Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Då kör vi igen - Vad, var, när?

Kvarnbacka

Svenska militärer öppnar eld mot ett demonstrationståg i Ådalen 14 maj 1931 och dödar fem personer.

AndersI


Kvarnbacka

Citat från: AndersI skrivet 14 april 2014 kl. 08:40
Helt rätt! Din tur (igen).

Svårt att hålla sig från att gissa på så klockrena vinjetter som vi ofta har här :)
Ska försöka få till en ny i kväll!

Kvarnbacka

Här är en som många av er säkert minns:

AndersI

Jag vet (tror jag) men det är väl läge för någon annan att gissa...

shutter

#1267
Protesterna på Himmelska fridens torg 1989 var en studentrörelse som började i slutet av april 1989 och som slogs ned av armén den 4 juni samma år omkring Himmelska fridens torg i Peking, varför händelsen är känd som Massakern på Himmelska fridens torg. Demonstranterna hade då sedan en tid demonstrerat på torget för ökad demokratisering, minskad korruption och erkännande av sin egen oberoende studentrörelse. Demonstrationerna pågick i sju veckor under det att torget var ockuperat av folkmassorna och studenterna ropade "Leve demokratin, leve friheten!" till minne av Hu Yaobang. Som mest uppgick deltagarna till uppskattningsvis 1 miljon människor. Tidigt på morgonen 4 juni beordrades pansarförsedda arméstyrkor att öppna eld mot de obeväpnade demonstranterna och storma torget. Runt 3000 människor dödades eller skadades, de flesta inte på själva torget utan på den stora aveny som leder till torgets nordsida. Västerländska journalister på plats kunde följa det blodiga förloppet. Händelsen medförde att den kinesiska regimen i flera år kom att bli utsatt för stark internationell kritik.
Wiki


Kvarnbacka

Helt rätt, shutter/wikipedia   ;)

shutter

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 15 april 2014 kl. 06:54
Helt rätt, shutter/wikipedia   ;)
Tack!
Klockren vinjett. Hemsk historia om förtryck. Återkommer.

shutter


Tänk vad det är bra att ha LEGOstaden Sjöholma att plocka miljöer från. Här får du ledtråd både till plats och årstid ;)

krakfot

11 december 2010 då en man sprängde sig själv mitt under julhandeln på Bryggargatan i Stockholm?

shutter

Citat från: krakfot skrivet 18 april 2014 kl. 18:13
11 december 2010 då en man sprängde sig själv mitt under julhandeln på Bryggargatan i Stockholm?
Sprängdåden i Stockholm den 11 dec 2010 rubriceras av Säpo som ett terroristbrott... Enligt Aftonbladet bar mannen sex sammankopplade rörbomber, varav en exploderade. Utöver den avlidne gärningsmannen skadades två personer lindrigt vid explosionen. Visst är det rätt krakfot.
Ledtrådarna var Stockholm och vinter (jul, ett julpyntat winter village bakery).

krakfot

Jag är lite lat och återanvänder viggen från musiktråden... tid och händelse efterfrågas.

andreaseldh

8 juli 1776, självständighetsförklaringen läses upp och Betsy Ross bidrar inte bara med en flagga, utan även en paj?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.