Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Våg i fickstorlek - Årets Julkapp!?

Startat av Gideon, 21 december 2023 kl. 09:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Nu när det tydligen blir en grej att väga små pappkartonger med ännu mindre plastbitar i sig så dyker givetvis frågan upp vad som är en prisvärd och bra våg som man helst kan ha med sig i fickan...?

Kraven är ju att ha en noggrannhet om helst 0,01 g men inte minst god repeterbarhet i mätområdet runt 20 g  8)

byStfn

Kolla i köksbutikerna! Jag har köpt två olika på KitchenLab men de finns inte kvar nu. Diamantvåg är oavsett det du vill ha. Undvik att beställa små zip-locks samtidigt om du inte vill hamna i diverse register ;)


Godtfred

https://fyndiq.se/produkt/digitalvag-i-fickform-fickvag-for-smycken-mm-001-till-200g-028c8bffe710464d/

Vågen vi pratade om är billig och har bra upplösning. Har dessutom räknefunktion.

Men...

Man får nolla ofta, typ varje mätning, den driver rätt snabbt.

Syns inte direkt att den driver eftersom den har den fina inbyggda funktionen "snäpp mot noll" alltså visar gärna 0.0 om man ligger nära noll för att man ska uppleva att den är bättre än vad den är.

Upplösningen är 1/100-del på riktigt, har jag provat.

Däremot har jag ingen aning om ansolut precision, inget viktigt för att räkna legobitar. Men gissar att den är urusel mellan  olika exemplar på en våg som kostar mindre än en hundring.

Då ställer sig frågan om hur noga vikterna som finns på nätet är uppmätta...

Anders67

Citat från: Godtfred skrivet 21 december 2023 kl. 09:53Då ställer sig frågan om hur noga vikterna som finns på nätet är uppmätta...
Eller luftfuktighet i lokalen eftersom kartong tar upp vatten från luften.... bara för att göra detta ännu mer nördy

Godtfred

Precis, osäker på att det går hitta en specifik låda genom att mäta absolut vikt utan referens. (lufttrycket och latituden spelar ju också roll eftersom man i praktiken inte mäter massan med en vanlig våg) Men genom att mäta många i en låda så kan man säkert rangordna alla och då komma fram till vilken som är vilken.

Dax att någon utvecklar en app som lyssnar när man skakar lådan och med lite avancerad signalbehandling kommer fram till innehållet.

Skafte

Jag killgissar också att mängden lim kan skifta mellan olika kartonger.  ::)

Tunnan

Citat från: Godtfred skrivet 21 december 2023 kl. 18:52Precis, osäker på att det går hitta en specifik låda genom att mäta absolut vikt utan referens. (lufttrycket och latituden spelar ju också roll eftersom man i praktiken inte mäter massan med en vanlig våg) Men genom att mäta många i en låda så kan man säkert rangordna alla och då komma fram till vilken som är vilken.

Dax att någon utvecklar en app som lyssnar när man skakar lådan och med lite avancerad signalbehandling kommer fram till innehållet.
Kanske dessa?  ::)


Anders67

Citat från: Godtfred skrivet 21 december 2023 kl. 18:52Dax att någon utvecklar en app som lyssnar när man skakar lådan och med lite avancerad signalbehandling kommer fram till innehållet.

@Myko, vad tror du om detta? och efter ljudanalys så scanar man lådan, har inte androider Xray kameror - de har ju allt annat :-)

andreaseldh

Det är väl bara att ta med ett gäng kartonger till närmaste flygplats  ;)

dalle

Eller träna sin hund att känna igen lukten på en get.  ;D

Cleefuzz

Jag köpte en sån här Sonline mini precisionsvåg från Amazon för ett tag sedan och den funkade bra för både Super Mario-karaktärer som redan kom i kartonger men också för påsade minifigs.

Det finns många som verkar identiska men det var mest priset och gratis frakt som gjorde att det blev just den.

Gideon

Ser att Admin har uppdaterat trådens rubrik, mycket passande  ;D

Gideon

Populär senaste 2 veckorna ! Årets julklapp minsann 🎁🎄
Screenshot 2023-12-22 104323.png

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 22 december 2023 kl. 10:44Populär senaste 2 veckorna ! Årets julklapp minsann 🎁🎄
Tomten kom med en så nu är jag redo 8)!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.