Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SBC augusti 2023 - JET-esvår bit?

Startat av byStfn, 07 augusti 2023 kl. 21:26

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Swebrick Brick Challenge LXXIX

Månadens bit är 4868a/4868b Engine, Smooth Large, 1x2/2x2 Thin Top Plate

SBC_08-2023_parts2.png

Biten kom i sin första version 1985-2000 i sex färger för att sedan komma tillbaka med en större fästpunkt 2003 och har sedan dess kommit i 10 färger! De har mest använts som motorer till flygplan eller som avgasrör till större modeller, men den förtjänar mer!

Regler:
  • Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt den 31/8.
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och dessutom förmånen att bestämma nästa månads bit.

byStfn

Jag kunde inte hålla mig från att göra ett litet bidrag (såklart utom tävlan)! För en gångs skull är bygget INTE möjligt att bygga i verkligheten - det blev helt enkelt snyggare på det här sättet :)

SKÅL!


byStfn

Ingen som känner sig sugen på att bygga? :D För svår eller tråkig bit kanske?

MrUzagi

Citat från: byStfn skrivet 18 augusti 2023 kl. 13:07Ingen som känner sig sugen på att bygga? :D För svår eller tråkig bit kanske?
Du skrev ju själv i titeln att det var en JET-esvår bit. ;D

Godtfred

Har letat fram de jag hittade. Tråkig bit? Knappast. Svår bit? Ja... Kul bit? Absolut!

embe

Håller på med ett bygge, stor bit som jag använder i mikroskala, i den här tävlingen finns inga tråkiga bitar, måste dock bricklinka biten ibland, som denna gång, men det gör inget, bara kul ha dessa udda bitar,

Skafte

Jag rotade fram det enda exemplaret jag hade löst i samlingen (finns säkert massor i SW-seten) och fick i alla fall till en variant av din inspirationsbild: en golvvas med solrosor. Slava Ukraini!IMG_8899.jpeg

MrUzagi

Jag vred på biten och fick en penna i huvudet (inte bokstavligen).

Pen_4.png

Emma

Jisses, vilka snygga byggen det blir av den där biten. Den har gått mig helt förbi.

ArfMan

Citat från: MrUzagi skrivet 18 augusti 2023 kl. 17:09Jag vred på biten och fick en penna i huvudet (inte bokstavligen).

Pen_4.png

Jag blev direkt sugen att bygga den och stoppa in en fungerande penna... nån small bläck-tub (vet ej namn) borde få plats...

MrUzagi

#10
Citat från: ArfMan skrivet 19 augusti 2023 kl. 11:51Jag blev direkt sugen att bygga den och stoppa in en fungerande penna... nån small bläck-tub (vet ej namn) borde få plats...
Det borde absolut fungera. Jag har sett brick-built-pennor med en bläckpatron i när jag googlat.

Just min modell skulle nog bli lite instabil att hålla i då det bara en axel som går genom jetmotorn, som jag inte kom på något bra sätt att stadga upp.

embe

Det är något med Lego och tåg... som ler och långhalm,

IMG_1082.jpg

Godtfred


iConloc

Snacka om ketchupeffekt ;D. Här kommer mitt bidrag.

01 -Bonden Bloms Ballongblåsare.jpg02 -Bonden Bloms Ballongblåsare.jpg03 -Bonden Bloms Ballongblåsare.jpg

Jag visade för mitt barnbarn och han såg snabbt att det var Bonden Bloms Ballongblåsare, därav namnet.

anvil

Kungaslaget vid Drakslottet

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.