Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] - Gul tre skilling banco

Startat av CopMike, 16 mars 2019 kl. 10:11

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

När jag var liten och samlade frimärken så var detta givetvis en (orealistisk) dröm! Men nu ska jag skaffa mig den ;)!

Det blir en mosaik på 288x288 studs fördelat på 36 st 48x48 baseplates. Här är den undre raden med lite konceptförsök:

Jag har valt Bright Light Orange a.k.a Chimagult istället för den vanliga gula färgen, jag tycker den passar bättre.

Förlaga:

Info:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gul_tre_skilling_banco

byStfn

Wow! Ambitiöst projekt!! Nästan 83000 studs!! :O

Anders67

Citat från: byStfn skrivet 16 mars 2019 kl. 10:25
Wow! Ambitiöst projekt!! Nästan 83000 studs!! :O
och man brukar väl tala om 1 kr biten på de flesta byggen  :o ;D

Det kommer bli ett häftigt bygge Micke!

Svartkrut

Mäktigt och ambitiöst. Förhoppningsvis inte lika dyrt som originalet dock... ;)

andreaseldh

Två komma tre meter! Tur att svensk standardtakhöjd är 2,4...

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Godtfred

Hat du övervägt olika rastreringsalgoritmer? Tex dithering eller föra in fler färger i skalan, tex olika grå nyanser för att skenbart få mindre kantighet och mer mjuka övergångar i färgerna?

ColA

Wow Mike. Ser fram emot att se den framöver.

CopMike

Citat från: Godtfred skrivet 16 mars 2019 kl. 15:07
Hat du övervägt olika rastreringsalgoritmer? Tex dithering eller föra in fler färger i skalan, tex olika grå nyanser för att skenbart få mindre kantighet och mer mjuka övergångar i färgerna?
Nej tyvärr - min kompetens tar slut vid svart, DBG, white & BLO :(! Men jag kommer att jobba lite med grånyanserna på stämpeln. Var menar du att man ska "dithera"?

Godtfred

Tror det heter brusformning på svenska.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dither

Iofs är din bild inte den optimala för en sådan åtgärd då det redan är en begränsad palett, men runt stämpeln kan det hjälpa. Går att göra i flesta bildbehandlingsprogrammen, men visst, lite överkurs är det.

Här är ett bra exempel i ringen runt loggan:

http://www.ericharshbarger.com/lego/images/bayer/100_2121.JPG

Godtfred


Emma

Stort. Hur kom du fram till just den storleken?

Godtfred

Ett tips till som du kanske redan tänkt på, men det är svårt att se på bilderna. Gör frimärket upphöjt en plate från bakgrunden, alternativt svarta tiles runt om för lite lagom 3D-effekt. (Eller iofs snarare sänk ner baseplatesen i ramen annars blir det dyrt...)

I vilket fall - ett übercool bygge!

CopMike

Citat från: Emma skrivet 16 mars 2019 kl. 17:14
Stort. Hur kom du fram till just den storleken?
Så stort som möjligt (=så bra upplösning som möjligt) och samtidigt görbart utan att bryta sig in i höglagret i Billund för att få tag på tillräckligt mycket plates utan att gå i personlig konkurs. Dvs som alla gör när de bygger stort ;D!

CopMike

Citat från: Godtfred skrivet 16 mars 2019 kl. 17:17
Ett tips till som du kanske redan tänkt på, men det är svårt att se på bilderna. Gör frimärket upphöjt en plate från bakgrunden, alternativt svarta tiles runt om för lite lagom 3D-effekt. (Eller iofs snarare sänk ner baseplatesen i ramen annars blir det dyrt...)

I vilket fall - ett übercool bygge!
Tänkte på upphöjt men jag hade inte ca 60000 studs i plates ytterligare att ha under!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.