Tips för hur man tvättar bitar (smuts, missfärgning, röklukt)

Startat av dinskugga, 03 februari 2009 kl. 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Eigenbrötler

Jag har tvättat ett tjugotal fulla tvättmaskiner med lego, alltså jag tvättade inte maskinen med legot, utan tvättade legot med maskinen  ::)

Det fungerar perfekt, använd "tvättpåse" (aka BH påse) flytande tvättsåpa och sedan häll ut bitarna på badlakan efteråt framför en avfuktare.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Peter S

Vanlig tvättpåse kan också gå sönder, så BH-påse är bättre. ICA hade en trekantig med dubbelt tyg tidigare, men har slutat sälja dem. På ClasOhlson finns liknande med låååång dragkedja i plast, som snabbt går upp. Jag brukar använda en ståltråd för att fästa dragkedjans hållare i tyget.
Men har någon tips på bra BH-påsar som inte går upp i dragkedjan så lätt?

Kattöga

Jag sydde en egen påse av vanligt bomullstyg och knöt sedan ihop den med ett stark snöre och det funkade bra! Men som sagt, slitet tyg är inte att rekommendera, då blev det bitar i hela maskinen.....  ;D

Lordflintstone

SE HIT!
Detta är mot allt vad jag lärt mig.
En kille på en FB grupp för SW vintage sa att han blekt sin milenum i direkt solljus ute och visade bilder.
Trodde det var ett skämt men brovade på några vita bitar som var missfärgade på någon sida.

DET FUNKADE.
Lät några klossar ligga i direkt solljus i 2 veckor
Det gick inte så snabbt som för honom och klossen blev inte kritvit men vitare på den "gula"sidanmen platen som var lite gul kring en stund är helvit nu.

Visste ni om detta?
Är det någon som har en förklaring?

Wineyard

En liten fråga som ev. har avhandlats: Om man ska tvätta Lego-däck, ska man tänka på något speciellt? (Jag brukar tvätta mitt övriga Lego med vatten och diskmedel)

Tektor

Gah! Hur får man bort målarfärg?
Jag har köpt gammalt Lego av en kollega, och en av satserna är fläckad med vad jag tror är målarfärg.
Det är , som ju har ett hyfsat andrahandsvärde, så jag skulle vilja rädda den.

Nån som vet vilka lösningsmedel som kan tänkas lösa upp färgstänk men inte ABS?
Och omvänt: vilka lösningsmedel ska jag definitivt inte testa?

swemixon

Vet inte om detta har diskuterats tidigare, har sett röklukt från cigaretter avhandlas men hur är det med rök/röklukt från eldning i braskamin? Sätter det sig i Lego? Någon med erfarenhet angående detta?

ingels

Nyss premiärtvättat i tvättmaskinen. Knöt dock en lite för dålig knut (halsen på T-Shirt däri allt Lego låg) så det var bitar, magneter och Technic lego all over i tvättmaskinen. Provkör en 90 tvätt och ser om maskinen överlevt. Kan bli det dyraste gratis Legot annars

Blir både tvättpåse med en T-Shirt full med Lego nästa gång det ska tvättas Lego
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Nyllet

Efter att med intresse läst igenom tråden så tänkte jag göra slag i saken och försöka snygga till några classic space-minifigs som jag beställde på Tradera för ett tag sedan. Särskilt jackan/torson är gulnad på alla tre.

Så jag beställde https://www.matsmart.se/brintoverilte-3-250ml?gclid=Cj0KCQiA2b7uBRDsARIsAEE9XpGgFeDNz6ile8Y7Z34sIizL6y_dZn4DcgTeVZyg2kRE5YHH1WUU7YgaArF3EALw_wcB.

Eftersom UV-ljus verkar vara en nödvändig accelerator (iaf. om man kör med endast 3%-ig väteperoxid) så vet jag inte om det är någon större idé att testa nu i november. Kanske ska vänta tills vårsolens strålar tittar fram i mars-april.  :)

Nåväl - jag återkommer med resultat hur som helst.


Noble_Island_Bricks

Hej! Får massa reklam på facebook ang denna minidammsugare. Någon som testat den eller liknande produkter ?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.