Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Mike's Ferrari 244 GTK. (Speed Champions 8-wide)

Startat av Jonsson, 22 april 2024 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonsson

Detta har varit en lång process, bakgrundsprocessen går att läsa på min Flickr.
Det riktiga bygget är väl värt en titt för er som inte är bekanta med det:
https://www.youtube.com/channel/UCDBaiG0BtHluun67BgXgPRg

I korta drag Mike Burroughs en självlärd bilbyggare och entusiast från Kalifornien köpte en för drygt tre år sedan en gul Ferrari 308 som han sedan byggt om i stort sett helt och hållet. 
Han besitter ett hantverkskunnande som är skapligt avundsvärt men förefaller ändå samtidigt vara en väldigt ödmjuk person.
Hans videoproduktion håller samma höga klass som byggandet. Lugnt, gemytligt och nördigt utan snabba klipp eller hetsig musik. Passar en farbror som mig. :)

Nåväl, till bygget.

Precis som förlagan började min i gult, för att övergå till vitt och till sist det som blev en bitbyggd version av hans sjukt snygga livery (finns det ens ett vettigt svenskt ord för detta?) som han lanserade från ingenstans just innan bilen skulle skeppas till Australien för att delta i World Time Attack. (Jag höll på att få krupp då min vita var nästan helt klar...)

Hursomhelst, jag gav mig sjutton på att bitbygga färgschemat/dekoren (är det orden vi letar efter?) vilket var lättare sagt än gjort. Mycket kompromisser har det blivit på vägen, vissa former har fått offras för färger och ibland även tvärt om för att framhäva just de detaljerna.

Jag har även (i vanlig ordning) försökt återskapa motorutrymmet med tillhörande Honda(yes)maskineri så utförligt som möjligt.

För första gången har jag också nyttjat 3d-printade delar i form av fälgarna. Det gick helt enkelt inte att få en vettig stance utan dessa. Jag är fortfarande kluven då jag länge sett mig själv som en purist men med tanke på vad rätt fälgar gör för totalupplevelsen på en riktig bil och även i legoformat så är jag nog beredd att kunna göra om det framöver.

Vad är er åsikt? :)

Lite bilder:
(Tyvärr lyckades jag peta till höger a-stolpen under fotograferingen, vilket jag dock inte märkte förren efteråt..  :-\ )

Mikes 244GTK by Stephan Jonsson, on Flickr

Mikes 244GTK-3 by Stephan Jonsson, on Flickr

Mikes 244GTK-5 by Stephan Jonsson, on Flickr

Mikes 244GTK-7 by Stephan Jonsson, on Flickr

Mikes 244GTK-9 by Stephan Jonsson, on Flickr

Mikes 244GTK-10 by Stephan Jonsson, on Flickr



Magnus den store

Citat från: Jonsson skrivet 22 april 2024 kl. 22:28(Tyvärr lyckades jag peta till höger a-stolpen under fotograferingen, vilket jag dock inte märkte förren efteråt..  :-\ )

Jag hade aldrig märkt det om du inte skrev det. Snyggt bygge (igen).
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreas E




crowwlime_

Snyggt byggt och bra gjort med liveryt.  :)
Tycker att Mike Burrough har designat ett livery som får mig att tänka på Audi snarare än Ferrari.

Bifogar bild på Mikes Ferrari som jämförelse:

Jonsson

Citat från: crowwlime_ skrivet 24 april 2024 kl. 10:38Snyggt byggt och bra gjort med liveryt.  :)
Tycker att Mike Burrough har designat ett livery som får mig att tänka på Audi snarare än Ferrari.

Bifogar bild på Mikes Ferrari som jämförelse:

Tack så mycket för era vänliga ord! :)

Liveryt har ingen koppling alls till Ferrari ursprungligen utan inspirationen kommer från en Acura (Real Time Racing) från SCCA 1997.

Jag kan absolut också förstå att tankarna vandrar till Audi, har själv tänkt dem - men de använder inte fluorescerande röd. Tyvärr är just den färgen svår att återskapa i lego som ni vet..:)

Mike la kommentaren nyligen att de som tänker Audi är färgblinda, vilket jag tycker var lite hårt... ;D

https://honda-tech.com/wp-content/uploads/2019/04/27.jpg


Joyride

Tycker den är jättesnygg!
Jag är väl också purist men inte så jag tänker förfasas av ditt tilltag 😄
Instagram: joyride_bricks

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.