Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Vilket jobb du har lagt ner! Jättebra jobbat. Ser väldigt bra ut.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Peter S

Mycket bra jobb och mycket jobb... Nu måste man väl komma igång och bygga lite också. Tänkte nog försöka mig på markbasen först.

EpsilonEta

Tack!
Jag ska också försöka få något byggt nu.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Är Eta Cassiopeiae "ledig" eller bokad? Dess läge känns ganska bra för Valkyria, annars funkar nog Gliese 570 som också verkar ligga på sidan.
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

EpsilonEta

Eta Cassiopeiae är ledig. (Nikerl ville bo i V men har inte angett något, han får flytta om han inte gillar i Valkyria)
Angående läget speler det liten roll att systemet ligger långt bort på kartan. Man åker längst portarna så man får kolla på grannarna och antal kopplingar. (även när portarna kom fram kan vara interesant)
Eta Cassiopeiae har 3-4samfund att åka igenom innan de når andra fria vilket gör dem "avskurna".
Gliese 570 gränsar till ett (och snart tre) fria och är därför inte lika utsatt (inte lika stor anledning att bygga en flotta). Om Valkyria ligger i Gliese förväntas de hjälpa till att vakta porten mot Sirius vid eventuell invasion.
HJ 5173 och 70 Ophiuchi är "mitt emellan" i avskildhet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

Citat från: Brickart skrivet 29 juli 2014 kl. 12:11
jag har en fråga, jag har ännu inte postat en sigfig. Och undrar om man får hitta på en planet som ens sigfig kommer ifrån eller om man måste välja en planet som redan finns?
Samfundet har inte så många planeter än så det är ok att hitta på en egen. Det du behöver är ett namn och lite bakgrunds information. Se stjärnkartan på wikin för vilka system som är lediga.
Några saker att tänka på / bestämma sig för om du spelar samfundet:
* Hur aktiv var kolonin i kriget och hur skadad blev den under kriget? 
* Hur tidigt/sent gick systemet med samfundet. De tidigaste gick med och grundade samfundet några år efter kriget. De sista gick med efter flera omförhandlingar om samfundets roll år 28 e.J.
Detta behöver inte bestämmas direkt men kan vara bra att tänka på även för de som redan skapat en planet i samfundet.

Jag jobbar på en port-historia, alltså i vilken ordning kontakten mellan de isolerade systemen återupptogs och vilka system som byggde de olika portarna. Jag kan lägga ut utkastet så blir det (kanske) lättare att bestämma vilket system man ska lägga planeten i.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

EpsilonEta

Jag har gjort en tidslinje som visar i vilken ordning portarna byggdes och skickades. Jag tänkte ha den för att se att det gick att bygga och skicka portarna inom de etablerade tidsramarna. Tanken var att skriva en detaljerad beskrivning på wikin men det kanske dröjer.
Här får ni utkastet jag gjorde. Om det går att förstå kan man ha mycket nytta av den (blir lite grötig i slutet). Allt är inte bestämt och det går att lägga till eller justera vissa saker.
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:Tid_Port.png

Här är några saker som kan läsas ur diagrammet.
* Ungefärlig tid ett systems port kom fram.
* Vilket system som byggde vilken port.
* Att bygga ett port-par tar 10-15 år.
* Bara Jorden har kapacitet att bygga flera samtidigt (5 st)
* Efter att Jorden skickat sina portar hjälper de till att bygga delar som sedan skickas till andra systemen via de portar som kommit fram.
* Under kriget avstannar byggandet.
* Efter kriget skickas portar tillbaka till tidigare destinationer.
* Vissa prioriterar annat framför portbyggande.
* Det billigaste (men inte snabbaste) är att någon bygger ett port-par och börjar skicka delar till nästa när porten kommit fram. Varje port färdigställs då i det system som ska använda den.
* Trots att det är möjligt har Jorden (eller någon annan) inte skickat var sin port-halva till olika destinationer. Alla har behållit det ena paret, troligen av kostnadsskäl.
* Ingen (utom Jorden) har börjat bygga portar fören de fått en port. Troligen behövs avancerad ny teknik från en tidigare porttillverkare innan en port kan färdigställas. (annars hade alla portar kunnat byggts och skickats samtidigt, Wuntin löste detta genom att bara vissa kolonier ansågs pålitliga)
* Den första systemet att återfå kontakten med samfundet är någon av Hyperion, Argo, 70 Ophiuchi eller Eta Cassiopeiae. Någon som vill spela detta? Det är inte säkert att denna väljer de fria, de kan gå med samfundet (efter eventuella påtryckningar)
* Procyon byter namnstandard för de portar som förbinder fria kolonier.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 30 juli 2014 kl. 15:19
Jag har gjort en tidslinje som visar i vilken ordning portarna byggdes och skickades. Jag tänkte ha den för att se att det gick att bygga och skicka portarna inom de etablerade tidsramarna. Tanken var att skriva en detaljerad beskrivning på wikin men det kanske dröjer.
Här får ni utkastet jag gjorde. Om det går att förstå kan man ha mycket nytta av den (blir lite grötig i slutet). Allt är inte bestämt och det går att lägga till eller justera vissa saker.
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:Tid_Port.png
Snyggt! Gillar att man får en "realistisk" tidslinje att förhålla sig till, väldigt bra när man ska brodera ut ett system/en planets bakgrundshistoria.
Ett par förslag till nästa version: Om man låter bilden bli lite högre skulle det kanske underlätta läsbarheten av de nedersta portkombinationerna om tidsaxeln drogs ut något? Tycker också att det vore snyggt att trycka bort Office "rättstavnings-understrykningar" (kanske är lika bra att lägga till orden i ordlistan? ;) )

En fråga (som inte behöver besvaras, men som en idé): Skulle det vara möjligt att fler portar byggts men som inte är allmänt/av myndigheterna kända "i dagsläget"?
Dessa skulle antingen kunna vara funktionsdugliga och användas av mer ljusskygga element eller inte vara i funktion men kunna repareras för att snabbt (ingame-tid) kunna öppna upp nya system/vägar. Tänker främst på de mer "isolerade" systemen bland de fria kolonierna.

EpsilonEta

#83
Citat från: Gideon skrivet 03 augusti 2014 kl. 18:13
Snyggt! Gillar att man får en "realistisk" tidslinje att förhålla sig till, väldigt bra när man ska brodera ut ett system/en planets bakgrundshistoria.
Ett par förslag till nästa version: Om man låter bilden bli lite högre skulle det kanske underlätta läsbarheten av de nedersta portkombinationerna om tidsaxeln drogs ut något? Tycker också att det vore snyggt att trycka bort Office "rättstavnings-understrykningar" (kanske är lika bra att lägga till orden i ordlistan? ;) )
Är rättstavnings linjerna med?, jag trodde de försvann när jag exporterade bilden.
Nää de är där, jag måste ha ignorerat dem. Det märks att vi är under uppbyggnad.
Jag håller med om att det blir grötigt, jag valde skalan när jag var högre upp. Ska fixa en högre upplösning.

Angående din fråga kan det hända att någon mer port läggs till och då "alltid funnits där". För övrigt visar diagrammet främst samfundet (eller de inre koloniernas) portalbyggen. Det är möjligt att de fria lyckat koppla ihop sig med mindre portar utan samfundets vetskap.
Portar är däremot för dyra och för viktiga för att en spelare skulle kunna lägga till en. Om man gärna vill ha en extra port någonstans kan man PM:a mig och diskutera detta (lite som Cakeman gjorde) men inga garantier. Det ska passa storyn, geografin (astrografin) och blir svårare ju mer världen stelnar/etableras.
Slutligen kan jag avslöja att det finns en till portal som inte är utritad på kartan men som kommer avslöjas i ett stort event någon gång i framtiden. (När vi kommit igång ordentligt).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 03 augusti 2014 kl. 20:25
Angående din fråga kan det hända att någon mer port läggs till och då "alltid funnits där". För övrigt visar diagrammet främst samfundet (eller de inre koloniernas) portalbyggen. Det är möjligt att de fria lyckat koppla ihop sig med mindre portar utan samfundets vetskap.
Portar är däremot för dyra och för viktiga för att en spelare skulle kunna lägga till en. Om man gärna vill ha en extra port någonstans kan man PM:a mig och diskutera detta (lite som Cakeman gjorde) men inga garantier. Det ska passa storyn, geografin (astrografin) och blir svårare ju mer världen stelnar/etableras.
Slutligen kan jag avslöja att det finns en till portal som inte är utritad på kartan men som kommer avslöjas i ett stort event någon gång i framtiden. (När vi kommit igång ordentligt).
Det låter bra att det kan finnas viss flexibilitet under uppstarten. Gillar också att det kan finnas inofficiella mindre (och mindre tillförlitliga?) portaler i utkanterna av det koloniserade området så att viss trafik kan ske helt utanför Samfundets kontroll :)
Bra att ni redan planerar för framtida event!

Teabox

Kan rymdskepp ifrån de Fria Kolonierna ta sig igenom Samfundet relativt fritt? Alltså kan någon från Argo ta den snabbaste vägen till Hyperion genom Samfundet?

EpsilonEta

Citat från: Teabox skrivet 04 augusti 2014 kl. 09:06
Kan rymdskepp ifrån de Fria Kolonierna ta sig igenom Samfundet relativt fritt? Alltså kan någon från Argo ta den snabbaste vägen till Hyperion genom Samfundet?
Det var kanske annorlunda för några år sedan men sedan de yttre kolonierna gick samman och blev "de fria kolonierna" fick de tillräcklig politisk och militäriskt inflytande att de kunde börja påverka sin situation.
Detta betyder alltså att det är fritt för alla planeter med portal att resa men (och detta kom jag på nyss för att du frågade, så mer frågor) det är antagligen större bevakning och högre skatter att resa mellan fria och samfund än inom dessa. Detta gäller för båda men det går knappt att resa inom de fria för tillfället. Fria behöver troligen något slags visum för att resa i samfundet och handelsflottor behöver tillstånd för att köpa/sälja mellan de båda.

Spelare behöver inte ansöka om dessa tillstånd (om man nu inte vill bygga en vigg där ens karaktär står i en lång kö). För att kunna göra bra story är det bara att resa som man vill (kanske svära lite över de höga skatterna på vägen).
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.