Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Flex tool

Startat av DaRePo, 20 juli 2020 kl. 22:05

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

I LDD finns ett verktyg som heter Flex Tool. Finns det något liknande i Studio 2.1.7 ?

Skulle gärna vilja böja en Hose, ribbed 7mm D mellan olika studs.

MagFors

Såvitt jag vet finns inget motsvarande i Stud.io.

Har du provat LDCad?
Här finns en tutorial om hur man böjer flexibla lego bitar.



Videon visar LDCad v1.4. Numera jobbar vi i v1.6. Mycket bättre.

Klas Almqvist

#2
Luftslangarna finns ej med i studios lista, men dom fasta 3mm rören går att böja fritt. Läste för fort visst går det med 7 mm.

byStfn

Citat från: DaRePo skrivet 20 juli 2020 kl. 22:05
I LDD finns ett verktyg som heter Flex Tool. Finns det något liknande i Studio 2.1.7 ?

Skulle gärna vilja böja en Hose, ribbed 7mm D mellan olika studs.

Det finns, men det är erkänt krångligt att jobba med.. Men om du har en böjbar bit så dyker en omega-liknande symbol upp. Det finns en del som böjer i andra program och importerar som custom-bit i Stud.io men det har jag sämre koll på.



DaRePo

#4
Tackar för svaren.

Luftslangarna finns med, i alla fall i den version jag jobbar med (Studio 2.1.7_6)

Har själv forskat vidare och hittat omega symbolen när jag tar fram Hose, ribbed 7mm D. Lite krångligt men det funkar alldeles utmärkt - efter lite övning - att böja en sådan bit så att den hamnar på rätt ställe. Fascinerande att se hur programmet "efterbehandlar" så att böjen fördelas jämnt mellan studsen! (Märkligt: om luftslangen är lite för kort när man böjer och sätter fast den så går den av (!). Tycker själv att programmet borde säga ifrån alt. varna).

Efter mitt tidigare inlägg med rubriken "Frustrerad" den 22 mars 2019 bestämde jag mig för att prova stud.io Just nu håller jag på med att bygga ett nytt tåg. Jag får väl återkomma med mina erfarenheter och synpunkter vad gäller Studio 2.1.7. Visst finns det en hel del fördelar jfr. med LDD - särskilt vad gäller tillgängliga Lego bitar och färger - men det finns också tydliga nackdelar. Det som stör mig mest är att programmet verkar vara "hyperkänslig" vad gäller hoppassning av komponenter och importerade modeller från LDD. Detta har resulterat i att jag nu jobbar både i LDD och Studio, något som jag  tycker är onödigt, störande och frustrerande.

janhansson

Vad händer om man böjer till något och sedan vill ha samma någon annanstans och gör copy/paste. Kommer man få med böjningen? Jag frågar eftersom jag brukar ha problem när jag kopierar bitar som är frihandsroterade att rotationen inte behålls. Vore intressant att veta om samma sak inträffar här.

DaRePo

#6
Jag har generellt dåliga erfarenheter med copy/paste. I LDD jobbar jag mycket med att spara i Templates och importerar dessa när de skall återanvändas i ett annat sammanhang.

I Studio sparar jag "halvfabrikat" - inklusive böjda luftslangar (med studsen) - som modell och importerar de vid behov. I mitt pågående projekt kommer luftslangarna att monteras på lokets båda fronter.

byStfn

Citat från: janhansson skrivet 23 juli 2020 kl. 11:12
Vad händer om man böjer till något och sedan vill ha samma någon annanstans och gör copy/paste. Kommer man få med böjningen? Jag frågar eftersom jag brukar ha problem när jag kopierar bitar som är frihandsroterade att rotationen inte behålls. Vore intressant att veta om samma sak inträffar här.

Böjningen bibehålls i Stud.io :)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.