Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

AFOL vs AFOL 2013: Kvartsfinal 1

Startat av Skafte, 01 september 2013 kl. 20:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Vilket bidrag får din röst?

Siggebohyttans Bergsmansgård bagar- och drängstugan
61 (77.2%)
Hörja Kyrka
18 (22.8%)

Antal personer som röstat: 79

Omröstningen har avslutats: 06 september 2013 kl. 20:26

Skafte

Siggebohyttans Bergsmansgård bagar- och drängstugan vs Hörja Kyrka


Siggebohyttans Bergsmansgård bagar- och drängstugan



Detta är en av de ståtligaste bergsmansgårdarna i hela Bergslagen. Mangårdsbyggnaden började uppföras 1790 av den förmögne bergsmannen Anders Olsson, men det var hans son Anders Andersson som under första hälften av 1800-talet satte sin prägel på gården. Förutom den enorma mangårdsbyggnaden och bagar- och drängstugan finns där också loftbod, stall, smedja och loge.  Husen är timrade, men har också stående panel och grästak. Bagar- och drängstugan tillkom vid mitten av 1800-talet. Gården har varit museum sedan 1929 och ägs idag av Örebro läns museum och sommartid ges guidade turer och bagar- och drängstugan har idag förvandlats till kafé.








Hörja Kyrka



Jag har under sommaren dagligen på väg till jobbet passerat kyrkan i Hörja, mellan Örkelljunga och Hässleholm, norra Skåne. Den kristna helgedomen fick en framträdande plats på en höjd, där man hade god utblick över byn, ån med badstället och vägen. På 1200-talet, troligen kring århundradets mitt, gick hörjabönderna samman om att bygga sig en stenkyrka. Byggnadens väggar murades av kluvna gråstensblock i kalkbruk. Den utrustades med rektangulärt långhus och kvadratiskt kor utan absid. Under 1760-talet gjordes en utbyggnad vid kyrkans västra gavel. Först 1924 byggdes ett stentorn till kyrkan då även en ny storklocka installerades. Storklockans inskription avslutas med orden:

Guds folk lofve Herren!
Dig stoftets barn, i dag jag bjuder,
Träd in möt Herren i hans hus!
Kanske härnäst min stämma ljuder,
Du bäddas ner i jordens grus







dalle

#1
Är det bara jag som tycker att bildena ser ut som frågetecken.

Edit: Nu ser jag bilderna längre ned.

Skafte

#2
Jobbar på det, Dalle...

EDIT: Ser du dem högre upp nu också?  :)

scholm

Vore intressant att få se bilder på hur byggnaderna ser ut IRL också :-)
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

Klurfigur

Jag googlade fram bilder och jämförde innan jag röstade.

Skafte

Citat från: scholm skrivet 02 september 2013 kl. 11:56
Vore intressant att få se bilder på hur byggnaderna ser ut IRL också :-)

Åkej då!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.