Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Larry Lars

#300
Vad tycker ni om att gamla varianter med skarpa hörn ersätts med nya som har rundade hörn?

t.ex. när 2436b ersätter 2436
För mej är en poäng med SNOT att ofta byta knoppriktning och därmed få tillgång till former som gör att det lite grann höjs på ögonbryn då de inte låter sig göras med knoppar uppåt. Alla dessa nya små skrevor och hål förtar då glädjen med att få till "osynliga" tekniker.

Tråkigast är nog rundningen på väggelement som 30413

Och det handlar naturligtvis inte bara om möjligheten att brilljera med helsläta ytor. ;) En aspekt är ju Lego som byggsystem. Tre plattor på höjden har samma "look" som en standardbit. Jag tycker det uppstår en svaghet i byggsystemet om du inte kan få samma släta sammanhöngande vägg med vissa bitar utbytta mot panel-bitar.

Vad tycker ni?
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tobbe Arnesson

Som med alla förändringar kommer det nog någon bra teknik ur det här med, men generellt tror jag den tidigare är bättre.

Undrar vad syftet är?
Blogg: Robotkampen

Carl T

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 03 juli 2012 kl. 13:08
Undrar vad syftet är?

Mindre smärtsamt att trampa på de nya bitarna?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 03 juli 2012 kl. 12:55
Vad tycker ni?
Håller fullständigt med dig. Tråkig utveckling. Visserligen blir hörnen inte så skarpa för små ömtåliga barnafötter att trampa på, men hörnen på en vanliga klossar är ju också vassa som tusan. Och dessutom är även nyare bitar med "tunna vassa hörn" är inte avrundade, så logiken är inte helt solklar (men den finns väl där någonstans):
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=98280
http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=98287

Man ser också utvecklingen på 1x2 jumper plate, som nu fått urfasningen (groove) undertill precis som vanliga tiles (och som 2x2 jumper plate). Lättare att få av, men inte lika osynliga skarvar.

Carl T

Citat från: Superkalle skrivet 03 juli 2012 kl. 13:38
Man ser också utvecklingen på 1x2 jumper plate, som nu fått urfasningen (groove) undertill precis som vanliga tiles (och som 2x2 jumper plate). Lättare att få av, men inte lika osynliga skarvar.

Och samtidigt har man hårdlanserat den nya isärplockaren som kan ta bort jumper plates. Ogenomtänkt, skulle jag säga. Jag tröstar mig med att den nya versionen är ett bra komplement till den gamla, inte minst om man vill blanda med tiles (t.ex. mellan våningar i ett hus).
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Larry Lars

#305
Citat från: Superkalle skrivet 03 juli 2012 kl. 13:38
Man ser också utvecklingen på 1x2 jumper plate, som nu fått urfasningen (groove) undertill precis som vanliga tiles (och som 2x2 jumper plate). Lättare att få av, men inte lika osynliga skarvar.

Det tycker jag är väldigt tråkigt och inkonsekvenser är det ingen brist på precis.
En nyare bit 92593 som är en plate som saknar två studs snarare än att vara en tile som har fått studs!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Tobbe Arnesson




Delarna borde komma på s@h, fast jag väntar till julkampanjerna och hoppas blir årets lockvara.
Blogg: Robotkampen

Larry Lars

4x4 round plate med hål i ser ut att dyka upp framöver.

by porschecm2, on Flickr

Något som länge saknats. Varit svårt att göra snygga saker med 4x4 transparant halvsfär som funnits ett tag. Jag tycker dock att de borde släppa en bit med något större hål för det ändamålet. Ett snyggt hål är i alla fall en bit på vägen. :)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

Om någon missat: En pretzel dyker upp i Bag End-setet och i CMF 8 (Bavarian Boy).
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Woodpicker

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 09 juli 2012 kl. 08:46



Delarna borde komma på s@h, fast jag väntar till julkampanjerna och hoppas blir årets lockvara.

Har kollat på YT klippen med och konstaterat att detta set är ett MÅSTE i samlingen!!  ;D
Technic-freak, Samt City & 6-wide ;)

Larry Lars

Rancor-skötarens stav ser ut att vara något spännande på nybits-fronten. Om det är en hel stav med lös klo eller om fästena också är lösa bitar är svårt att avgöra. Det senare vore ju riktigt bra.


by BrickUltra, on Flickr
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Wineyard

Visst är även det stora gallret nytt?

Skafte

Citat från: Wineyard skrivet 16 juli 2012 kl. 22:07
Visst är även det stora gallret nytt?

Det är inte 89513 då? Eller är det bredare?

Wineyard


Citat från: Skafte skrivet 16 juli 2012 kl. 22:20

Det är inte 89513 då? Eller är det bredare?
[/quote]
Det är inte den biten, den ser bredare ut med större hål.

Skafte

Skulle just ändra mitt inlägg, den är 12 bred. Det syns på bilderna i länken som Larry Lars postade i SW-tråden. 1 x 12 x 12 är den. Stora borgar på gång...

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.