Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bricklink - Samlingstråd för Bra/Dåliga butiker.

Startat av Ras 74, 22 januari 2011 kl. 22:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Windefelt

#300
Har haft ett väldigt osmidigt köp hos JA bricks.

- Beställde bitar 17e februari.
- Fick invoice 19e februari och betalade inom en timme.
- Skrev till honom 3 mars angående att ordern inte blivit skickad, fick tillbaka att han varit förkyld samt att han skulle sortera ut bitar från nya kartonger innan han kunde skicka (vilket jag tyckte var väldigt konstigt), han säger att han ska skicka innan slutet av veckan (5 mars)
- Skrev till honom igen 8 mars, han säger "Med all respekt överlever du nog även om leveransen av dina beställda bitar dröjer några veckor". Han säger att han fortfarande är förkyld och att han fortfarande har kvar att sortera ut satser. Jag är rätt irriterad vid det här laget, men han säger att han ska skicka imorgon 9 mars.
- Skriver till honom igen den 14 mars, han säger att han ska kontrollräkna och skicka senast imorgon.
- Till slut så skickar han ordern den 15 mars.
- Jag ger honom ett neutralt betyg på grund av detta, vilket han "hämnas" på genom att ge ett negativt tillbaka och skriva "Strange buyer. To process BL orders with a serious cold is not a good idea".

Är rätt irriterad. Känner att han kunde ha hanterat situationen på mycket bättre sätt än att ge en "kompensation" i form av en 10% rabattkod. Stäng butiken tillfälligt eller varna köparen om lång leveranstid om du känner dig förkyld eller om du behöver sortera ut nya satser. Sen var bemötandet och kommunikationen under all kritik så måste varna om den här butiken. Sorry för lång text, behövde skriva av mig lite  :)

robinnilsson403

Känner inte till butiken, men jag tycker det låter som en oseriös säljare. Jag menar, har man saker i butiken man inte har plockbara? Om man tex endast kan skicka på torsdagar varannan fullmåne så borde man vara tydlig med det. Lär hamna på min block-lista
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

ColA

Citat från: Windefelt skrivet 21 mars 2023 kl. 15:43Har haft ett väldigt osmidigt köp hos JA bricks.

- Beställde bitar 17e februari.
- Fick invoice 19e februari och betalade inom en timme.
- Skrev till honom 3 mars angående att ordern inte blivit skickad, fick tillbaka att han varit förkyld samt att han skulle sortera ut bitar från nya kartonger innan han kunde skicka (vilket jag tyckte var väldigt konstigt), han säger att han ska skicka innan slutet av veckan (5 mars)
- Skrev till honom igen 8 mars, han säger "Med all respekt överlever du nog även om leveransen av dina beställda bitar dröjer några veckor". Han säger att han fortfarande är förkyld och att han fortfarande har kvar att sortera ut satser. Jag är rätt irriterad vid det här laget, men han säger att han ska skicka imorgon 9 mars.
- Skriver till honom igen den 14 mars, han säger att han ska kontrollräkna och skicka senast imorgon.
- Till slut så skickar han ordern den 15 mars.
- Jag ger honom ett neutralt betyg på grund av detta, vilket han "hämnas" på genom att ge ett negativt tillbaka och skriva "Strange buyer. To process BL orders with a serious cold is not a good idea".

Är rätt irriterad. Känner att han kunde ha hanterat situationen på mycket bättre sätt än att ge en "kompensation" i form av en 10% rabattkod. Stäng butiken tillfälligt eller varna köparen om lång leveranstid om du känner dig förkyld eller om du behöver sortera ut nya satser. Sen var bemötandet och kommunikationen under all kritik så måste varna om den här butiken. Sorry för lång text, behövde skriva av mig lite  :)


Jag beklagar att du ska behöva råka ut för en sådan säljare och bra att du delar med dig!

Du kan skriva till Bricklink så dom tar bort ditt negativa omdöme, så länge du beskriver detta händelseförlopp så ska det inte vara några problem. 

Lycka till!

Klas Almqvist


Magnus den store

Citat från: Windefelt skrivet 21 mars 2023 kl. 15:43- Skrev till honom 3 mars angående att ordern inte blivit skickad, fick tillbaka att han varit förkyld samt att han skulle sortera ut bitar från nya kartonger innan han kunde skicka (vilket jag tyckte var väldigt konstigt), han säger att han ska skicka innan slutet av veckan (5 mars)
Tyvärr inte den enda som förvarar bitarna i obrutna set. Enligt mitt tycke kan det orsaka längre ledtider efter lagd order.

Visst kan man bli förkyld men man bör ha någon form av dialog om det är möjligt, samt stänga butiken. Kanske är svårt i vissa sjukdomsfall eller om man vårdas på sjukhus, men ni har ju haft kommunikation 3-5 mars. Där och då kan det vara läge att förklara hur illa det är, och kanske avbryta affären. Går det ytterligare 10 dagar efter utlovad deadline är det deras problem.

Citat från: Windefelt skrivet 21 mars 2023 kl. 15:43- Skrev till honom igen 8 mars, han säger "Med all respekt överlever du nog även om leveransen av dina beställda bitar dröjer några veckor". Han säger att han fortfarande är förkyld och att han fortfarande har kvar att sortera ut satser. Jag är rätt irriterad vid det här laget, men han säger att han ska skicka imorgon 9 mars.
Arrogant svar. Ofta är jag ute i god tid så visst överlever jag. I anslutning till en utställning är jag däremot ute i sista minuten. Än har jag inte dött av försändelser som inte kommit fram i tid, men däremot har jag fått göra ändringar i sista minuten. Lika irriterande varje gång.

Citat från: Windefelt skrivet 21 mars 2023 kl. 15:43- Jag ger honom ett neutralt betyg på grund av detta, vilket han "hämnas" på genom att ge ett negativt tillbaka och skriva "Strange buyer. To process BL orders with a serious cold is not a good idea".
Hämndbetyg är kutym på många försäljningsplatser. Jag hade respekterat butiken mer om de gav ett positivt omdömed och bad om ursäkt:
Beklagar att det tog så lång tid. Jag var sjukt.

Jag svartlistar regelbundet butiker på grund av deras sätt att hantera återkopplingen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

narwo

@Magnus den store I ordered from him also, same experience with the email about "having a cold". I wrote back saying that's ok...just let me know. Anyway...he appears to have shipped it yesterday. He gave me 15% coupon in the end...not sure I'll order from him again though. I'll talk to him...we seem to have good communication right now...

(Hope it's ok I wrote in English...my brain isn't good tonight for Swedish)

HoriZonBriX

Ajdå, har en beställning liggandes där. Beställt o betalt 15/3. Kollade status nu och inget har hänt där. Ingen panik med bitarna men får hålla lite koll där nu.

Windefelt

#307
Citat från: ColA skrivet 21 mars 2023 kl. 17:56Jag beklagar att du ska behöva råka ut för en sådan säljare och bra att du delar med dig!

 
Du kan skriva till Bricklink så dom tar bort ditt negativa omdöme, så länge du beskriver detta händelseförlopp så ska det inte vara några problem.
Lycka till!
Tack för tipset! Skickade det jag skrev här till bricklinks help center och de tog bort det negativa betyget. Skönt att det löste sig!

Windefelt

Citat från: Windefelt skrivet 22 mars 2023 kl. 08:26
Citat från: ColA skrivet 21 mars 2023 kl. 17:56Jag beklagar att du ska behöva råka ut för en sådan säljare och bra att du delar med dig!
 
Du kan skriva till Bricklink så dom tar bort ditt negativa omdöme, så länge du beskriver detta händelseförlopp så ska det inte vara några problem.
Lycka till!
Tack för tipset! Skickade det jag skrev här till bricklinks help center och de tog bort det negativa betyget. Skönt att det löste sig!
Update: Bricklink tog bort mitt betyg från hans sida också, vilket jag inte kan förstå varför. Det gör mig väldigt fundersam angående bricklinks betygsystem i stort. Vad är syftet med det om man bara kan ta bort dåliga betyg? Gav neutralt och skrev något i stil med "Väl packat och fina bitar, men tyvärr tog det väldigt lång tid (ca 1 månad)", var det ett orimligt betyg?

Lordflintstone

Är det någon här som driver Brixbay eller känner personen?

Jag har ett meddelande som skulle behövas svaras på.

Magnus den store

Citat från: Lordflintstone skrivet 14 maj 2023 kl. 11:17Är det någon här som driver Brixbay eller känner personen?

Jag har ett meddelande som skulle behövas svaras på.

Han finns ju här:

https://swebrick.se/index.php?topic=14513
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

robinnilsson403

Citat från: Magnus den store skrivet 14 maj 2023 kl. 15:11
Citat från: Lordflintstone skrivet 14 maj 2023 kl. 11:17Är det någon här som driver Brixbay eller känner personen?

Jag har ett meddelande som skulle behövas svaras på.

Han finns ju här:

https://swebrick.se/index.php?topic=14513

Problemet är att personen bakom kontot inte svarar på någon kommunikation. Det som söks är en alternativ kontaktväg.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Magnus den store

Citat från: robinnilsson403 skrivet 14 maj 2023 kl. 15:13
Citat från: Magnus den store skrivet 14 maj 2023 kl. 15:11
Citat från: Lordflintstone skrivet 14 maj 2023 kl. 11:17Är det någon här som driver Brixbay eller känner personen?

Jag har ett meddelande som skulle behövas svaras på.

Han finns ju här:

https://swebrick.se/index.php?topic=14513

Problemet är att personen bakom kontot inte svarar på någon kommunikation. Det som söks är en alternativ kontaktväg.

Okej, jag tänkte att ett meddelande via Swebrick var ett alternativ. Annars borde någon på företaget ha ett telefonnummer registrerat.

https://www.bolagsfakta.se/5593958704-BrixBay_AB
https://www.ratsit.se/5593958704-BrixBay_AB
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Lordflintstone

Citat från: Magnus den store skrivet 14 maj 2023 kl. 15:31
Citat från: robinnilsson403 skrivet 14 maj 2023 kl. 15:13
Citat från: Magnus den store skrivet 14 maj 2023 kl. 15:11
Citat från: Lordflintstone skrivet 14 maj 2023 kl. 11:17Är det någon här som driver Brixbay eller känner personen?

Jag har ett meddelande som skulle behövas svaras på.

Han finns ju här:

https://swebrick.se/index.php?topic=14513

Problemet är att personen bakom kontot inte svarar på någon kommunikation. Det som söks är en alternativ kontaktväg.

Okej, jag tänkte att ett meddelande via Swebrick var ett alternativ. Annars borde någon på företaget ha ett telefonnummer registrerat.

https://www.bolagsfakta.se/5593958704-BrixBay_AB
https://www.ratsit.se/5593958704-BrixBay_AB

Tack!

robinnilsson403

Eftersom det är ett AB så borde du ha lite större möjligheter! Ett AB som knte svarar på reklamation, vad händer då..?
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.