Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

"vanliga" järnvägskurvor finns ej mer?

Startat av Ferdik, 28 december 2010 kl. 09:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Ferdik

Jag funderade på att uttöka min järnvägsnät med fler kurvbitar. Till min förskräckelse möts jag av detta: http://shop.lego.com/ByTheme/Product.aspx?p=7499&cn=87&d=328    :o

"vanliga" kurvor går ej att köpa löst utan är ersatt av flexible tracks!  ???

Vad är grejen? Det blir sjukt fult att ha flexible tracks i varenda kurva!   :'(

De går kanske att få tag på annat håll, men att de inte längre är i produktion är INTE bra. Om man villa ha de fula flexible tracks finns de redan ett set med endast dem. Det räcker!  :)

Tobbe Arnesson

Verkar inte finnas enbart rakor heller...
Blogg: Robotkampen

Nextuz


Carl T

Helt vansinnigt. Förhoppningsvis är det ett övergående problem. Jag har svårt att tro att de inte kommer att sätta igång produktionen av vanliga spår igen så småningom.

Själv har jag bara två paket spår, två paket växlar, en |X|-växel och de spår som följde med godståget, passagerartåget, Emerald Night(kit) och stationen. Jag konstaterade nu i dagarna att detta är tillräckligt för en layout med tre loopar på ungefär 2x2.5 meter, där flexspår fick ersätta ett par kurvbitar och många rakor. Även om jag inte har hur mycket plats som helst skulle jag nog också vilja ha några paket spår till, inte minst de raka...
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Fredrik

#4
Tycker det är bra faktiskt, köper man de nya tågsetten och ett par växlar har man bra med kurvig räls iallafall :)
Flexible track e inge vidare, men bättre en ingenting alls  :)

Carl T

Citat från: Fredrik skrivet 28 december 2010 kl. 21:52
Flexible track e inge vidare, men bättre en ingenting alls  :)

Som ersättning för vanligt spår, absolut. Men de är utmärkta till att skarva ihop om man lagt sitt spår på något "otillåtet" sätt, till exempel om man inte vill ha en extra kurva vid den svängda delen av en växel eller om man vill ha parallella spår med mindre avstånd än 16. Hade jag haft fler raka spår hade jag också velat testa att blanda raka spår och flexspår för att göra mindre kurviga kurvor.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

Carl T

#6
Citat från: Carl T skrivet 29 december 2010 kl. 09:34
Hade jag haft fler raka spår hade jag också velat testa att blanda raka spår och flexspår för att göra mindre kurviga kurvor.

Sagt och gjort - det funkade utmärkt att sätta en bit flexspår mellan varje eller varannan rak bit för att få en svag kurva runt burspråket (och julgranen) i vardagsrummet. Bökigt om man inte vill att spåret skall flytta sig kanske, men annars bra. Nu har jag dessutom byggt ihop mina nya och gamla 4.5V-spår, inklusive två korsningar, och det hade varit hopplöst att få till en så här kompakt och förvirrande layout utan flexspår.

Men för att återgå till ämnet: det verkar som att priset på kurvor är på väg uppåt, så det är möjligt att det är läge att köpa om man kommer att behöva kurvor den närmaste tiden. Fast man kan förstås köpa ett gods- eller passagerartåg då och då när man behöver ett extra varv. Själv har passat på att beställa 64 kurvor på bricklink för <räknar> runt 3.60 kr/st inkl frakt.

Annars är det nog inte så illa tänkt av TLG som respons på klagomål om brist på raksträckor. Kurvor har ungarna åtminstone till ett varv från tågseten, och köper man växlar får man så det räcker till att göra parallella spår. Raksträckor köps för att ungarna vill bygga längre banor, och då får de flexspår som de kanske annars inte skulle önskat sig (eller som den potentielle köpare inte skulle förstått sig på), men som kan tjäna som kurvor när det kniper. Men det är klart att jag hellre hade velat kunna betala enbart för den sorts spår jag saknar.
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

SuperMario

Citat från: Carl T skrivet 31 december 2010 kl. 16:09...mina nya och gamla 4.5V-spår, inklusive två korsningar...
Kanske 9V?
4,5V - 12V (utan - med mittströmskena) går väl inte att bygga ihop med de nyare spårtyperna (9V - PF)?

Citat från: Carl T skrivet 31 december 2010 kl. 16:09...Men det är klart att jag hellre hade velat kunna betala enbart för den sorts spår jag saknar.
Samma här!
Dessutom hatar jag de nya vägarna, det går inte längre att enbart köpa en sort, de har gjort par! Helt idiotiskt!!!

Carl T

Citat från: SuperMario skrivet 31 december 2010 kl. 16:56
Citat från: Carl T skrivet 31 december 2010 kl. 16:09...mina nya och gamla 4.5V-spår, inklusive två korsningar...
Kanske 9V?
4,5V - 12V (utan - med mittströmskena) går väl inte att bygga ihop med de nyare spårtyperna (9V - PF)?

Går och går... en rak bit (flexspår duger) i slutet av nya spåret, en 2x8-platta under änden på gamla spåret (har grått och blått, utan ström) och fyra 1x8-tiles till att hålla ihop det hela så skuttar tåget glatt över från den ena sorten till den andra. Däremot har det varit en del problem med att tågen ibland spårar ur i de gamla växlarna. Det vägs upp av att jag gillar att ha en del växlar där tillståndet kan ändras av passerande tåg, så att tåget kan besöka en del av spåret flera gånger innan det besöker en annan. Riktigt kul blir det nog om jag orkar fixa med MindStorms-styrda växlar så att tågen kan skickas runt mer slumpmässigt - redan nu var det en utmaning att hålla igång tre tåg utan kollisioner.

Citat från: SuperMario skrivet 31 december 2010 kl. 16:56
Citat från: Carl T skrivet 31 december 2010 kl. 16:09...Men det är klart att jag hellre hade velat kunna betala enbart för den sorts spår jag saknar.
Samma här!
Dessutom hatar jag de nya vägarna, det går inte längre att enbart köpa en sort, de har gjort par! Helt idiotiskt!!!

Det är en del av anledningen till att jag inte köpt en enda. En annan är att jag inte bestämt mig för om jag skall försöka bygga mer upphöjt så jag t.ex. kan göra tunnelbana. Blir bara så hiskeligt dyrt med bitar om man gör det, plus att jag inte riktigt har plats till permanent stadsbygge. :-\
En vuxen man som bygger med LEGO? Jaha, ja.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.