Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

3001: A Brick OCD

Startat av Skafte, 01 september 2015 kl. 20:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Cleefuzz

#285
Citat från: MrUzagi skrivet 09 maj 2023 kl. 17:21Jaha. Då var man fast i träsket själv då efter en leverans från Skafte.  ::)

Då ska jag klura på något bra sätt att displaya 3001:orna. Färgnamnskyltar hade ju varit nice. Hittar man någon som kan trycka namnen på bitar, eller fixar man det med en etikettskrivare?
Jag fick jättefina tiles med färgnamn av ⇧⌥⌘ i julklapp i alla fall. Han verkar vara printsmästarn här på forumet  ;D !

andreaseldh

Citat från: ABD skrivet 07 maj 2023 kl. 16:35För något år sedan köpte jag boken "The unofficial Lego color guide". Jag kan inte säga att jag använt den särskilt mycket men det är en intressant bok och så roligt att någon tagit sig tid att gå igenom allt om Legos färger.

Citat från: MrUzagi skrivet 07 maj 2023 kl. 16:57Den verkar finnas i en femte upplaga nu, åtminstone på Amazon.
https://www.minifigure.org/book/the-unofficial-lego-color-guide/

Nu har jag bläddrat lite i boken och det första som slår mig är att den inte förklarar varför LEGOs nyans 154 kallas "New Dark Red". Alla vet ju att det finns två mörkröda nyanser, men någon "Dark Red" kan jag inte hitta i LEGOs namnlista.


P3300612 by Andreas Eldh, on Flickr

Skafte

#287
Citat från: CopMike skrivet 28 januari 2023 kl. 11:112023 ser ut att bli ett bra 3001-år ;D !

Tänk vad rätt du fick! Efter ett för min del helt resultatlöst 2022 levererade 2023 inte mindre än ELVA nya färger till samlingen!

IMG_9208.jpeg

Trans-Black (BL)
Metallic Silver (BL)
Very Light Gray (BL)
Coral (Lekia)
Neon Yellow (Lekia)
Satin Tr-Clear (Toyspace)
Light Orange (CopMike)
Light Tan* (CopMike)
Medium Brown (BL)
Pearl Gold (BL)
Glitter Tr-Lt Blue (BL)

De tre senaste beställdes på luciadagen, men kom inte fram förrän idag pga helger och glömska.

Medium Brown, säger kanske vissa, den hade du ju sedan förut om man bläddrar några sidor tillbaka i tråden? Men sedan dess har BL bytt namn på den till Light Brown och den här kulören (Legofärg 370) har dykt upp som Medium istället.

Pearl Gold har varit ouppnåelig helig graal i några år, men plötsligt händer det!

Glitter Trans-Light Blue hade jag knappt ens hört talas om innan den dök upp till försäljning.

* Light Tan eller vad jag skall kalla den. Forskning krävs!

Förhoppningar inför kommande år? Nya färger i set kanske innefattar Reddish Orange och någon mer Satin? Av svårhittade som andra har i sin samling står Trans-Bright Green överst på önskelistan.

IMG_9209.jpeg
85!

Eriol

Citat från: Skafte skrivet 16 januari 2024 kl. 10:25Förhoppningar inför kommande år? Nya färger i set kanske innefattar Reddish Orange och någon mer Satin? Av svårhittade som andra har i sin samling står Trans-Light Green överst på önskelistan.



Medium Tan är väl också en möjlighet om de skulle få för sig att göra annat än brickheads i den färgen? Eller har du redan den i samlingen sedan tidigare?

Skafte

Bra tänkt, den vore trevlig också! :) Uppenbarligen görs det 2x4 i hudfärger, även om de inte kommer i set (än).

Eriol

Om man plattar till en 3001:a från sidan så blir det ju en 3008 (1x8 brick för er som inte kan siffrorna utantill), vilket nu tydligen är biten som @Anders67 börjat samla på. Nästa gång han fyller år önskar han sig alltså bland annat dessa rariteter:

4 st i färgen Dark Pink (fanns i sex set 1996-2002)
4 st i färgen Light Blue (fanns i ett set 2002)
4 st i färgen Lime (fanns i tre set 2002-2003)
4 st i färgen Metallic Silver(!) (fanns i ett set 2008)


Skafte

I väntan på spännande uppdateringar här (det kanske bara är jag som tycker, men det kommer!) kan meddelas att

1. Ett poddavsnitt om 3001-färgsamling är inspelat (publiceras troligen 2/5)

2. Jag fick igenom en ändring på Bricklink där Gear 853993 numera heter "Key Chain 2x4 Brick - Medium Blue with Iridescent Coating" - den var tidigare listad med färgen Bright Light Blue (enda färgen i set som haft det här nagellackskletet på sig:
34697pb01).

Frågan lyftes för länge sedan i den här tråden - om 2x4-nyckelringarna skall räknas till samlingen eller inte. Vi filosoferar kring det i poddavsnittet.

Skafte


ColA


Skafte

Citat från: Eriol skrivet 16 januari 2024 kl. 10:44Medium Tan är väl också en möjlighet om de skulle få för sig att göra annat än brickheads i den färgen? Eller har du redan den i samlingen sedan tidigare?
Titta här, den dök upp idag!  :)

IMG_9455.jpeg

ColA


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.