småtävlingarna - SBC, vinjett-trådarna, min gamla nanobyggtävling, etc.

Till viss del var det de organiserade tävlingarna som tog död på de spontana småtävlingar som förekom tidigare. Jag kände t.ex. att det inte fanns plats längre för min årliga nanotävling.

Memmla

Variation mellan större och mindre byggtävlingar (dvs vad begränsningarna är och att man inte får bygga hur stort som helst, så alla har en rimlig chans att va med och det inte blir att störst=bäst).

Men framför allt gott om tid. Upplever att det varit lite kort tid för tävlingarna sista tiden (kvartalstävlings-konceptet gillar jag men det får inte va för kort tid från presentation till deadline).

Ska vi fortsätta med kvartalstävlingar tycker jag att de kan presenteras överlappande så det inte blir förskjutning allt för mycket och tiden till att komma på något och sen bygga det inte blir för kort.


Sen har jag funderat på att förr vill jag minnas att det utannonserades vad de potentiella priserna var för 1a,2a 3a etc, och det kanske kan sporra att delta mer? Känns åtminstone som att fler chansa och var med förr men vet såklart inte om det var en bidragande faktor.

Lycka till iaf, ser fram emot att se vad ni hittar på!  ;D

Gideon

Citat från: Memmla skrivet 12 april 2024 kl. 11:08Men framför allt gott om tid. Upplever att det varit lite kort tid för tävlingarna sista tiden (kvartalstävlings-konceptet gillar jag men det får inte va för kort tid från presentation till deadline).
Instämmer i detta, ofta har för kort tid mellan presentation och deadline varit en av de största bidragande faktorerna för att göra ett försök att peta ihop ett bidrag. I alla fall jag behöver ofta lite tid på mig att komma på vad jag vill bygga innan jag sen kommer igång med det.

Henkeso

Precis som andra tidigare skrivit så är det främst tidsbrist som hindrar mig från att delta. Annars gillar jag tanken på tävlingar - jag började AFOLa för drygt 2 år sedan och ville tävla nästan direkt när Eurobricks utlyste en "classic ship contest" och började bygga på ett skepp, men hann inte klart på grund av tidsbrist stress och överambitiöst projekt. Deltog nyligen i deras Space Pirate contest och hade jättekul med bygget.

Förutom tidsbrist så tänker jag att det mest är temaformuleringen som gjort att jag valt att delta i tävlingen på Eurobricks och inte detta forum. Så fort jag läste "Rebuild an official Lego pirate set in the Space Pirate theme�" kunde jag se exakt vad jag ville bygga till det.

För mig är det mycket lättare att ta till mig ett tävlingstema som är konkret och tydligt avgränsat. De tävlingar jag tittat på här på Swebrick är mer allmänt hållna, och det gör det svårare för mig att bli inspirerad och komma på idéer. Tävlingar som SBC, där man måste utgå från en specifik bit, borde egentligen passa bättre, och där är det nog snarare tidsbrist som gjort att jag inte ställt upp.

Jag förstår att fördelen med vaga temabeskrivningar är att fler ska kunna delta eftersom ju smalare ett ämne är desto färre är det som vill bygga på det. Undrar hur många här på forumet som skulle bygga på ett rymdpirat-tema exempelvis? Men som sagt, för egen del föredrar jag tydliga teman med specifik avgränsning.

Sen är det också så att jag föredrar tävlingar som inte avgörs av hur stor ens legosamling är, så jag undviker alla tävlingar där det inte finns några begränsningar för storlek och omfattning på bygget. Och när det står att det är valfri skala på bygget tänker jag att det inte finns en chans för mig att konkurrera med folk som bygger stort med massa detaljer på kort tid. Det hjälper ju också att ha en sorterad legosamling så man inte lägger 50% av byggtiden på att rota i backar  ;D

En till aspekt är att jag är dålig på att fotografera lego och lägger tid på att bygga hellre än att lära mig göra snygga bilder, bygga en lightbox och såna saker - så det blir ju också en automatisk nackdel gentemot folk som har en studio och är bra på att använda den. En digital tävling, där bidragen görs enbart i Bricklink Stud.io, skulle kunna jämna ut den aspekten - men då blir det istället folk som är vana vid att bygga i stud.io som får fördel. Det där blir ju himla krångligt, skönt att jag inte är tävlingsansvarig!  :P

Hur som helst så vill jag säga att jag uppskattar tävlingarna, fast jag inte deltar i dem. Det är många fina byggen man får se, och väldigt kreativa tolkningar av teman som jag själv aldrig skulle kommit på. Så stort tack för det!

Gideon

Citat från: Henkeso skrivet 12 april 2024 kl. 11:18En till aspekt är att jag är dålig på att fotografera lego och lägger tid på att bygga hellre än att lära mig göra snygga bilder, bygga en lightbox och såna saker - så det blir ju också en automatisk nackdel gentemot folk som har en studio och är bra på att använda den.
Där tycker jag dock att detta skulle kunna vara en del i tävlingen i vissa fall, just för att sporra folk att bil bättre på att presentera sina byggen. Idag har i princip alla tillgång till en bra kamera i sin telefon och det behövs inga dyra material för att ordna en "studio" med prydlig bakgrund, man kommer långt på en rullgardin/böjt papper bakom bygget. Dagsljus när det är mulet är gratis och utmärkt för att ta fina bilder, och om man vill forma ljuset på bygget räcker papper/lakan utanför bild ofta långt.

I Summer Joust där jag brukar vara med i juryn (hinner aldrig bygga nåt på somrarna ändå 🌞) så har vi börjat höja kraven på byggenas presentation på detta sätt.

Eftersom lego-fotografering har blivit en konstform i sig kanske det t o m är en möjlig tävlings-kategori framöver med nån sån?
Att t ex ta innovativa foton på en minifigur i nån kul miljö, alternativt med nån kuliss helt av lego, är i alla fall en form av tävling som inte kräver någon betydande storlek på legosamlingen 🙂

ArfMan

Mina personliga ofullständiga tankar:

jag är kass på att bygga och därför ställer jag sällan upp i tävlingar (med nackdel att kanske bromsa min eventuell utveckling i byggandet) när man ser nivå av dem övriga.

Att ha kanske tröst priser att lotta ut för deltagande skulle kanske vara en morot (man antar att man har presenterat en någorlunda tilltalande bidrag förstås... inte bara 2 bitar i kors för att hoppas att vinna lottningen).

Jag har inte eller (och kan inte ha för logistiska problem) tillgång till många bitar och möjlighet att bygga digitalt skulle underlätta (jag startar oftast från Stud.io för att sedan ha en bra/vettig grund till att leta/beställa bitar och färdigställa/förfina moc irl efter).

Jag har varit hobbyfotograf under den tiden när det var analog och förstår vitsen att göra fina bilder (lider själv att jag inte får till bra bilder med orkar inte av olika personliga anledningar att nå bättre resultat). Jag bedömer först byggen sedan blir det säkert lättare att bli fascinerad av en moc istället för en annan om man har lyckats med en bra presentation/scenografi osv.

Babblat klart för idag  ;D 

Gideon

Citat från: ArfMan skrivet 12 april 2024 kl. 13:27Att ha kanske tröst priser att lotta ut för deltagande skulle kanske vara en morot (man antar att man har presenterat en någorlunda tilltalande bidrag förstås... inte bara 2 bitar i kors för att hoppas att vinna lottningen).
Att något pris lottas ut "för deltagande" är nog helt klart ett bra sätt att få lite fler att göra ett försök :)

Citat från: ArfMan skrivet 12 april 2024 kl. 13:27Jag har varit hobbyfotograf under den tiden när det var analog och förstår vitsen att göra fina bilder (lider själv att jag inte får till bra bilder med orkar inte av olika personliga anledningar att nå bättre resultat). Jag bedömer först byggen sedan blir det säkert lättare att bli fascinerad av en moc istället för en annan om man har lyckats med en bra presentation/scenografi osv.
Det behöver ju inte vara rena foto-tävlingar, tänkte främst på att det vore bra att pusha deltagare till att åtminstone göra en prydlig presentation av sitt bygge (ren bakgrund, vettig ljussättning, fotat från en bra vinkel osv).

Joyride

Jag är bara medlem sedan ett drygt år och har mer röstat än deltagit i tävlingarna, vilka jag ändå ser som ett roligt inslag för att sporra kreativiteten och lusten att bygga. 

Jag vet inte hur det varit historiskt men det känns som att deltagandet i diskussioner på forumet är lite begränsat utifrån att vi är drygt 4000 registrerade medlemmar. Om man inte ställt in aviseringar på tävlingsunderforumet så kräver det att aktivt gå in vilket är en tröskel.

Ett förslag kan vara att fronta tävlingarna bättre på förstasidan.
Ett annat att använda Facebook-gruppen bättre för att göra reklam för vad som är på gång i tävlingsväg (kan även sporra till fler medlemmar)

I tävlingsuppläggen så tror jag att variation är bra. Småbyggen med kortare tid och större med längre byggtid. Delar andras uppfattning att det bör överlappa så att en ny kvartalstävling (om sådana ska finnas kvar) presenteras i samband med att den förra går ut.

För mig spelar det ingen roll om man får pris. 
Instagram: joyride_bricks

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.