Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Söker motor med ställbart gradtal och hastighet.

Startat av Fozzil, 17 mars 2024 kl. 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Fozzil

Hej,
Jag är ny i Lego-världen och har frågor om Lego-motorer (servon?).
Jag söker en motor där jag kan ställa hur många grader axeln ska snurra och gärna även hastigheten på rotationen.
Finns detta och vad behöver jag för styrning?

CopMike

Hej och välkommen till forumet!

Jag är ingen motoraficionado men jag vet att åtminstone denna Mindstorms NXT-motor går att styra i steg av 1 grad och olika varvtal.


Godtfred

Finns andra här som kan det här betydligt bättre, men tex 54675c02 med bb0961c01 borde lösa uppgiften, kanske enklare än med Mindstoms?

Kolla in: Motor Angular

Välkommen till Swebrick!

Boathill

Hej!

Alla motorerna i det senaste systemet Powered Up går att programmera och använda som servon :)

pehter aka ibbe

Lego motorer som styrs som ett klassiskt servo finns inte men du kan efterlikna ett servobeteende.

Nyare Lego motorer är i princip en steg motor med inbyggd vinkelgivare så med rätt programmering kan du sätta olika vinklar, går även att styra hastighet och effekt i dom flesta typerna av motorer.

I princip alla motorer från Mindstorms set, NXT / EV3 / Spike. Kräver en Mindstormsenhet plus motor och programmeras via mjukvara från Lego eller via olika tredjeparts miljöer.
Första generationen av Mindstorm (RCX) var motorerna vanliga DC-motorer.

Vad jag vet så ska även alla motorer som tillhör nya Powered Up genrerationen klara det, tågmotorn kan vara ett undantag :)
Kräver en hub och passande motor. Det går att programmera via Legos app men det kräver att hubben hela tiden är online med mobilen.
Det går även att programmera dom via Pybricks så kan man köra den fristående.
Kombon som Godtfred länkar till har jag testat och det funkar fint men även bb0892c01 med bb0893c01 ska funka.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Fozzil

Stort tack för era svar!

En idé jag har är att jag vill kunna styra rotationen på motorn med ett ratt-liknande reglage eller knapp.

Finns det någon lösning som inte kräver uppkoppling mot en mobil eller PC?

Boathill

Citat från: Fozzil skrivet 19 mars 2024 kl. 12:47Stort tack för era svar!

En idé jag har är att jag vill kunna styra rotationen på motorn med ett ratt-liknande reglage eller knapp.

Finns det någon lösning som inte kräver uppkoppling mot en mobil eller PC?
Ja, tex 84599 har ett "vred" för att gradvis öka signalen "fram eller back". Var dyra när de fanns att köpa i butik men ruggans mycket dyrare nu tyvärr :(

Godtfred

Finns det någon motorlösning idag som inte kräver pc/mobil? Vilka är det isf? Tågfjärren, någon mer?

Menade du förresten att styra varvtalet eller menade du läget?

Fozzil

Det är läget jag vill styra.
Jag får kolla upp de alternativ ni gett mig.
Om jag förstår rätt så är tågfjärren IR vilket eventuellt kan bli svårt.
Tack för snabb hjälp!

janhansson

Citat från: Fozzil skrivet 19 mars 2024 kl. 15:41Det är läget jag vill styra.
Jag får kolla upp de alternativ ni gett mig.
Om jag förstår rätt så är tågfjärren IR vilket eventuellt kan bli svårt.
Tack för snabb hjälp!
Powered Up-tågfjärren går på Bluetooth.

pehter aka ibbe

Citat från: Fozzil skrivet 19 mars 2024 kl. 12:47Stort tack för era svar!

En idé jag har är att jag vill kunna styra rotationen på motorn med ett ratt-liknande reglage eller knapp.

Finns det någon lösning som inte kräver uppkoppling mot en mobil eller PC?

Spontant ett Mindstorms enhet där du använder en motor som "ratt" och sedan lite programkod som kör en motor i samma vinkel som ratten. Har sett ett bygge där två motorer används för att skapa en joystick.
Programmerar på datorn och sedan laddas koden över till enheten som sedan går att köra fristående.
har även en irfjärr som borde kunna användas.

Pybricks har stöd för att koppla 28739c01 till valfri Powered Up hub, med lite kod borde du få att en knapptryckning kör motorn ett antal grader.
Du borde kunna använda en motor som ratt även här...

Båda lösningarna kan köras utan koppling till mobil/dator men kräver viss programmering på dator för att funka.
Med reservation att jag inte har testat någon av förslagen  ;D
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

pehter aka ibbe

Citat från: Fozzil skrivet 19 mars 2024 kl. 15:41Det är läget jag vill styra.
Jag får kolla upp de alternativ ni gett mig.
Om jag förstår rätt så är tågfjärren IR vilket eventuellt kan bli svårt.
Tack för snabb hjälp!

bb0892c01 är den nya tågfjärren men utan någon programmering så styrde den inte hastighet på andra motorer än tågmotorn när jag testade senast, kan ha ändrats sedan dess.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Lähnn

Med risk för att du blir översvämmad av information kommer här en länk till Pybricks sida om motorer med rotations sensorer:
https://docs.pybricks.com/en/stable/pupdevices/motor.html
Jag har kört någon test där jag använde en PoweredUp motor för att styra riktningen och hastighet på en annan men just nu kan jag inte hitta informationen om detta.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.