Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2012

Startat av Ras 74, 18 oktober 2011 kl. 13:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Superkalle

#255
Citat från: Myko skrivet 05 maj 2012 kl. 19:01
Hur många andra bitar finns det som inte har några "anti-studs"? Jag lyckas inte komma på några, förutom möjligen minifig-handen. Det finns förstås diverse bars osv som bara går att sätta i clips.
Jag gjorde en snabb överslagskalkyl och fick fram att ca 20% av alla LEGO-bitar saknar "anti-stud". Några exempel:

23065   Duplo Ball for Ball Tube
2335   Flag 2 x 2 Square
2346   Tire 30 x 10.5 Offset Tread
2400   Door 1 x 5 x 10 Curved Top
2415   Plate, Modified 2 x 2 Thin with Plane Single Wheel Holder
2418b   Windscreen 6 x 6 Octagonal Canopy with Axle hole
2421   Propeller 3 Blade Small
2433   Hinge Bar with 3 Fingers and End Stud (Control Lever)
2447   Minifig, Visor Standard
2470   Wheel Wagon Small (27mm D.)
2473   Vehicle, Brush

Tittar man vidare så hittar jag att av 2500 bitar i LDD är det 27 stycken som inte har någon koppling alls (mynt, bollar etc).

Larry Lars

#256
Citat från: Superkalle skrivet 05 maj 2012 kl. 20:35
Citat från: Myko skrivet 05 maj 2012 kl. 19:01
Hur många andra bitar finns det som inte har några "anti-studs"? Jag lyckas inte komma på några, förutom möjligen minifig-handen. Det finns förstås diverse bars osv som bara går att sätta i clips.
Jag gjorde en snabb överslagskalkyl och fick fram att ca 20% av alla LEGO-bitar saknar "anti-stud". Några exempel:

23065   Duplo Ball for Ball Tube
2335   Flag 2 x 2 Square
2346   Tire 30 x 10.5 Offset Tread
2400   Door 1 x 5 x 10 Curved Top
2415   Plate, Modified 2 x 2 Thin with Plane Single Wheel Holder
2418b   Windscreen 6 x 6 Octagonal Canopy with Axle hole
2421   Propeller 3 Blade Small
2433   Hinge Bar with 3 Fingers and End Stud (Control Lever)
2447   Minifig, Visor Standard
2470   Wheel Wagon Small (27mm D.)
2473   Vehicle, Brush

När vi talar om nya revolutionerande "2x2 tile med studs" skulle jag ändå säga att bitar med jämförbar funktionalitet är ganska få. Skulle jag jaga en lista så skulle det vara en med bitar som har en eller flera vanliga studs, men utan några anti-studs. Det användbara med den nya biten är ju att den har två "ovansidor". Frågan är om det inte vore ännu mer användbart, (och kanske mer fusk), med en plate med studs både uppåt och nedåt.

Citat från: Superkalle skrivet 05 maj 2012 kl. 20:35
Tittar man vidare så hittar jag att av 2500 bitar i LDD är det 27 stycken som inte har någon koppling alls (mynt, bollar etc).

Superkalle: Ta en bild på en Legoboll och lägg upp på Flickr så skall jag berömma dej för bra "SNOT" ;)
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Superkalle

Citat från: Larry Lars skrivet 05 maj 2012 kl. 20:58
Superkalle: Ta en bild på en Legoboll och lägg upp på Flickr så skall jag berömma dej för bra "SNOT" ;)
Ja, jag lägger upp en ensam boll, så kan du berömma mig för NPU  ;D

(gud va torra skämt  :o)

Larry Lars

#258
Tittade lite närmare på en bit, som nämnts tidigare i tråden, från temat Friends.

93095
Då fattade jag inte vad den skulle vara bra för, men nu har jag förstått att den används för att hålla dockorna på plats i fordon.
Avdelaren i mitten är tunnare än tjockleken hos vanliga vägg-element och kan därmed även användas för minifigs.


New part - 1x2 panel with divider - Minifig compatible by Bill Ward's Brickpile, on Flickr

Jag har länge saknat någon typ av bit som skulle möjliggöra motorcyklar, speederbikes och hästar som inte går att se tvärs igenom när gubben klivit av.
Nu när LEGO själva fått korn på liknande funktionalitet kanske fler och bättre varianter är att vänta.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Magnus den store

Smart funktion på 93095. Då behöver den bara komma i en vettig färg.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Larry Lars

Kanske har denna nämnts tidigare och/eller funnits någonstans innan, men denna förträffliga blomkvast var ny för mej.


Jag gillar att LEGO experimenterar med olika sätt att utveckla klassiska bitar för ökad mångsidighet.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Stigge72

Citat från: Larry Lars skrivet 08 maj 2012 kl. 12:38
Kanske har denna nämnts tidigare och/eller funnits någonstans innan, men denna förträffliga blomkvast var ny för mej.


Jag gillar att LEGO experimenterar med olika sätt att utveckla klassiska bitar för ökad mångsidighet.
Blommorna ser ut att vara de gamla vanliga, men den gröna känner inte jag igen iaf.

Tobbe Arnesson

Jag vill minnas att vi redan diskuterat bb560, men som sagt kul med ny variant på gammal bit.

Blogg: Robotkampen

Wineyard

Skidan 90509 kommer i vanliga systemet i Friends adventskalender

Mirandir

Tyvärr har jag för mig att de skidorna är turkosa... Om de nu inte finns med i flera luckor...
Legobloggen: http://legobloggen.com

Gray

Man kan väl nästan utgå från att samma skidor kommer att dyka upp i LEGO City-kalendern också. Vore ju konstigt annars, när dom nu gör sig besväret.

Tobbe Arnesson

Officiella bilderna för 9398 4 x 4 Crawler har nu släppts, zoomar man in kartongen lite ser man att det blir två nya motorer.

Dels servomotorn, som jag hoppas har "return to center"-funktion och inte blir ledsen om man svänger max en längre stund. Väldigt användbart, dels för styrning men även för pneumatiska ventiler och liknande. Jag gissar tyvärr att den blir "allt eller inget", dvs. inga mellanlägen för när man kör spaken på IR-dosan bara lite.

Så kommer även en motor i storlek large, sedan tidigare finns M och XL. Gott om fästpunkter på denna, bra!
Blogg: Robotkampen

Carl T

Kul med nya motorer! Undrar om någon LUG lyckades beställa dem i årets LUGBULK. Jag hoppas att vi kan ta åtminstone en av dem nästa år, även om jag inte vet riktigt vad jag skulle ha dem till. L-motorn kanske kan vara bra att driva tåg med?
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Tobbe Arnesson

De kommer vara löjligt dyra under andra halvan av 2012 på BL, men de borde sippra ut i första vågen av mindre set 2013 och därmed bli mer överkomliga.

Bulken borde vara funkis då de garanterat kommer kosta mer än 10 DKK/styck och därmed kan beställas i enstaka. Skulle förvåna mig om någon lug lyckades få med dem redan i år, setet kommer ut först runt augusti någonstans (har inte sett något släppdatum för det men det är då de brukar komma - apropå det siar jag att det kommer priskrigas om det i den svenska julhandeln).
Blogg: Robotkampen

Linus Damberg

Kan någ bli en sån :)
Den som äger mycket silver kanske är lycklig.
Den som äger mycket LEGO kanske är lycklig.
Men den som intet äger kan sova lugnt.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.