Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Fästpunkter 90 graders tågkurva

Startat av Boathill, 03 november 2019 kl. 12:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Boathill

Hej!

Någon som har koll på om det finns några fler fästpunkter mot en bottenplatta i en 90 graders tågkurva än de i kurvans ändar? Eller är det tiles 100% under hela kurvan som gäller?

andreaseldh





PA160765 by Andreas Eldh, on Flickr


PA160766 by Andreas Eldh, on Flickr
Om man fäster en 2x8-plate under skarven kan man använda dessa fästpunkter. Utan plate är det bara den i hörnet som funkar. Men det kan även finnas ytterligare fästpunkter, denna räls har ju bara hälften så många syllar.

Boathill


mechamike

Väcker liv i denna Zobmbietråd.
Jag ska bygga en u-sväng med 9-volts tåg (stöm matingn i skenorna). Finns det någon som kan dela med sig på ett bra sätt om vilka fästpunket jag ska använda mig av för att få fast rälsen? Jag vill ju dessutom ha syllar tätare (1 stud breda syllar med en stud mellanrum) är det någon som redan sitter på en lösning man kan kopiera?
?

andreaseldh

Jag har hittat en alternativ fästpunkt för den mittersta syllen. Men fortfarande krävs det att man sätter en extra platta 2x8 under rälsskarven. I övrigt får du pröva dig fram om du behöver fler.

P9281587.JPG

P9281588.JPG

Boathill

Jag fäste i början och slutet av varje 90-graders del, resten ligger på tiles. Funkar fint då rälsen ändå sitter så bra ihop med varandra.

bileam

Här kan du hitta instruktioner på hur du kan fästa och bygga tex kurvor:
http://l-gauge.org/wiki/index.php/Reference_Instructions

Tunnan

Citat från: bileam skrivet 29 september 2023 kl. 07:49Här kan du hitta instruktioner på hur du kan fästa och bygga tex kurvor:
http://l-gauge.org/wiki/index.php/Reference_Instructions
Va precis påväg att tipsa om samma men du han först :P Massa mat matnyttigt på den :) 


pehter aka ibbe

Citat från: mechamike skrivet 28 september 2023 kl. 14:33Väcker liv i denna Zobmbietråd.
Jag ska bygga en u-sväng med 9-volts tåg (stöm matingn i skenorna). Finns det någon som kan dela med sig på ett bra sätt om vilka fästpunket jag ska använda mig av för att få fast rälsen? Jag vill ju dessutom ha syllar tätare (1 stud breda syllar med en stud mellanrum) är det någon som redan sitter på en lösning man kan kopiera?

Fäst i båda ändarna, det behövs ingen däremellan.
Ballastering görs med 2x3 plate i innerdel och 2x4 plate i ytterdel.
Syll fästs med varannan på befintlig och varannan på en 1x1 rund plate som är fäst på en 2x3 plate under, på samma 2x3 plate fästes en 1x4plate för att fylla ut.
Kan ordna med lite bilder senare ikväll ifall det bliv lite luddigt förklarat....
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

cyberwilma

Jag har den här bilden, nedsparad från en hjälpsam Legotågsida som jag glömt. :-[

Insnöad på modulhus, i färd med att bygga om alla set till hela byggnader.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.