Tänkte dra igång en tråd där man kan rapportera buggar o fel i LDD. Mest tänkte jag väl kring själva bitarna, men även problem med mjukvaran går bra att posta om.
Det finns två sorters räls i LDD, en under tågrälsikonen och en under elmotorikonen, de är inte kompatibla. Om man bara använder räls från en ikon passar de ihop, men det går inte att blanda dom. Ska jag använda en tågväxel måste jag således använda de andra rälsbitar som finns under samma ikon (motorn) till resten av tågbanan.
Jag är inte så duktigt på tåg, men bitarna under den ena kategorin är 9 eller 12 V och den andra PF. Men om dessa går att koppla ihop som fysiska delar vet jag inte. Någon tåg-specialist som kan berättar hur det ligger till?
Kan inte tänka mig att växlarna är några andra än dessa:
Och dessa har inte rakskurna ändar...
Det jag menade var att det finns 9V växlar också: http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=2859
Men jag ser att de inte har rakskurna kanter heller.
Som jag kan se ser ändarna lika ut på båda typer. Om någon tågfantast har båda typer borde detta kunna verifieras IRL - om PF och 9V går att montera ihop. I så fall borde det samma gå att göra i LDD.
Fel ID vid export till excelformat
exempel
Inne i LDD modellen så är det rätt bit - dvs 63965 med färgen '194 - Medium Stone Grey'
men vid export från LDD till excel så får man ut fel id 4533908
det korrekta nummret ska vara 4538098
(I setet
Palace Cinema Creator Expert så finns den rätta biten och i denna instruktion är det bit nummer 4538098)
export från LDD ger följande på min dator
4533908 STICK 6M W/FLANGE
63965 194 - Medium Stone Grey 12
LDD:s databas med ID-nummer är tyvärr inte så bra (och/eller den mappar inte så bra mellan "utbytbara" bitar, som i detta fall). Har märkt det tidigare också. Ett förslag är att använda LDD Manager istället - kvaliteten är generellt bättre (från BL) och innhåller fler och mer aktuella ID:n - även för bitarna i Extended Mode.
Men, bra funnen bugg. Jag tar den med mig.
@Illuwatar: Har fått lite mer info om tågväxlarna och de verkar som de skall fixas till nästa LDD update!
Bugg eller fel.. vet ej... Men upptäckte att man kan göra såhär i LDD... men i verkligheten är det illegal.. :P
Citat från: Nextuz skrivet 24 maj 2013 kl. 13:36
Bugg eller fel.. vet ej... Men upptäckte att man kan göra såhär i LDD... men i verkligheten är det illegal.. :P
Helt rätt iaktaget. Detta är en bugg.
Det är kollisionsvolymen i alla knoppar i LDD som är något för liten. I framtiden hoppas jag på att det blir en allmän "uppförstoring" så att knopparna får samma kollisionsvolym som den geometriska ytan som man kan se.
60897 finns i Dk green i LDD. Men inte i utgivna set. Bugg eller kommande nyans? Brukar kommande nyanser läcka ut i LDD i förväg?
En bugg till din samling, Superkalle. :)
Tackar...den rapporterar jag in :)
En sak jag hittade när jag lekte med lite räls.
Här kommer en till buggrapport som tack för den fina föreläsningen i Norrköping. :)
88000 har problem med kollisionsytor gentemot vissa andra bitar. En
98138 hade inte fäst på någon av de röda positionerna. De osynliga plupparna på ovansidan av
88000 är roliga också. :)
En kopp starkt kaffe skulle ha suttit bra nu... Fast kanske inte ur den lila koppen. Den rosa kastrullen - som står på en osynlig stud - går rakt igenom koppen. Även dess botten läcker eftersom den är genomborrad av
88000. :'(
Hmm var ställde jag mina röda kaffekoppar? Hoppsan. ???
Ibland så är kollisionsytorna på vissa bitar väldigt förenklad, och det kan i vissa fall bara vara ett enda stort rätblock, och så är fallet för 88000, och då får man i vissa fall ett visst överlapp. Men eftersom 88000 är såpass ovanlig bit, tror jag att den hamnar ganska långt ner i prio-listan för att få förfinade kollisionsvolymer. Då är kaffekoppen helt klart ett snäpp mer relevant att fixa till eftersom den är så vanlig och i dessutom i vissa fall används som konstruktionselement (t ex i nya Maersk-båten ser man det i fören på ett ställe).
3614 är också intressant, eftersom den inte skall kunna sitta mellan fyra knoppar, och därmed skall den heller inte "fästa" på utsidan av en knopp. Det gör däremot andra 1x1-bitar av olika slag, och är en negativ sidoeffekt av hur "connectivity" funkar i LDD.
(Med 1x1 menar jag t ex 6141 1x1 Round Plate, men däremot inte 39138 1x1 Round tile)
Kanske är det kastrullen som strular till det och inte den röda koppen?
Det finns två osynliga bitar i senaste uppdateringen 1392, en brick 2x2 och en brick 2x6.
Citat från: Lews skrivet 12 maj 2014 kl. 17:41
Det finns två osynliga bitar i senaste uppdateringen 1392, en brick 2x2 och en brick 2x6.
Vad är det för färger? Och hur gör du för att få dem på skärmen som du visar i bilderna?
Citat från: Superkalle skrivet 12 maj 2014 kl. 20:19
Vad är det för färger? Och hur gör du för att få dem på skärmen som du visar i bilderna?
Enligt "color picker tool" i extended mode heter färgen "Tr. Bluish Violet (Glitter)". Skärmdumparna är tagna i standardläget och dessa två osynliga bitar finns upplagda bland alla andra.
Det är därför bara att välja bitarna och lägga ut dem som vanligt.
Konstigt - jag tycker mig leta min hittar dem inte. Någon annan som kan bekräfta Lews uppgifter?
Citat från: Superkalle skrivet 12 maj 2014 kl. 21:32
Konstigt - jag tycker mig leta min hittar dem inte. Någon annan som kan bekräfta Lews uppgifter?
Jag har de bitarna i den färgen in min LDD. De är inte osynliga.
Jag får samma fel som Lews - samma bitar, samma färgkod, samma programläge. Man ser bara "skuggan" av bitarna i editorn och i bitlistan är det tomma hål.
Hur kommer det sig att den här buggen är kvar i LDD:
(https://dl.dropboxusercontent.com/u/3948340/swebrick/headligt_bugg.png)
Rapporterade inte du den för längesen Superkalle?
Jodå, den är rapporterad. Men ibland tar det tid, och ibland finns andra anledningar varför det inte kan/går att fixa en bugg. Om vi träffas på eventet i höst, kan jag förklara lite mer.
Här föresten två till (förutom den du nämnde) på samma tema - dvs som går att göra i LDD, men inte i verkligheten. :)
I verkligheten kan denna gubbe ta ett steg tillbaka och ställa sig med ryggen mot väggen, men i LDD går det tyvärr inte. Det tar stopp redan om man försöker ställa ett par byxor intill en ensam kloss.
Om man viker dem frammåt lite då?
De gröna byxorna lutar framåt 22,5 grader och fungerar uppenbarligen. De röda, tagna direkt från lådan, går inte att sätta på plats. Det jag sa tidigare om en ensam kloss gällde förresten inte, det är först när väggen är två klossar hög som det blir problem.
Den minsta höftvinkel som fungerar i LDD är 4,72 grader, vilket får sin förklaring om väggen görs högre. Faktum kvarstår dock att minifiguren i verkligheten kan stå helt rakryggad om väggen är 3 klossar eller lägre.
Att placera gubben med bröstet mot väggen går hur bra som helst.
Här har vi förklaringen, går att bygga i LDD, men inte i verkligheten (med raka ben).
Citat från: andreaseldh skrivet 12 juli 2014 kl. 21:11
Den minsta höftvinkel som fungerar i LDD är 4,72 grader, vilket får sin förklaring om väggen görs högre. Faktum kvarstår dock att minifiguren i verkligheten kan stå helt rakryggad om väggen är 3 klossar eller lägre.
Det går faktiskt inte att placera ett par minifig-ben mot en vägg som du visade, inte ens i verkligheten, utan att man måste luta midjepartiet framåt en liten bit. Anledningen är att midjepartiets centrumlinje sitter ca 0,3 mm längre bak än benens centrum-linje, så därför måste man böja midjan lite framåt, även i verkligheten. Man kan se detta själv om man tar en par ben med midjan i helt "upprätt" position, och sätter kant-i-kant mot några klossar (dvs "rygg-mot-rygg"). Då ser man att det blir en liten, liten glipa under fötterna. Och när man trycker till för att stänga glipan så böjer sig antingen midjan framåt lite, eller så blir det en glipa under de andra klossarna.
Så kontentan är faktisk att LDD gör rätt - trot eller ej :).
Avståndet på 0,3 mm som är "fel" kan illustreras enligt bif. bild:
-----------
OBS! Att det däremot går att bygga minifigure framåt, som du visade beror däremot på ett fel i LDD, som tillåter minifig-huvudet att kollidera in i "väggen", vilket beror på att kollisionvolymerna som finns inne i de digitala klossarna är för små i detta fall. I verkligheten måste man luta figurens överkropp en sisådär 2 grader eller så.
Citat från: Superkalle skrivet 12 juli 2014 kl. 23:13
Det går faktiskt inte att placera ett par minifig-ben mot en vägg som du visade, inte ens i verkligheten, utan att man måste luta midjepartiet framåt en liten bit.
Intressant, jag provbyggde idag! Hur tänkte TLG när de gjorde minifigsen på detta vis?
Däremot hittade jag ett byggsätt som faktiskt
går även i verkligheten!
Citat från: andreaseldh skrivet 14 juli 2014 kl. 21:21
Däremot hittade jag ett byggsätt som faktiskt går även i verkligheten!
Saken är att head-light-biten hamnar i så väldigt hårt spänn, att den därför klassificeras som "olovlig" på TLG. Men visst, jag kanske uttrykte mig slarvigt, man kan förstås rent fysiskt sätta bitarna så, men tekniken får inte användas i officiella set, och det är detta som styr hur LDD fungerar.
Så särskilt hårt sitter den inte, det är ju som en
3005 på tre sidor och en fastklämd tile på den fjärde. Jag gissar att den är olaglig enligt TLG eftersom det anses onödigt att montera en SNOT-bit SNOT. En betydligt hårdare koppling är välkänd för alla som byggde på Åhlénshuset.
Att klämma fast en tile går däremot inte att göra i LDD.
Citat från: andreaseldh skrivet 18 juli 2014 kl. 22:14
Så särskilt hårt sitter den inte,
Helt klart illegal, med mina bitar i alla fall.
Jag studerade just den kopplingen, och headlight-biten blev i mitt fall faktiskt lätt deformerad i underkant av stud:en på plate:n.
Dessutom är det kontakt mellan headlight-stud och plate-stud. Det kan eventuellt vara så att avrundningen av kanterna på stud:en har varierat genom åren - om det varit helt raka cylindrar vore det ingen som helst tvekan om att det är kläm-kontakt.
Jag gillar dina analyser Andreas - du vrider och vänder på argumenten. Helt rätt :)
Anders I har redan svarat ang. headlight-brick.
Vad gäller Technic-brick och att stoppa en knopp från sidan, så är det en tveksam koppling, som många av de gamla rävarna på LEGO:s tekniska avdelning är tveksamma till. Orsaken är dels att det blir en väldigt hård inspänning, dels att inte är hela, utan bara toppen på knoppen, som tar fäste. Men de har tvingats ge sig för designers som använder Technic-hålet till framför för dekorativa syften. Däremot är det fortfarande en regel att man inte får använda Technic-hålen för någon form av struktur-byggnation.
Vad gäller plate mellan två-knoppar så är det inte tillåtet. Spännkrafterna blir för hårda (eller rättare sagt...de är "odefinerade"). En tile är däremot faktiskt OK, för den är lite tunnare än en plate (ca 3.17 mot ca 3.20 mm). Men inte heller denna koppling är tillåten, och om jag inte missminner mig beror det på att tilens tjocklek inte är ett målsatt mått i produktion, och därmed kan spännkraften inte garanteras.
Ja, oj vad mycket det går att prata om detta :)
Kommer du till eventet i Uppsala, så kan vi tjöta då.
Här kommer tre argument till med olagliga kopplingar i officiella set.
Knopp i technic-hål: Tower Bridge
Klämd tile: Ambulans från 1973
Klämd plate: Polisbil från samma år Och ja, jag kommer till Uppsala!
Knopp i technic-hål är alltså tillåtet, vet inte om framgick. Man får använda det för att sätta enstaka bitar för dekoration, men inte som en del i att bygga strukturer. Detta handlar också om att Technic-hålet sitter 0.1 mm för högt jämfört med vad det skall vara för att vara "i system".
Klämd tile o plate var tillåtet förr i tiden, men inte nuförtiden. Tror man slutade med det för typ 15-20 år sedan.
Kör du ditt föredrag i Uppsala Superkalle? Eller blir det för mycket upprepning? Du kanske skulle producera en DVD som su kan sälja till oss lego-nördar? ;)
Detta verkar spännande! Är det en genomgång av vilka byggtekniker som fungerar i verkligheten kontra LDD och vad som är tillåtet av dagens designers hos TLG?
Citat från: o0ger skrivet 19 juli 2014 kl. 19:22
Kör du ditt föredrag i Uppsala Superkalle? Eller blir det för mycket upprepning? Du kanske skulle producera en DVD som su kan sälja till oss lego-nördar? ;)
Jag hade tänkt nytt tema för i år, men lite repetion kan man ju alltid göra. :)
Men det är inte klart ännu vilka övriga föreläsnignar som det blir, så vi får se hur schemat och möjligheterna är för en sittning som det varit tidigare år.
Har även anmält intresse att göra en LDD föreläsning av något slag. Lite grunder, men också lite extra "bonusmaterial" för de mer avancerade.
Ha, ha...ja DVD...Kanske det....men jag är ju sååååå blyg, så hur skall det gå ;D
Citat från: andreaseldh skrivet 19 juli 2014 kl. 20:01
Detta verkar spännande! Är det en genomgång av vilka byggtekniker som fungerar i verkligheten kontra LDD och vad som är tillåtet av dagens designers hos TLG?
Ja, precis
Här är en som går i LDD men som (tyvärr och märkligt nog) inte går i verkligheten.
Citat från: Myko skrivet 25 juli 2014 kl. 19:33
Här är en som går i LDD men som (tyvärr och märkligt nog) inte går i verkligheten.
Bra funnet!
Har klurat lite och anledningen att det inte går i verkligheten är att knoppen på sidan av t ex 99780 har sitt centrum 3,9 mm från ovankant, men 4.1 mm från underkant. Detta är en rent logisk följd av knoppens placering på alla SNOT-element så att det skall gå "i system" när man bygger på uppåt och åt sidan. Problemet (eller felet) uppstår när man vänder knoppriktning 180 grader från upp till ned som du visade i ditt exempel. Och felet gäller alla bitar vad jag kunnat finna, t ex 1x1 brick med knopp på sidan, se bifogad bild. Orsaken att felet blir så tydligt i ditt exempel är att man får två bitar "direkt" mot varandra - hade man haft ett gäng plates emellan (som i min bild) hade nog spelet mellan dem till viss del tagit upp felet - men jag har inte provat med fysiska bitar om jag skall vara ärlig.
I vilket fall - bra funnet....och en klar rapport till LDD-gänget. Fast jag tror det blir svårt för dem att fixa det, för det lilla spelet vi pratar om (0,1 mm) är mindre än storleken på kollisionsvolymerna som finns inne i de digitala klossarna.
Tåghjulen
50254 och
55423c01 (som man märkligt nog bara hittar i
Extended Mode) fungerar med rälsen
53401 men inte med
3228c.
När man bygger smalspår med
3228c och
85976 måste man förskjuta skarven mellan kurva och raksträcka en halv knopp. Om man bygger en U-sväng och fäster raksträckorna mot en bottenplatta, kan man använda detta stöd i skarven i mitten av kurvan. Det går i verkligheten men inte i LDD, på grund av den röda biten.
Jepp, jag ser felet också. Bra hittat!
Denna platta 4x4 går i verkligheten att sätta två steg uppåt vänster i bild, men tyvärr vägrar LDD gå med på det.
Om du zoomar in i LDD kan du se att
64179 sticker upp en bråkdel av en millimeter ovanför "ytan" på bricksen som platen kommer ligga emot.
Så om de verkliga bitarna stämmer 100% överens med sina virtuella versioner så innebär det att de möjligtvis utsätts för stress i den kombinationen.
Den är ju en kombination av en balk med hålen liggande och en med hålen stående. När jag provade med vanliga balkar i LDD istället fungerade det för liggande, men inte för stående. Jag visste inte att balkarna hade olika mått på höjd och bredd.
Någon kollisionsbugg...
De båda limefärgade bitarna går ihop.
Detta är en intressant byggteknik som är lite svår att åstadkomma i verkligheten med
2817 och en Technic Pin, exempelvis
3673.
I princip kan man säga att fel där knopparn går in en smula i andra bitar är kända. Detsamma gäller fall där man kan få in en bit som inte skulle gå i verkligheten (som du du mycket riktigt hittat Andreas). Det beror på att LDD inte har någon kontroll på hur bitarna kommer på plats. Bara om dom passar när dom väl är där.
Andreas exempel borde väl gå bra att lösa genom att ha en enda, hel cylinder som kollisionstest-volym i stället för två. Det finns väl ingenting Lego som man skulle vilja få in mellan de två del-cylindrarna? Borde ju göra testen snabbare ;-)
Man vill ju att detta fortfarande ska fungera, för att inte tala om en genomgående axel med hjul på båda sidorna. Skulle inte ditt förslag förhindra detta, eller har jag missuppfattat hur du menade?
Nej det skulle bara hindra att det gick att placera något tjockare än en pin i mitten, mellan cylindrarna, vilket ju är vad ditt exempel visar ('Antimidjan' som magiskt har gått igenom...).
Upptäckte nått irriterande i LDD nyss... jag ville fästa bitar under Järnvägsspåren, trodde först att det inte gick... men det gjorde de.. dock ser det väldigt konstigt ut då spåren är helt plana under.. :O
Hej!
På bägge modellerna av 1x2 jumperplate (
15573 och
3794) fäster runda standardbitar på tokiga ställen på ovansidan.
2x2 jumperplate
87580 har inte samma problem.
Citat från: Nextuz skrivet 14 december 2014 kl. 04:55
Upptäckte nått irriterande i LDD nyss... jag ville fästa bitar under Järnvägsspåren, trodde först att det inte gick... men det gjorde de.. dock ser det väldigt konstigt ut då spåren är helt plana under.. :O
Verkligen!
Citat från: marpe skrivet 14 december 2014 kl. 23:13
Hej!
På bägge modellerna av 1x2 jumperplate (15573 och 3794) fäster runda standardbitar på tokiga ställen på ovansidan.
2x2 jumperplate 87580 har inte samma problem.
Kan det vara en bieffekt av denna fästmetod? Den kräver ju dock 4 knoppar för att fungera!
Citat från: andreaseldh skrivet 14 december 2014 kl. 23:46
Kan det vara en bieffekt av denna fästmetod? Den kräver ju dock 4 knoppar för att fungera!
Jovisst är det så. Det handlar om hur LDD tillåter bitar att sitta ihop, inte elementet jumperplate. Många andra plates har samma bekymmer t.ex
43722. LEGO brukar prioritera att lösa de stora buggarna, så jumperplate 1x2 drar problemet till sin spets.
Jag skulle inte tolka det som en bugg utan mer som en "feature" och hur LDD fungerar. Se t ex bifogad bild. Utan denna "feature" hade det inte gått att bygga ihop detta i LDD, åtminstone inte enkelt. (Sedan att detta är en otillåten byggteknik som sådan eftersom clutch-power blir oklar/odefinerad är en annan sak).
För en 2x2 jumper finns inte denna situation och där har också pluppen inte samma kopplingsfunktionalitet på dess utsida.
Att funktionaliteten finns beror bl a på att LDD inte har något sätt att detektera att två bitar tillsammans skapar en konfiguration knoppar som sedan kan byggas vidare på.
Det går ju att bygga samma sak med 2x2 jumpers om du gör delen med roundplates 2x2 också.
Kan man inte bara sätta jumpersen på andra hållet?
Citat från: Ozp skrivet 15 december 2014 kl. 12:24
Kan man inte bara sätta jumpersen på andra hållet?
Inte om du t ex har två 1xN-bitar som du vill hålla ihop.
Citat från: Myko skrivet 15 december 2014 kl. 12:10
Det går ju att bygga samma sak med 2x2 jumpers om du gör delen med roundplates 2x2 också.
Det du säger är säkert rätt....bara att jag riktigt fattar :P
(eller på vanlig svenska: kan du förklara lite mer vad du menar). :)
Så här. Den gröna med röda round plates borde gå att fästa dels runt de enskilda studsen på 2x2 jumpers, dels emellan dem.
Precis. Borde det inte gälla samma regler för 1x2 och 2 x 2 jumperplate?
Citat från: Myko skrivet 16 december 2014 kl. 16:36
Så här. Den gröna med röda round plates borde gå att fästa dels runt de enskilda studsen på 2x2 jumpers, dels emellan dem.
OK, då är jag med.
Jag kan inte annant än att hålla med att denna "funktion" är lite oklar och inte alltid fungerar likadant. Såg t ex att knopparna på 48092 och 30562 inte funkar likadant vad gäller det vi pratar om (på den ena biten fäster en 1x1 round plate på alla sätt på knopparna, på den andra inte).
Jag skall försöka undersöka vad logiken är kring varför det verkar funka lite olika (typ 1x2 vs 2x2 jumper plate)
Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.
I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.
Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.
6541 går att fästa på
3024 men inte på
92593
Finns det någon vits med att vissa studs går in i technic-hål medan andra inte? Eller är det bara olika programmerat p.g.a. slarv/inkonsekvens?
Konstigt att sidstudsen på
4733 går in men huvudstuden inte går.
(på bilden är studen "inne" till hälften eftersom jag använde en bar men de tar inte i varandra eftersom technic-hålen har en kant)
Citat från: Superkalle skrivet 17 december 2014 kl. 17:07
Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.
I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.
Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.
Jungle Rescue Base används en teknik som motsvarar ditt exempel med gula 2 x 3 plate.
Citat från: EpsilonEta skrivet 25 januari 2015 kl. 14:56
Finns det någon vits med att vissa studs går in i technic-hål medan andra inte? Eller är det bara olika programmerat p.g.a. slarv/inkonsekvens?
Konstigt att sidstudsen på 4733 går in men huvudstuden inte går.
(på bilden är studen "inne" till hälften eftersom jag använde en bar men de tar inte i varandra eftersom technic-hålen har en kant)
Anledningen är helt enkelt att i de fallen studsen "passar" så är det för att någon hittat ett officiellt set där tekniken använts (som är relativt nytt), och då ger LDD-utvecklarna med sig och släpper igenom ändringen. Så man skall tänka positivt här och vara glad för de fall det funkar :)
Citat från: marpe skrivet 27 januari 2015 kl. 13:58
Jungle Rescue Base används en teknik som motsvarar ditt exempel med gula 2 x 3 plate.
Jag har letat som en galning i bygginstruktionen men hittar det inte. Vilken sida?
Citat från: Superkalle skrivet 17 december 2014 kl. 17:07
Det jag kunnat få reda på är att det inte finns någon strikt regel för hur enskilda knoppar modellerats vad gäller att t ex 1x1 round plates snäpper runtomkring själva knoppen - det verkar ha varierat lite över åren och beroende på vem som modellerat klossen.
I bifogad bild tänker jag att de gula exemplen egentligen inte borde vara tillåtna i LDD eftersom clutchpower blir svag då knopparna trycks isär (där sprickorna är mellan klossarna). De bruna exemplet är inte heller bra. Har lagt till några andra kloss-exempel också (svarta) för att se där det finns resp. inte finns knopp-koppling.
Men nu har jag en fråga: Är det någon som kan komma på om/när denna "funktion" i LDD faktiskt är till nytta, t ex om det finns något officiellt LEGO set där denna teknik använts.
Den bruna lösningen används på taket i
för att fästa pallarna. Sidan 49 i bruksanvisning 2.
Citat från: mssm skrivet 29 januari 2015 kl. 21:12
Den bruna lösningen används på taket i för att fästa pallarna. Sidan 49 i bruksanvisning 2.
Ah. Perfekt. Tackar!
Kanske off topic. Biten
11833 blir konstig när man använder LDD to POV-Ray Converter.
Skulle du kunna skicka denna bugg till Martin, som gjort LDD2PovRay?
http://ldd2povray.lddtools.com/index.php?p=1_10_Contact
Tack för tipset! Nu har jag skrivit en anmälan där.
Hej,
Mitt LDD har börjat krascha helt plötligt så fort jag vill ta ett screenshot? Har fungerat hela tiden, men nu kraschar det alltid.
Någon som vet vad det handlar om?
Det låter som något grafikrelaterat. Vad har du ändrat i datorn sen det senast fungerade?
Kan det vara något annat i datorn som lägger beslag på en massa RAM? Har du möjligen ändrat värdet för Antialias/Kantutjämning i grafikinställningarna (om det finns någon sådan inställning - kan inte kolla just nu)?
Mitt första förslag är nog att kolla om det finns en uppdaterad drivrutin till ditt grafikkort (jag har varit med om att grafiken börjat bråka efter att jag gjort en Windows Update).
Hittade en konstighet när jag labbade med 4081b. När jag sätter en plate på högkant går den in i studsen i botten. Har målat om 1x6-bricken till blått för att det ska vara enklare att se.
Vet inte om det är en bugg eftersom jag inte har bitar för att testa det i verkligheten. Kan man fästa en
2555 på knoppen högst upp på en
2569? Det går inte i LDD och kanske inte är meningen heller.
Nu har jag fått bitar att testa med och kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att fästa en
2555 på knoppen högst upp på en
2569, men den sitter väldigt hårt så det kanske inte är TLG:s önskan att man gör så.
Citat från: andreaseldh skrivet 05 augusti 2015 kl. 22:02
Nu har jag fått bitar att testa med och kan bekräfta att det går alldeles utmärkt att fästa en 2555 på knoppen högst upp på en 2569, men den sitter väldigt hårt så det kanske inte är TLG:s önskan att man gör så.
Hm, intressant case.
Vad jag kunnat få fram så är knoppen specad till 3.2 mm diameter. Innerdiametern på 2555 är 3.1 mm, så det kan ju stämma att det sitter ganska tajt. Vet dock inte om det finns någon anledning att kulan är just 3.2 mm, som ju är väldigt nära de 3.18 mm som är standard för "lightsaber blades". Normalt sätt (i alla fall nuförtiden), så är grundregeln vid design av bitar att det inte skall finna några "passar nästan". Antingen skall det passa och sitta bra, eller också inte.
Vore intressant om någon vet ifall knoppen använts i något set någon gång för att fästa något i.
Citat från: Superkalle skrivet 09 augusti 2015 kl. 01:44
Vet dock inte om det finns någon anledning att kulan är just 3.2 mm, som ju är väldigt nära de 3.18 mm som är standard för "lightsaber blades". Normalt sätt (i alla fall nuförtiden), så är grundregeln vid design av bitar att det inte skall finna några "passar nästan". Antingen skall det passa och sitta bra, eller också inte.
Min spontana tanke är att eftersom den behöver knopp för att inte vara farlig så har knoppens storlek anpassats så att du kan "trä" på bitar med genomgående hål. Den märkliga skillnaden i mått beror väl på att biten kom innan systemet var fullt ut standardiserat.
Vet inte om detta rapporterats men man kan fästa dessa lite konstigt
Jag har upptäckt en bugg som är svårbeskriven. Jag försökte få ut en bitlista på en modell som jag byggt där det är pluppar på alla sidor. När byggbeskrivningen genereras är det hela sidor eller delar av vissa sidor som exkluderas i byggbeskrivningen. Då exkluderas även dessa från själva bitlistan. Som ett försök att komma runt detta så försökte jag ta isär och placera ut alla sidor på byggytan, men problemet kvarstod. Det enda som hjälpte till slut var att sätta ihop alla bitar till en sjukt märklig ny figur. Först då genererades en korrekt bitlista (tror jag). Vitala bitar saknas i alla fall inte..
Är detta en känd bugg eller något som någon känner till? Nu vågar jag inte riktigt lita på listorna från LDD längre när jag beställer.
Citat från: byStfn skrivet 16 december 2015 kl. 10:06
Jag har upptäckt en bugg som är svårbeskriven. Jag försökte få ut en bitlista på en modell som jag byggt där det är pluppar på alla sidor. När byggbeskrivningen genereras är det hela sidor eller delar av vissa sidor som exkluderas i byggbeskrivningen. Då exkluderas även dessa från själva bitlistan. Som ett försök att komma runt detta så försökte jag ta isär och placera ut alla sidor på byggytan, men problemet kvarstod. Det enda som hjälpte till slut var att sätta ihop alla bitar till en sjukt märklig ny figur. Först då genererades en korrekt bitlista (tror jag). Vitala bitar saknas i alla fall inte..
Är detta en känd bugg eller något som någon känner till? Nu vågar jag inte riktigt lita på listorna från LDD längre när jag beställer.
Jag fattar inte. Kan du ladda upp LXFen?
Citat från: o0ger skrivet 16 december 2015 kl. 10:22
Jag fattar inte. Kan du ladda upp LXFen?
Inte förrän efter jul dessvärre. Det är en julklapp till någon här på forumet :)
Grejen är att den hoppas över bitar i byggbeskrivningen som genereras, både i LDD och i html-versionen, vilket även resulterar i att bitlistan i slutet av html-versionen är inkorrekt. Laddar upp efter jul om någon vill undersöka lite noggrannare.
Om man sätter en plate i skåran som finns uppepå
2399 och fyller ut den... Varför kan jag då inte sätta en bit uppepå 2399? :O
Den felaktiga kollisionsvolymen på
4070 rapporterades redan 24 maj 2013 (http://www.swebrick.se/index.php?topic=5203.msg93877#msg93877) och är den mest irriterande buggen i LDD som jag känner till.
Eftersom det gäller en så gammal och grundläggande bit och buggen inte är fixad ännu, undrar jag hur vår rapportering av buggar når TLG och hur deras vidare arbete går till?
Och om våra ärade moderatorer anser att denna fråga hör hemma i någon annan tråd, så är det fritt fram att flytta den dit!
PM:a Superkalle, och be han kolla vad som hänt med Jiran på ärendet ;)
Ärendet rappporterades in för många år sedan och ligger kvar. Grundproblemet är att kollisionsvolymen i knoppen är för liten så att i detta fall man kan placera biten felaktigt. Det finns flera liknande fall. Eftersom LDD (från början) var ett enklare verktyg för enklare bruk, så har man en aningen tolerans mellan klossarna för att tillåta viss flexibilitet. I detta fall skulle man dock kunna minska toleranserna något, men problemet är att då kommer alla modeller där denna felaktiga teknik använts gå sönder (en av bitarna skulle försvinna när man öppnar filen). Så man är fast lite i "skall vi uppdatera och göra det riktigt och riskera klagomål, eller skall vi leva med problemet". Än så länge verkar det som man valt det sistnämnda.
Aha, precis som Knattarnas dilemma! De kallar Kalle för "farbror" trots att det är Kalles syster Della som är deras mamma. Och "farbror" Joakims syster Hortensia är Kalles mamma.
Om man vill bygga en V-motor där cylinderraderna är förskjutna 1 knopp, behöver man en vevaxel som ser ut såhär. Problemet är att den inte går att bygga i verkligheten, vevstakarna får inte rum vare sig bredvid mellanvinklarna eller ytterkantsbitarna.
Knopparna på sidan av kamerabiten
4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?
Citat från: andreaseldh skrivet 14 maj 2016 kl. 03:04
Knopparna på sidan av kamerabiten 4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?
Är inte riktigt med på vad du menar. Kan du förklara lite mer?
Citat från: Superkalle skrivet 15 maj 2016 kl. 11:49
Citat från: andreaseldh skrivet 14 maj 2016 kl. 03:04
Knopparna på sidan av kamerabiten 4595 är olika höga. Den går att sätta på en 1x3 utan problem (grön på bilden), men om man försöker sätta den på en 2x3 blir plattan synligt böjd (rött på bilden). Frågan i detta fall är faktiskt varför verkligheten inte stämmer överens med LDD?
Är inte riktigt med på vad du menar. Kan du förklara lite mer?
I verkligeheten är X större än Y. Se bifogad bild.
Citat från: Magnus den store skrivet 15 maj 2016 kl. 13:53
I verkligeheten är X större än Y. Se bifogad bild.
Ja, precis så! Höjden på en knopp är alltså aningen större än hälften av tjockleken på en tile. Det är därför man inte kan sätta en o0ger-brick
4070 med knoppen mot en kloss. Man kan då fråga sig varför TLG inte väljer att låta sidoknoppar vara ett undantag och göra dem något lägre. Beträffande kamerabiten så
har alltså TLG gjort detta undantag, men bara på den ensamma knoppen i bakändan. Båda byggena på min bild fungerar i LDD, men i verkligheten fungerar bara den gröna. Den röda är alltså buggen, resten är en filosofisk diskussion från min sida.
Har hört att fler har problem med flash player och uppdateringar av LDD. Här är en detaljerad lösning.
Problem:
Uppdateringen till LDD (4.93) kräver att utdaterade Flash player 10 är installerat oavsett senare version(För närvarande 21.) Flash player 10 är inte tillgänglig bl.a pga säkerhetsproblem. Uppdateringen av LDD avbryts.
Lösning:
För att LDD ska hitta Flash player (21) krävs att installationen sker inifrån Internet Explorer istället för Firefox m.fl.
1. Nyinstallation av Flash player från Internet Explorer.
2. Omstart.
3. Installation av LDD.
4. Klart.
Win 7 64 bitars.
Har jag ställt in något fel? Den vänstra funkar fint IRL, men den högra funkar ju inte IRL...
Sent svar, men nej, du har inte ställt in något fel. Om man målar de båda 1x1-bitarna transparenta, så ser man tydligt att LDD gör fel i den högra. Det verkar vara så att denna kombination lurar LDD att "stänga av" sin kollisionskontroll och/eller att kollisionsvolymerna inte är rätt modellerade.
På min nya dator bryter LDD ihop efter att man satt ihop bara ett fåtal bitar. Själva programmet kraschar inte, men bitarna blir "halvtransperanta" och det blir omöjligt att bygga.
Bild:
Det där har hänt mig också (och andra grafikbuggar). Just nu har jag en dator som får LDD att bugga ur. Jag har fått dra ner "advanced shading" till noll. Visst, det blir inte lika snyggt, men jag tycker det är viktigare att LDD går att använda.
Citat från: o0ger skrivet 16 april 2017 kl. 13:42
Det där har hänt mig också (och andra grafikbuggar). Just nu har jag en dator som får LDD att bugga ur. Jag har fått dra ner "advanced shading" till noll. Visst, det blir inte lika snyggt, men jag tycker det är viktigare att LDD går att använda.
Ah, det hjälpte när jag drog ner inställningarna. Konstigt att min nya dator med betydligt bättre grafikkort än min gamla bärbara har större problem att hantera LDD.
Citat från: stej123 skrivet 16 april 2017 kl. 16:15
Ah, det hjälpte när jag drog ner inställningarna. Konstigt att min nya dator med betydligt bättre grafikkort än min gamla bärbara har större problem att hantera LDD.
Prova att uppdatera grafikdrivrutinerna och Flash.
Om du råkar ha både ett nvidia grafikkort och 'integrerad grafik' kan du behöva gå in i nvidias inställningar och tala om att LDD ska använda grafikkortet. Vanligt problem med laptops...
Har detta skumma problem också - just med nVidia GTX 10XX-serien av grafikkort:
http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/138511-ldd-439-advanced-shading-broken-in-my-pc/ (http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/138511-ldd-439-advanced-shading-broken-in-my-pc/)
Maskinen på jobbet som har ett äldre nVidia Geforce-kort (GT 640) har inte detta problem.
Det är inte en laptop, men jag tror att jag har integrerat grafik utöver mitt nvidia-kort...Ska gå in i grafikinställningarna och kolla då.
Sedan i torsdags 8/6 får man ett felmeddelande i LDD om att det saknas internet-uppkoppling. Förmodligen någon på TLG som har stängt av en server eller en webbtjänst som ingen kom ihåg vad den användes till.
Det finns en tråd på Eurobricks om detta här: http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/151238-ldd-cannot-access-the-internet/
Det är någon som har varit i kontakt med kundtjänst och de säger att de inte kommer prioritera att laga detta då LDD inte längre supporteras.
Dags att börja oroa sig för att LDD ska läggas ner igen?
Tror inte det här är ett tecken på att LDD är mer död nu än innan.
Gissar på att LDD glömdes bort vid en förändring av systemet och nu när det är upptäckt är det bedömt att inte vara affärskritiskt och därmed fått låg prio att fixa till.
Om problemet kvarstår om en månad så tycker jag vi kan börja oroa oss :/
Inte bara jag, alltså! Har funderat på vad som är fel med min dator... :P
Har samma problem jag också - tyckte det var konstigt då allt annat mot internet fungerade... Men då fick det en förklaring.
Och så har jag kvar felet med korrupt grafik om brick-outline är aktiverat (nVidia-relaterad bugg, om man har kort från 10X0-serien).
Nu funkar LDD som vanligt igen. Ingen vet något om orsaken till felmeddelandet.
Citat från: o0ger skrivet 19 juni 2017 kl. 13:40
Nu funkar LDD som vanligt igen. Ingen vet något om orsaken till felmeddelandet.
(https://www.colourbox.com/preview/1310831-disconnected-european-power-extension-cords-on-white.jpg)
Varför finns inte läppstiftet? (inte ens stud.io har det - irriterande minst sagt)
Läppstiftet finns i LDD
Citat från: byStfn skrivet 25 juni 2017 kl. 20:07
Varför finns inte läppstiftet? (inte ens stud.io har det - irriterande minst sagt)
Finns i Extended mode, under "Yx"-kategorin. Går även hitta om du söker på 93094 eller Lipstick.
Ah, jag kan inte köra i extended av någon anledning. Hela datorn går typ sönder när jag startar LDD oavsett. Gammal burk. Men då vet jag att det finns! Tack!
Citat från: byStfn skrivet 25 juni 2017 kl. 21:10
Ah, jag kan inte köra i extended av någon anledning. Hela datorn går typ sönder när jag startar LDD oavsett. Gammal burk. Men då vet jag att det finns! Tack!
Har du provat att dra ner advanced shading till 0?