Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SHIPtember 2023

Startat av o0ger, 08 augusti 2023 kl. 18:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Nej funkar inte, legobitarna kröker sig då.

andreaseldh

Citat från: Eriol skrivet 14 augusti 2023 kl. 19:33Om man bygger ett rymdskepp som kan flyga väldigt nära ljusets hastighet kan man inte utnyttja någon relativitetseffekt för att slippa bygga så långt då? Eller är det tvärtom det fungerar? I så fall är jag inte intresserad...

Visst är det så, rymdskeppet blir kortare!

o0ger

Jag rotade runt i mina Lego-lådor igår och hittade två st gula 2635 som jag blev lite sugen på att använda.

Nu har jag den här skissen. Det kanske kan bli nåt?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Som YFOL byggde jag många "bilar", eller rättare sagt visningsmodeller för olika tekniska lösningar. Och hade jag ingen teknisk lösning jag försökte klura ut så kunde det bli något fånigt istället, som exempelvis en "bil" (i själva verket en balk med styrbara hjul och motor) som var exakt 1 meter lång. Från enhetsomvandlare på nätet har jag som AFOL fått reda på att den måste ha varit 125 studs lång. Under pågående städning av mitt barndomshem, har nu mitt dito LEGO blivit möjligt att använda igen. Kanske bygger jag en körbar balk i Technicfigur-skala?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 15 augusti 2023 kl. 16:08Som YFOL byggde jag många "bilar", eller rättare sagt visningsmodeller för olika tekniska lösningar. Och hade jag ingen teknisk lösning jag försökte klura ut så kunde det bli något fånigt istället, som exempelvis en "bil" (i själva verket en balk med styrbara hjul och motor) som var exakt 1 meter lång. Från enhetsomvandlare på nätet har jag som AFOL fått reda på att den måste ha varit 125 studs lång. Under pågående städning av mitt barndomshem, har nu mitt dito LEGO blivit möjligt att använda igen. Kanske bygger jag en körbar balk i Technicfigur-skala?

Låter som en kul idé, men det måste vara ett rymdskepp för att kvalificeras för SHIPtember.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Det kanske är en transportvagn för en liggande rymdraket?

Godtfred

Citat från: o0ger skrivet 15 augusti 2023 kl. 16:14Låter som en kul idé, men det måste vara ett rymdskepp för att kvalificeras för SHIPtember.
Vet att det varit stök kring flickr gruppen, men var hittar jag egentligen regelverket numera?

o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 15 augusti 2023 kl. 18:45Vet att det varit stök kring flickr gruppen, men var hittar jag egentligen regelverket numera?

Det mesta händer på Discord nuförtiden: https://discord.com/invite/wc3k6y3aaq.

Den officiella Flickr-gruppen är: https://www.flickr.com/groups/shiptember/

Här är reglerna sammanfattade:

What is a SHIP?
A SHIP is a Seriously Huge Investment in Parts and is at minimum 100 studs in length.

What scale should the SHIP be?
Whatever floats your SHIP. Some builders prefer microscale, minifig-scale, miniland-scale, or even frogscale.

Does it have to be a spaceship?
Yes. ... but you can interpret that how you wish.

Can it be digital?
Absolutely! This has always been allowed.

Does it have to be 100 studs long?
No, it can be 100 studs tall, wide, or diagonal.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 15 augusti 2023 kl. 21:15Does it have to be a spaceship?
Yes. ... but you can interpret that how you wish.

När rymdraketen Artemis svängde runt Månen, menade plattjordarna att det var fejk. Hur kunde raketen svänga när den inte har någon ratt? Eller så råkar mitt rymdskepp vara en rover för Månen eller Mars.

humlan

Har inte alls suttit och rivit/sorterat några SHIP-försök som jag aldrig färdigställt... Inser samtidigt att jag kanske köpt lite överdrivet många 16 studs technic bars....  :o

Lite mer sortering, leverans av bulken och jag är nog redo för nånting  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Godtfred

Puuh, med det regelverket uppfyller min idé alla kriterierna...

Leonard

Jag tänkte försöka mig på ett skepp.  men behöver man anmäla sig ? för det ä'r väl bara att man får börja bygga den 1 september och den skall vara klar innan slutet?
LEGO Is Life.

o0ger

Citat från: Leonard skrivet 18 augusti 2023 kl. 08:07Jag tänkte försöka mig på ett skepp.  men behöver man anmäla sig ? för det ä'r väl bara att man får börja bygga den 1 september och den skall vara klar innan slutet?

The more the merrier! :) Nej, man behöver inte anmäla sig. Det är ingen tävling. Det är mer en personlig utmaning för att se om du klarar att bygga ett SHIP på 1 månad.

Man måste inte börja i september, man får även börja i augusti om man vill, men du har ändå bara 30 dagar på dig.

Det som uppmuntras av deltagarna är att man hänger på Discord och lägger upp bilder på hur det går för en.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Leonard

ja det skall bli kul. jag skall gå med i den dicorden när jag kommer hem idag  men har en del att fixa med min butik första och garage så se vad för tid som finnes:)
LEGO Is Life.

janho

Nu har jag hunnit städa mitt bord, bygga linjal och även bygga en liten modell av vad jag har just nu i huvudet. Mest lbg, med livkvarter i vitt och motorer i dbg. Nästa steg inför 1:a september är att hitta tillbaka till discord gruppen...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.