Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"Största Legobutiken" i Sverige?

Startat av Anders Nolberger, 18 maj 2009 kl. 16:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders Nolberger

Vilken butik har det största utbudet av Lego i Sverige? Helst med lite uppbyggda modeller så att man gå runt och "mysa" och känna sig som barn på nytt.

Men det kanske inte existerar i Sverige och möjlighet till "PaB" är väl att önska för mycket.

Här i Linköping har vi Sagoland som har bra priser och har en liten monter med lite City uppbyggt men jag vill ha mer och större!

Ras 74

Kommer du till Göteborgs området, så finns Freeport i Kungsbacka.
Det "värsta" är bara att dom säljer så fruktansvärt mycket LEGO där,
att ibland kan man undra om han säljer LEGO normalt där.
Det går ut fortare än han hinner få hem.
Jag och CopMike handlar en hel del av dom där.

-Ras-
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Filip

I skelefteå så finns ju HB Adventure. Dom har alla Star Wars minifigs i en monter och en massa landskap uppbygda, mest Star Wars men också Batman. Halva lokalen är butik och i andra halvan så får man bygga själv, vilket är kul. Man kan bygga efter beskrivning eller fritt, och dom har väldigt mycket!

Etzel

Det här med Pick-A-Brick är ju ett väldigt trevligt fenomen och jag blir ofta avundsjuk på de länder som har de speciella LEGO-affärerna med sådana (närmaste för oss bör väl vara den i Hamburg  :-\ )

MEN, jag vill minnas att jag någon gång för några år sedan (tror det var 2006) i närheten av Söderhamn i Hälsingland var inne i en leksaksaffär med en liten PaB-avdelning, ca: 20 olika bitar. Man fyllde en liten plastpåse (zip-lock) och betalde en viss summa för den (tror det var 50:- ).
Det är enda gången jag har sett en PaB i Sverige. Är det någon som har sett sådana på fler ställen?

Filip

Sådanna har funnits här och där. Den enda LEGO butiken i piteå hade en sån PaB del. Man kunde ta en "mellan" eller "stor" påse också fick man fylla den. Dom hade inte så mycket, men jag köpte sånt ett par gånger. Det försvan från piteå för typ ett halvt år sedan. I stockholm så fick jag höra att dom hade det på Barnens Hus. Detta var i februari, och jag skulle ta flyget ner till min morbor. När jag kommer dit, två dagar efter det att min morbor varit där och sett det, så var det borta. Lite smått irriterande tycker jag. Jag frågade personalen som sa att "det utgått".

Surt  :-[.

Selander

PaB verkar på väg ut ur leksaksbutikerna generellt.
Här i Uppsala har flera butiker haft det, och det har varit en riktig guldgruva att gräva ur.
När det först kom hit för några år sedan var det "random" partier med allt möjligt - typ "fyndlåda" - och ibland gjorde man riktiga fynd, av ovanliga bitar.
Sen blev det standardiserat så alla butiker som hade PaB hade precis lika.
Nu är det i princip ingen kvar som har kvar det.
Tur det finns Bricklink - det är iaf oslagbart. :-\

Anders Nolberger

Ja BrickLink är "farligt" ::)

Jag trodde inte att det fanns PaB i Sverige mer regelbundet. Jag har sett det i en affär här i Linköping men då var det bara under en kort period för några år sen så jag tror att det var en kampanj.

Tommy_la

Jag stod många timmar böjd över den där kartongen på Sagoland. :-)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Anders Nolberger

En Linköpingsbo till? Trevligt!

Jag var inte riktigt lika "inne" i Lego då så jag köpte faktiskt ingenting. På den tiden var det bara något enstaka Star Warsset som blev inhandlat.

Tommy_la

Jag hade väldigt ont om pengar då, men det blev ju ett antal påsar. Dessutom kunde man ju hålla på rätt länge med att pressa in "bara en bit till" i påsen.  :-)
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.