Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

SHIPtember 2023

Startat av o0ger, 08 augusti 2023 kl. 18:38

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Åtminstone 100 studs i valfri riktning!

Det var värst vad folk är snabba att svara! Sex minuter och ändå två före.

Henkeso

Tack för svar! Jag tänkte att "investment in parts" betydde att man måste använda ett visst antal bitar, inte att det skulle vara en specifik längd (/bredd/höjd). Men det är klart, om man skulle sätta ett bitkrav så skulle folk kunna komma med små skepp gjorda i tusentals dots och 1x1-plates. Får se om bygget kvalar in när det är klart!

Myko

Undrar vad minsta antal bitar är för att bygga 100 studs långt

janho

Citat från: Myko skrivet 14 augusti 2023 kl. 13:49Undrar vad minsta antal bitar är för att bygga 100 studs långt

3 kanske? 2 baseplates 48x48 och något annat för att länka dem, kanske en plate 16x16. Jätte ointressant skepp, men det var inte poängen, eller?  ;D

janho

För övrigt hoppas jag att bygga något i år igen, men jag har ingen aning vad ännu. Det är ofta så och jag oroar mig inte särskilt mycket för det.

o0ger

Citat från: Henkeso skrivet 14 augusti 2023 kl. 13:35Tack för svar! Jag tänkte att "investment in parts" betydde att man måste använda ett visst antal bitar, inte att det skulle vara en specifik längd (/bredd/höjd). Men det är klart, om man skulle sätta ett bitkrav så skulle folk kunna komma med små skepp gjorda i tusentals dots och 1x1-plates. Får se om bygget kvalar in när det är klart!

Jag är inte helt säker men jag tror inte att betydelsen av förkortningen/ordet SHIP egentligen hade något med dimensioner eller antal bitar att göra i början. Det var bara ett jäkligt stort rymdskepp helt enkelt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Man får ju inte börja bygga än, men har en idé och gjort den obligatoriska 100-studs linjalen. 100 studs är längre än vad man skulle kunna tro, jag kallade in Sporty () som en tydlig referens, lite svårt att avgöra skalan annars.

DSC00298.jpg

Senast jag byggde ett SHIP tog det över 4 månader att bli klar, hoppas det går fortare i år...

andreaseldh

Eftersom man får räkna på diagonalen, räcker det även om den ena basplattan är 32 x 32. Men både fantasi och swooshability är noll.

SimpleSHIP.jpg

Ledwinka

Citat från: Godtfred skrivet 14 augusti 2023 kl. 14:52Man får ju inte börja bygga än, men har en idé och gjort den obligatoriska 100-studs linjalen.

Jag har (ännu en gång) också byggt en linjal, har en vag idé om vad jag ska bygga, men risken är att september går åt till att bygga en nästan färdig stomme och sen blir bygget aldrig färdigt. Jag gör med en dåres envishet ändå ett nytt försöka att äntligen lyckas bygga ett SHIP.


o0ger

Citat från: Godtfred skrivet 14 augusti 2023 kl. 14:52Senast jag byggde ett SHIP tog det över 4 månader att bli klar, hoppas det går fortare i år...

Kul! Ser fram emot att följa ditt bygge! Det är som sagt svårare än man tror att fylla ut 100 studs med något intressant.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mrlind

Citat från: Godtfred skrivet 14 augusti 2023 kl. 14:52Man får ju inte börja bygga än, men har en idé ...
Ser fram emot att se vad du hittar på.
Have a great build day!
Instagram Flickr

o0ger

Citat från: o0ger skrivet 14 augusti 2023 kl. 14:15Jag är inte helt säker men jag tror inte att betydelsen av förkortningen/ordet SHIP egentligen hade något med dimensioner eller antal bitar att göra i början. Det var bara ett jäkligt stort rymdskepp helt enkelt.

Här kan man se att iden om längden på skeppet kom före själva namnet:

https://news.lugnet.com/space/?n=16923
https://news.lugnet.com/space/?n=16975

Namnet verkar mer bara ha varit en kul grej som brainstormades fram.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Om man bygger en Borg- eller någon annan kub, räcker sidlängden 58 för att rymddiagonalen ska överstiga 100. Kanske en tredimensionell variant av Moduverse med Seriously Huge Investment in Greebling ;)

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet 14 augusti 2023 kl. 17:46Om man bygger en Borg- eller någon annan kub, räcker sidlängden 58 för att rymddiagonalen ska överstiga 100. Kanske en tredimensionell variant av Moduverse med Seriously Huge Investment in Greebling ;)
Räcker ju med 6x4=24st moduverseplattor i en kub som dekoreras lite. Tveksamt om det underlättar något...

Eriol

Citat från: andreaseldh skrivet 14 augusti 2023 kl. 17:46Om man bygger en Borg- eller någon annan kub, räcker sidlängden 58 för att rymddiagonalen ska överstiga 100. Kanske en tredimensionell variant av Moduverse med Seriously Huge Investment in Greebling ;)

Om man bygger ett rymdskepp som kan flyga väldigt nära ljusets hastighet kan man inte utnyttja någon relativitetseffekt för att slippa bygga så långt då? Eller är det tvärtom det fungerar? I så fall är jag inte intresserad...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.