Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

10179 Millennium Falcon

Startat av Gaumont, 10 augusti 2014 kl. 16:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Gaumont

Tjenare

Sitter som stolt ägare av en 10179 Millennium Falcon. Men som alla som sett den vet tar den en rejäl bit plats av ens utrymme. Jag har även nu ägt den i ett flertal år och det blir ju inte direkt av att man tittar på den varje dag även om den är ett imponerande bygge.

Så jag har funderat på att sälja den vidare till någon som hade uppskattat den som jag gjort. Men samtidigt känns det trist att göra sig av med en sådan ikoniskt set. Och sen är där hela delen med värdering, vad kan man räkna med att en sådan är värd idag? Och vad är oddsen på att en ny version släpps som gör att värdet rasar (vilket jag antar det hade).

Jag är verkligen kluven till denna fråga, att behålla eller inte. I grund och botten vill jag ju ha kvar den, men kommer nog att montera ned den då, och på något sätt känns det som lite synd att stoppa undan den i en garderob när någon annan kunde få glädje av den.

Någon annan som varit i en liknande situation med lite visdom att dela med sig av?

Stoffe

Det här borde iallafall ge dig en fingervisning om värdet (sålda på bricklink). Vore jag du skulle jag absolut inte sälja! jag tror en ångrar sig ganska omgående om en gör det.

mechamike

Sälj den inte.. plocka ner den i bitar och välj något av följande:


1. Bygg nått annat med bitarna! (Min favorit)

2. Behåll den i kartongen och plocka fram den nån regning sommar och bygg upp den igen (kanske i sällskap med några kompisar och ett gott öl)och njut av den igen.

3. Behåll den i kartongen och göm den längst in i garderoben, glöm bort den och gläds av att hitta den när du ska flytta in på ålderdomshemmet. Du kommer garanterat vara mer populär i samlingsrummet  än en väldigt skrynklig och senil, Darin som berättar om sina anekdoter som pensionerad statsminister på TV till en bricka  finska pinnar och  kaffe.
?

o0ger

Till att börja med är denna fråga delad i två delar tycker jag.

- Vad har den för värde för dig?
- Vad är det ekonomiska värdet?

Om vi börjar med det personliga värdet. Bara du kan svara på vad 10179 är värt för dig. Kanske är Millenium Falcon och Star Wars något som är dig extra kärt? För mig har Star Wars en alldeles egen plats i hjärtat. Jag hade gärna ägt en 10179, men jag missade tåget när det gick. Jag har köpt en B-Wing istället. Den är oöppnad. Jag väntar på att mina söner ska bli lite större. Då tänker jag plocka fram den en vacker dag. Jag köpte den förvisso till ett ganska bra pris, men nu tänker jag inte mer på det ekonomiska värdet. Det känns bara bra att ha den.

När det gäller det ekonomiska värdet så blir det knivigare. Det är som med aktier eller hus. Man kan aldrig förutse vad som är rätt eller fel och när man ska sälja eller köpa. Om du inte är så sugen på att bygga med LEGO utan bara behöver pengar så är det bara att sälja tycker jag. Kanske går priset upp, eller så går det ner. Det vet man aldrig. Inget att funder på eller gräma sig över. Men om du inte behöver pengarna, så tycker jag du ska göra som Mechamike säger.

Du ska inte tänka på 10179 som en hög med pengar. Det är en hög med LEGO. LEGO ska man spara och ge till sina barn eller barnbarn. Det ska tas isär och byggas med om och om igen. Där mellan ska det förvaras sorterat i plastlådor och eventuellt användas i en och annan MOC. ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.