Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Det var mest menat som ett skämt men jag glömde smilisen. sarkasm gör sig dåligt i text.
Det är nog svårt att spela "överlevare bland asteroiderna" som du skrev i utkastet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Kvarnbacka

E ser ut att passa ypperligt för ett interstellärt exportföretag. Det tar jag!

Gideon

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 juni 2014 kl. 18:26
E ser ut att passa ypperligt för ett interstellärt exportföretag. Det tar jag!
Citat från: EpsilonEta skrivet 03 juni 2014 kl. 00:23
E är huvudsystem i samfundet

Kvarnbacka

#18
Kan man inte välja det då?
I så fall tar jag I.

Gideon

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 juni 2014 kl. 19:36
Kan man inte välja det då?
Antar att det kan vara möjligt att slå sig ner där, men det finns nog restriktioner för att hitta på planeter etc där om jag förstår första posten rätt:
Citat från: EpsilonEta skrivet 03 juni 2014 kl. 00:23
Röda bokstäver är inte valbara för tillfället och behålls under rådets kontroll.

Kvarnbacka

#20
Just det, det var färger också. I blir bra.

Edit: Å andra sidan verkar det logiskt om Delta och AnimaVega ligger nära varandra - är det OK för Mr Gideon om jag flyttar min planet till M?

EpsilonEta

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 04 juni 2014 kl. 19:39
Just det, det var färger också. I blir bra.

Edit: Å andra sidan verkar det logiskt om Delta och AnimaVega ligger nära varandra - är det OK för Mr Gideon om jag flyttar min planet till M?
Det stämmer att du inte kan bestämma namn på planeter i E men ett stort företag har nog ett kontor/labb där. Däremot inga oceaner.
Jag tror också det vore osannolikt att ha två oceanplaneter i samma system. Om du inte vill/får ha dina odlingar på Caetus (Gideons planet) föreslår jag att ditt företag finansierade en egen oceanplanet. Om de varit med så länge att de tillhandahöll alger till terraformingskeppen flera sekel sedan har de nog råd att frakta både vatten och alger från jorden så fort portalerna placerats ut. Efter jordens förstörelse är de antagligen de enda aktören på marknaden om inte liknande odlingar finns på Caetus.
För att ha tid att flytta/skaffa oceaner och bygga upp odlingar skulle jag föreslå G. En av de första kolonierna som fick en portal.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Kvarnbacka

Tack för vägledningen, G får det bli!

o0ger

#23
Vet vi något om namnet på I? Jag kommer förlägga min karaktär till en rymdstation i  T (Gamma Pavonis), men det skulle vara trevligt att veta vad närmaste grannen heter för min story osv.

Edit: I verkar vara Sigma Draconis (eller Alsafi som den också kallas) i stjärnbilden Draco. Kan det stämma?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Om man dessutom vill roa sig med att räkna ut de inbördes avstånden mellan olika stjärnor så kan man göra det här. Man behöver då vissa värden, som tex stjärnans koordinater och avstånd från Sol osv. Dessa värden hittade jag här.

Jag räknade då ut att det inbördes avståndet mellan Gamma Pavonis (T) - 30 ljusår från Sol och Sigma Draconis/Alsafi (I) - 18,8 ljusår från Sol verkar vara 45 ljusår.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Jag har inte testat länkarna men det kan stämma om de är på varsin sida "ekvatorn".
Jag håller på (inte helt prioriterat) att göra en egen stjärnkarta med en stjärntabell som grund. Kanske får man justera lite om några kommer allt för långt ifrån varandra men såhär "inzoomat" är stjärnorna inte i en platt skiva.

Du tycks ju ha hittat ett namn i alla fall, även om jag tycker vi lika gärna kan komma på egna. (fast det kanske är svårare)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Ja, det är inte så tjusiga namn.

I kan heta Alsafi tycker jag (eftersom den redan kallas det), Jag kan försöka hitta på ett lämpligt namn åt T.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

#27
Fast nu när jag tittat på kartan igen så tycker jag mer att det ser ut som att I är 61 Cygni och H är Alsafi, eller Delta Pavonis?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

lingonfil

Jag tror att det kan vara bra om namnen knyter an till historien så att nyare och "friare" planeter/system heter typ Nya <något>. Äldre/större noder kan också få ngt gemensamt prefix eller suffix. Typ att de alla heter alpha, beta atc.

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 09 juni 2014 kl. 17:39
Jag tror att det kan vara bra om namnen knyter an till historien så att nyare och "friare" planeter/system heter typ Nya <något>. Äldre/större noder kan också få ngt gemensamt prefix eller suffix. Typ att de alla heter alpha, beta atc.
Det tycker jag vi kan använda på portarna. Grekiska bokstäver för generation sedan något serienummer och destinations system
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.