Finns det någon med 3D-skrivare som kan skapa ett valthorn?

Startat av AndersI, 18 juli 2023 kl. 20:50

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Godtfred skrivet 25 juli 2023 kl. 19:29Måla PLA-plast är tveksamt vad jag vet. Provar göra en mindre nu när min modifierade design tillåter det. Lägger den på sniskan också för maximal hållfasthet och snyggare lagerövergångar, minskar lagertjockleken ytterligare. (det är 1cm per ruta på bilderna)

Skärmbild 2023-07-25 192632.png


Om jag får komma med en estetisk aspekt så är det fel kurva på tratten, alldeles för platt (men vem är jag att ställa krav?). Det är egentligen en exponentialkurva om jag inte minns fel.

Godtfred

Helt korrekt. Den ursprungliga exponentialformen visade sig vara helt omöjlig att skriva ut eftersom den blev så tunn längst ut... Ska se om jag kan sätta dit en bar i mitten av tratten för att kunna hålla den i rätt läge på ett enkelt sätt.

AndersI

Citat från: Godtfred skrivet 25 juli 2023 kl. 20:15Konstigt, nu när jag kollar bilder så har så klart Andreas rätt om riktningen, bilden jag kollade på först måste varit spegelvänd... Ska försöka få dit en bar inuti hornet för att hålla fast åbäket - i högerhanden... Ytan blir mycket bättre när jag skriver ut liggande, ser lovande ut just nu.

I verkligheten sitter ju högerhanden inne i tratten, men minifigar har inte riktigt den rörligheten ...

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 25 juli 2023 kl. 20:36I verkligheten sitter ju högerhanden inne i tratten, men minifigar har inte riktigt den rörligheten ...

Vad sägs om denna kompromiss? Minifigen stöder tratten med höger hand och håller (visserligen nedanför ventilerna) med vänster hand. Då kommer även munstycket nära munnen ;)

minifig_valthorn.jpg

Vidare: Eftersom utskriften ändå kräver mycket stödplast, borde det inte bli mindre irriterande ränder om man lägger rörslingan helt vågrätt? Då blir ju ränderna cirklar?

Godtfred

Blev väl hyffsat till slut?

IMG20230725214414.jpg




AndersI

Wow! Kan du göra några stycken och sälja till mig? Tänkte bygga upp min musikfamilj ...

Godtfred


AndersI

Minst två, och gärna nån i reserv ifall de faller isär ...

andreaseldh

Verkligen vackert! Mitt bitbyggda horn blev inte lika bra :P

valthorn.jpg
valthorn.io

Godtfred

Klart! Körde nio på en gång. Enklast så, utskriften tog 4h. Kanske någon annan som är intresserad av en lur?

Pm:a adressen, annars kommer det i bulkpåsen, om du har någon...


humlan

Ingen som testat med resinskrivare?  8)

De har ju generellt sett bättre upplösning. Min är på undantag tills dess jag renoverat klart där den ska stå (den luktar ILLA!)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

AndersI

#26
Tack Godtfred! Nu har jag början till "familjebandet" stående utanför Kungsörs kyrka.

rps20230802_092935.jpg

Edit: Och där kom de andra också!

rps20230802_093806.jpg

Nilseman

Måste testa på min resin-skrivare...... Det blir helt sjukt detaljrikt och smått. Du får gärna dela din fil.  :-*

AndersI

Citat från: Nilseman skrivet 17 augusti 2023 kl. 19:43Måste testa på min resin-skrivare...... Det blir helt sjukt detaljrikt och smått. Du får gärna dela din fil.  :-*

Om resultatet blir lyckat är jag intresserad!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.