Buggar och fel i LDD - rapportera här

Startat av Superkalle, 28 april 2013 kl. 14:51

Föregående ämne - Nästa ämne

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 16 december 2015 kl. 10:22
Jag fattar inte. Kan du ladda upp LXFen?

Inte förrän efter jul dessvärre. Det är en julklapp till någon här på forumet :)

Grejen är att den hoppas över bitar i byggbeskrivningen som genereras, både i LDD och i html-versionen, vilket även resulterar i att bitlistan i slutet av html-versionen är inkorrekt. Laddar upp efter jul om någon vill undersöka lite noggrannare.

Nextuz

Om man sätter en plate i skåran som finns uppepå 2399 och fyller ut den... Varför kan jag då inte sätta en bit uppepå 2399? :O

andreaseldh

Den felaktiga kollisionsvolymen på 4070 rapporterades redan 24 maj 2013 och är den mest irriterande buggen i LDD som jag känner till.

Eftersom det gäller en så gammal och grundläggande bit och buggen inte är fixad ännu, undrar jag hur vår rapportering av buggar når TLG och hur deras vidare arbete går till?

Och om våra ärade moderatorer anser att denna fråga hör hemma i någon annan tråd, så är det fritt fram att flytta den dit!

mechamike

PM:a Superkalle, och be han kolla vad som hänt med Jiran på ärendet  ;)
?

Superkalle

Ärendet rappporterades in för många år sedan och ligger kvar. Grundproblemet är att kollisionsvolymen i knoppen är för liten så att i detta fall man kan placera biten felaktigt. Det finns flera liknande fall. Eftersom LDD (från början) var ett enklare verktyg för enklare bruk, så har man en aningen tolerans mellan klossarna för att tillåta viss flexibilitet. I detta fall skulle man dock kunna minska toleranserna något, men problemet är att då kommer alla modeller där denna felaktiga teknik använts gå sönder (en av bitarna skulle försvinna när man öppnar filen). Så man är fast lite i "skall vi uppdatera och göra det riktigt och riskera klagomål, eller skall vi leva med problemet". Än så länge verkar det som man valt det sistnämnda.

andreaseldh

Aha, precis som Knattarnas dilemma! De kallar Kalle för "farbror" trots att det är Kalles syster Della som är deras mamma. Och "farbror" Joakims syster Hortensia är Kalles mamma.

andreaseldh

Om man vill bygga en V-motor där cylinderraderna är förskjutna 1 knopp, behöver man en vevaxel som ser ut såhär. Problemet är att den inte går att bygga i verkligheten, vevstakarna får inte rum vare sig bredvid mellanvinklarna eller ytterkantsbitarna.

andreaseldh

Knopparna på sidan av kamerabiten 4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?

Superkalle

Citat från: andreaseldh skrivet 14 maj 2016 kl. 03:04
Knopparna på sidan av kamerabiten 4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?
Är inte riktigt med på vad du menar. Kan du förklara lite mer?

Magnus den store

Citat från: Superkalle skrivet 15 maj 2016 kl. 11:49
Citat från: andreaseldh skrivet 14 maj 2016 kl. 03:04
Knopparna på sidan av kamerabiten 4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?
Är inte riktigt med på vad du menar. Kan du förklara lite mer?
I verkligeheten är X större än Y. Se bifogad bild.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 15 maj 2016 kl. 13:53
I verkligeheten är X större än Y. Se bifogad bild.

Ja, precis så! Höjden på en knopp är alltså aningen större än hälften av tjockleken på en tile. Det är därför man inte kan sätta en o0ger-brick 4070 med knoppen mot en kloss. Man kan då fråga sig varför TLG inte väljer att låta sidoknoppar vara ett undantag och göra dem något lägre. Beträffande kamerabiten så har alltså TLG gjort detta undantag, men bara på den ensamma knoppen i bakändan. Båda byggena på min bild fungerar i LDD, men i verkligheten fungerar bara den gröna. Den röda är alltså buggen, resten är en filosofisk diskussion från min sida.

marpe

Har hört att fler har problem med flash player och uppdateringar av LDD. Här är en detaljerad lösning.

Problem:
Uppdateringen till LDD (4.93) kräver att utdaterade Flash player 10 är installerat oavsett senare version(För närvarande 21.) Flash player 10 är inte tillgänglig bl.a pga säkerhetsproblem. Uppdateringen av LDD avbryts.

Lösning:
För att LDD ska hitta Flash player (21) krävs att installationen sker inifrån Internet Explorer istället för Firefox m.fl.

1. Nyinstallation av Flash player från Internet Explorer.
2. Omstart.
3. Installation av LDD.
4. Klart.

Win 7 64 bitars.

andli

Har jag ställt in något fel? Den vänstra funkar fint IRL, men den högra funkar ju inte IRL...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Superkalle

Sent svar, men nej, du har inte ställt in något fel. Om man målar de båda 1x1-bitarna transparenta, så ser man tydligt att LDD gör fel i den högra. Det verkar vara så att denna kombination lurar LDD att "stänga av" sin kollisionskontroll och/eller att kollisionsvolymerna inte är rätt modellerade.

stej123

På min nya dator bryter LDD ihop efter att man satt ihop bara ett fåtal bitar. Själva programmet kraschar inte, men bitarna blir "halvtransperanta" och det blir omöjligt att bygga.

Bild:

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.